| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa bromsbelägg?
|
2223 besök totalt |
|
Köpa bromsbelägg?
Går i bromsbeläggs funderingar till 968;an o funderar lite på vad man ska köpa, o vart man ska köpa. Har ju GT3 ok fram på den o funderar lite på vad det är för belägg som sitter på GT3;an orginal. Är det ett rejsigare belägg redan från början? Bedrar snålheten visheten att köpa GT3 orginalbelägg till den:p ? Nu är det nog så att bakbeläggen är sämre än frambeläggen, o då kanske bilen kommer att bete sig konstigt om man bara byter till vassare belägg bara bak men inte fram. Vad tror ni? Alt 2 är att köpa Pagid eller PF belägg både bak o fram. O byta allt på en gång. Men man vill ju gärna köra slut på det som sitter på bilen nu. Vem var det som sålde Performance Friktion belägg här på rejsa? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
citat:
Vem var det som sålde Performance Friktion belägg här på rejsa? se http://www.peansweden.com/?&from och Per Stacke heter han _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag skulle helt klart byta både fram och bak om du byter beläggtyp. Du riskera inte bara att försämra balanseringen mellan fram och bak. Det kan också komma att variera beronde på temperaturen på beläggen. Dvs även och du kan justera bromsarna med en bromsvåg så skulle jag inte rekomendra att köra på olika belägg.
_________________ Henrik |
||
|
Jo det är nog som du säger Henrik. Ska man byta så ska man nog byta runt om så att man har samma belägg både bak o fram.
Ingen som hade koll på vag GT3;an har för orginal belägg? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Fram och bakbromsarna kommer ju ändå hettas upp olika fort i och med bromskaftsfördelningen, luftströmmar i hjulhusen fram/bak, den redan gjorda förändringen av skivor och ok i fram.
Testa med bra belägg i fram och se hur den funkar med de nuvarande i bak. Går det inget vidare så är det väl bara att byta till belägg sådana som kan antas fungera bättre beroende på hur det blir problem. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Det gäller åtminstone att ha bäst belägg fram och att de alltid är bäst oberonde på temperatur. (Tvärtom mot däck) Tyvärr kommer frambromsarna att gå onödigt vara om inte bakbromsarna hjälper till maximalt. Jag hade samma fundering när jag skulle byta belägg, men jag kostade på mig nya runt om.
||
|
Bromsarna håller jag med om att man skall ha bäst fram, men bäst är om de är balans.
Däcken är jag mer tveksam till, nu måste man titta på fall till fall. Har man en grävling så brukar de vara duktigt understyrda och då behövs allt grepp man kan få där. Med för bra bakbromasr så brukar bilen kunna vifta med rumpestumpen. Men som allt annat så gäller det att se helheten och inte en separat bit. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Visst finns det säkert undantag när det gäller däcken, men bakdäcken medverkar mer än de flesta tror när man svänger. Dessutom ska man ju eventuellt bromsa ibland, men låser du upp bak först får man ett litet h-lv-te. Det har också en fördel när det är risk för vattenplaning då framhjulen alltid kommer att "lätta" först medan bakdäcken håller dig kvar på vägen ett tag till.
||
|
På vår race S40 kör vi med race belägg fram och original bak men vi har inte märkt nåt konstigt
Bilen går lika bra fast bakbeläggen slits snabbare, kanske finns nåt annat och tänka på men vi kommer köra så i fortsättningen också. |
||
|
citat:
Visst finns det säkert undantag när det gäller däcken, men bakdäcken medverkar mer än de flesta tror när man svänger. Vist, men man kan inte åka fortare än vad vad fram eller bakaxeln klarar i sidogrepp. Så har en axel sämre grepp så är det den som styr hur fort man kan åka. En FWD med ca 60% av vikten fram kommer att ha ca 70-80% av bromsförmågan fram En RWD med ca 60% av vikten bak kommer att ha ca 60% av bromsförmågan fram citat: men låser du upp bak först får man ett litet h-lv-te Helt överens, ingen hitt citat: Det har också en fördel när det är risk för vattenplaning då framhjulen alltid kommer att "lätta" först medan bakdäcken håller dig kvar på vägen ett tag till. Jag är inte riktigt säker på detta stämmer till 100%, men det finns säker någon som kan köra ner fakta i truten på mig
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Nu menade jag inte att det skulle gå fortare med slitna bakdäck. Givetvis går det fortast med nya däck runt om, men om man snålar lite så skulle jag lägga de bästa bak.
Beror också på hur bra däck man har, eller snarare friktionen mot marken. Högre friktion så får frambromsarna ta större andel av bromsningen. Nu tror jag vi spårade ur ämnet lite, kunde inte låta bli att nämna däcke. Det brukar skapa nästan lika stor debatt som att diskutera skillnaden av moment och effekt och vilket som är viktigast. _________________ Henrik |
||
|
om vi nu snackar gatdäck så är ett halvslitet däck bättre än ett nytt pga gummiklackran/mösntret fläxar för mycket.
R-däck vet det fa... hur det är för där har man mycket mindre mönster så de är mycket gämnare. Frektionen för däck är lurigt för den är inte linjär utan en fuktion av bla last,slippvinklar, temp mm. Så siffrorna jag avgav är ca siffror med ca samma typ av däck på båda axlar. När det gäller vattenplaning kan jag åt hel... för lite och åker jä.... försiktit när det regnar. Men jag vet att med R-däck som sätt sina bästa dagar greppar förvånandsvärt bra när det fuktigt eller lite blöt vägbana. Åter till bromsar. Bästa är det om man kan använda dåda axlarna max vid broms. Skall det vara övervikt åt något håll så är det fram. Men det är vi nog alla översens om, eller? Ps Hmm man har inget moment utan effekt och inget effekt utan momnet. Så var är problemet?
_________________ Johan Sjölinder |
||
Man kan inte ha effekt utan moment, men moment utan effekt går alldeles utmärkt. Visserligen kommer man ingenstans....... _________________ Henrik |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Köpa bromsbelägg?
|
2223 besök totalt |