| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däcksbredd på 7"-fälg?
|
3 besök senaste veckan (2302 totalt) |
|
R-däcksbredd på 7"-fälg?
Hej racingvänner! Kommer inom kort att köpa r-däck till mina nyinköpta 7x17"-fälgar . Dessa är till min stridsvagns-racer Volvo V70R 2wd -98
Fälgarna i fråga är dem jag jag hade frågor om i tråden om värmeutveckling; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det tråkiga är att dessa fälgar enbart är 7-tum breda, hade helst velat ha en 7,5 eller 8-tums fälg. Men nu föll det sig så att jag har dessa 7-tumare, och det är bara att acceptera läget . Däcken jag har tänkt använda blir troligtvis Toyo Trampio R888 i dimension 215/45-17. Frågan är om det är en dimension att rekomendera i kombination med nämnda fälgar och bil? original sitter det ju 205/45-17 på dessa bilar, och till vardags kör jag med 235/40-18 på. Blir 215-däcken för breda på en 7"-fälg? På vanliga gatdäck hade det ju spelat mindre roll, men jag har ingen erfarenhet av r-däck, så jag vet inte hur viktigt det är med "exakt rätt" bredd till fälgarna .
Idealet hade ju kanske varit en 8-tums fälg med 225/40-däck, men som sagt, det ekonomiska läget har gjort att jag nu inte har den däck/fälg-kombinationen
Kom gärna med förslag på andra däck också! _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
|
205/50-15 på 7" passar bra iaf och 215 fungerar nog det med (vad som är optimalt är en annan femma). Tänk på att R-däck ofta är bredare än gatdäck vid samma "bredd".
Börja med nåt som är rimligt och justera sen därifrån (R-däck brukar vilja nyttjas så det dröjer inte länge förrän nästa set ).
|
||||||
Mina gamla Pzero C mätte 217mm över slitbanan. Dimensionen? 205/45/16...
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
|
mm, man ska inte underskatta rdäckens bredd, mina re540s har minst 5cm bredare slitbana är mina gatdäck i samma storlek, 195...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Här kan du läsa rekommendationer för fälgbredd när det gäller Bridgestones R-däck...
http://www.bridgestone-motorsport.de/sport_typ.htm _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Jag har Kumho V70A i 205 bredd på mina 7x16" fälgar och det funkar riktigt bra och det verkar som det är en bra storlek för fälgen (enl. tabeller och hur det verkar)
Tror 215 kommer funka det med, lite beroende av däck kanske,men det ska nog gå
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
Eller menar du 5 mm? |
||||||
Tack Precis en sådan tabell har jag letat efter! Ser ut som att man kan anvnända 215-bredd på 7-tum utan problem. Precis vad jag ville höra
Vill helst inte gå ner på 205-bredd, eftersom bilen är så tung
_________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
ojda, blev lite fel där , men när jag tänker efter är det bannemej mycket mer, mätte lite för hand och pissdäcken var kanske 10-15mm bredare.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Mina re540s 205/50-15 är ganska exakt 225 om man mäter över slitbanan med en måttstock.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Hej.
Jag kör med 205/40/17 på Volans fälgar och det fungerar kanon men man får hålla koll på däcktrycket annars så sliter du ut framdäcken på noll tid. Jag skulle inte rekkomendera att du kör med 215/45/17 om du har original fjädring på bilen eller nån sunkig sänkningssats för då kommer dina däck att ta i både skärmkanter och inneskärmarna ( med följd att du får byta dom ) . Jag har redan bytt inneskärmar 2 gånger därför gick jag ner till 40 profil + att bilen blir snabbare och utväxlingen lite bättre och 40 profil är lite billigare en 45 profil
Mina 205 är precis lika breda som fälgen , kör med Kumho V70A med hårdast blanding och det fungerar bra , lätt att få upp temp i däcken. _________________ --VVTS-- |
||||||
Bredden har jag inga problem med, kör ju med 235/40-18 på mina vanliga gatdäck. Har moddat ganska duktigt både bak och fram (nästan inga innerskärmar kvar). Så 215 breda är inga som helst problem! Chassit är inte original, utan uppgraderat med nya dämpare och 60/40-fjädrar samt fjäderbensstag både fram och bak, så den går betydligt bättre på vägen än original! Har dock inte provat på bana än... Största anledningen att jag vill ha 215-bredd är pga av skillnaden i fäste. Jag märkte en grym skillnad i fäste när jag gick från originalets 205/45 till 235/40! Skillnaden blev enorm! Därför känns 205 lite klent, men det kan fungera. Har dock bestämt mig för att inte köra på 45-profil som jag skrivit i trådens början, utan inriktar mig nu helt på 40-profil. Tack för synpunkterna
_________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
|
Hej
Vilka R" däck finns det i 215/40-17 profil? Jag märker ingen skillnad mellan 205 och 215 bredd , det spinner lika mycket med bägge
Skriv en tråd om din bil så man får läsa lite vad du har gjort med den
_________________ --VVTS-- |
||||||
Du har nog helt rätt, verkar vara svårt att få tag på 215/40-17 . Så det får helt enkelt bli 205/40-17 istället
Jag förlitar mig på expertisen, och säger du att det funkar bra med 205-bredd, så litar jag på det! Ang. min bil så är den inte färdig än... Dessutom har jag bara ägt den i 6 månader så jag har inte hunnit göra så mycket än (budgeten har varit väldigt stram kan tilläggas). Men under sommaren kommer jag att fixa fram alla uppgifter om den och lägga upp här på rejsa... Tack alla för vettig och nyttig info
||||||
![]() |
Däck för banåka
R-däcksbredd på 7"-fälg?
|
3 besök senaste veckan (2302 totalt) |