| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slangklämmor?
|
2924 besök totalt |
|
Slangklämmor?
Jag är i full färd att montera ihop allehanda slangböjar med tunnväggiga stålrör med silikonslangböjar. Jag kan gå den billiga men eventuellt riskabla vägen med 10 pack slangklämmor a'la Biltema eller den lite dyrare vägen med bättre klämmor som inte släpper taget så lätt. Det dyraste är Adel Wiggins a'la 500-1000 per klämma vilket jag inte riktigt har råd med. Vart och vad är bäst för en relativt tunn plånbok? _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
När jag gjorde en intercoolerinstallation på min saab 900 turbo använde jag biltemas klämmor. Funkade kanon.
Finns något som jag tror kallas industrislangklämmor. Kostar runt 50:- styck Ta en titt här http://www.kuntze.se/Filer/KUNTZE03. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
passar på att inflika här, jag hade behövt en "slangklämma" som klarar omkrets på ca 80 cm....
Någon som vet var man hittar? Den ska hålla en aluminiumtank, så den ska ju helst inte vara för vass..
|
||||
|
Jag har lite problem med att mina vattenslangar på bilen inte vill hålla tätt. Tror att ett par av dem sitter med biltemaklämmor. De brukar vara jäkligt lätt att vrida bara lite för långt, med haveri som följd.
Är det typ ABA-klämmor som gäller annars för billiga, bra klämmor? |
||||
|
Jag har framgångsrikt använt t.ex. i insprutningssystem.
Är bara diametern den rätta ska det inte vara några problem. Fungerer tillfredställande upp till en 5-6 bar (säkert mer). Är du nojig, som jag var, kan du använda dubbla.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Re: Slangklämmor?
Kolla om du kan få tag i orginal klämmor till t.ex Alfa75. Riktigt påkostade grejor som fungerar mycket bra. Finns dålig bild här på ett par orginalare som satt på på min gamle 75 Turbo: http://vp.mine.nu/gallery/album91/PICT0006_001 Har även kört med klämmor från Hydroscand i Karlstad som fungerat bra på avgas: http://vp.mine.nu/gallery/album97/2004_07_23_003 Mattias, du har snart pm
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
|
Dessa klämmor är det jag söker! PMet svarat! _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
Nu har jag inte kört med dem själv men jag vet att det finns folk som haft problem med att de inte klämmer "runt", så att säga. Jag har aldrig haft problem med vanliga ABA-klammer (tror jag att de heter). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det finns en modell som kallas gummiklammer och är ett klammer med gummiklädd insida avsett för att montera fast saker. Brukar finnas hos dom som har klammer. Använder dom lite varstans (hålla burkarna på Öhlins dämparna, kabelstammen, diverse rör och slangar) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Ett alternativ till slangklammer kan vara kraftiga buntband, det brukar jag använda, mycket smidigt.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Slangklämmor?
|
2924 besök totalt |