| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vinkel på bärarmar
|
1602 besök totalt |
|
vinkel på bärarmar
Håller på att sänka bilen fram men har börjat fundera på vilken vinkel de undre bärarmarna ska vara... bilen är en Cheva nova med dubbla a armar som det är just nu så har de undre armarna en vinkel på några få grader neråt, det jag funderade på var om det är bättre om de låg horisontellt med backen? _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
|
bilen står körklar på backen just nu men ska kapa fjädrarna lite för att få ner den i fronten..... därför denna fråga så jag inte kapar för mycket så vinkeln blir tokfel! sänker jag bilen ca 3 cm blir de undre bärarmarna plana med backen, vilket jag har hört skall vara bra för denna framvagn men absolut inte om de börjar luta upp och ut...
_________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
|
om du orkar mäta div mått på framvagnen kan jag tämligen lätt rita upp den och semulera vad som händer vid kränging.
Bärarmsländer Undre=360mm övre=250mm cc mellan inre undre bärarmsinfästingen i ramen/karrosen=??? (horisonetelt) höjd från mark till undre bäramsinfästinen=??? (verikalt) mått från mark till yttre kulbult på under bärarmen=??? (verikalt) cc mellan övre bärarmainfästing i karrosen=??? (horisont) Mått mellan undre och övre bärarmasinfästing=??? (vertikalt) Spindeltappslutingen=??? (KPI vid 0grd camber) cc mellan yttre övre och undre kulbult=?? (diagolan, snätt) däckdimension=??? Hmm jag tror inte jag glömt något
EDIT: Jag bor inte så långt från dig och är mutbar, tex kaffe
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Bilen står på lite ojämn mark och går ej att flytta pga olika omständigheter så måtten blev ej helt exakta
Bärarmslängder Undre=360mm övre=250mm cc mellan inre undre bärarmsinfästingen i ramen/karrosen=300mm höjd från mark till undre bäramsinfästinen= vänster 228mm höger 210mm mått från mark till yttre kulbult på under bärarmen=205mm cc mellan övre bärarmainfästing i karrosen=266mm Mått mellan undre och övre bärarmasinfästing=främre 268mm bakre ca 250mm Spindeltappslutingen=??? (KPI vid 0grd camber) ? cc mellan yttre övre och undre kulbult=?? (diagolan, snätt) ? mätte mellan kulbultarna då jag ej förstod hur du menade.... 235mm däckdimension=225/50/15 fika? om du är ledig på förmiddagarna
||
|
citat:
Spindeltappslutingen=??? (KPI vid 0grd camber) ? se https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915 Jag vill ha KPI vid 0 grader camber. Då får man vinken som är fast i spinden. Hmm vart det begripligt nu?? citat: cc mellan yttre övre och undre kulbult=?? (diagolan, snätt) ? mätte mellan kulbultarna då jag ej förstod hur du menade.... 235mm Jag tror du har begripet vad jag är ute efter om måttet är centrum på en kula till den andra. Kortaste vägen, diagonalt/snätt tänkt från verikal och horisontel planet. Hmm jag skall inte skriva käns bara ännu rörigare Jag glömde ett, mått spårvidden=??? citat: fika? om du är ledig på förmiddagarna Vad menas med eftermiddag?? Jag är en så där kontorsråtta 8-17 typ _________________ Johan Sjölinder |
||
Fråga efter KPI (heter väl SAI på engelska?) på www.pro-touring.com - där finns några som jobbar inom branchen... samt en massa stolpskott
Säkert någon som vet hur stor den är Ang: spårvidden - det var himla bred bil du har? Säker på att du mätte c-c-måtten mellan däcken och inte ytterkant? Eller kör du kanske mexarstuket med hjulen utanför karossen?
|
||
|
Hittade lite info på David Pozzis sida
* Caster +1/2 deg * Camber + 1/4 to 1/2 deg * Toe-in 1/8" to 1/4" (Radial tires need less toe-in, use 1/8" or less for them) vet inte om det var rätt info men hoppas den duger _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
sätter ihop bilen som den är just nu, måste få ihop den inför besiktingen så man kan åka nånting i sommar ska byta flera delar i framvagnen till hösten iaf. så det är lika bra att ta allt då!
men pm:a gärna en bild på vilka punkter o mått du behöver o TACK för hjälpen!
||
![]() |
Skruva banåkabil
vinkel på bärarmar
|
1602 besök totalt |