| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bränsletrycksregulator till TURBObil
|
2400 besök totalt |
|
Var får jag tag i en justerbar bränsletrycks regulator imorron (lördag) i skåne? Är lite panik då det är tävling nästa helg och han som mappar min motor bara har tid i helgen typ. Kanske är nån som har en till låns? Typ en sånhär http://www.lindberg-import.com/webbs _________________ Daniel Steiner |
||||
|
du kan låna min om du vill, men jag är inte hemma förrän på söndag kväll...
den ligger iof hos mina föräldrar, men de är inte hemma över helgen öht.. jag vill ha tillbaka den orepad samt ren och fin!
|
||||
Var har du köpt den? Såg fin ut Söndagkväll gör ingen skillnad mot att jag köper en egen på måndag men tack ändå
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Är inte det väldigt dumt tat mappa bil med någon annans justerbar BTR?
hade det varit jag så skulle jag tagit en icke-justerbar BTR (från skroten?) för att få repeterbarhet. Egentligen har inte justerbara BTR något att göra i en "mappningsbar" bil. Problemet är just deras "justerbarhet"... ponera att du lånar Anders BTR, ställer in den på något udda värde (säg 3.4 bar) och spenderar massa tid/pengar på att mappa in bilen. Sen lämnar du tillbax BTR:en och när det blir dags att köra måste du hitta något som prickar in samma tryck som hans justerbara hade annars blir mappar helt fel. Justerbara BTR är klart överskattad mojäng som bör på sin höjd användas av folk som inte kan mappa sina sprut och vill bara pyttsa in mer soppa genom att skruva på en skruv... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jao, nu kostar det inget för mig att mappa så jag vill mest få reda på om det går att få ordning på motorn efter ombyggnationen av spridare / fuelrail eller om det är helt fel och vi måste göra nåt annat. Om jag lånar en grej så lämnar jag helst tillbaka en ny istället
Sprutet är ett prospark och det styr väl bara hur länge och när spridarna ska öppna, inte nåt med bränsletrycket?. _________________ Daniel Steiner |
||||
Det är väl ytterst sällsynt att en specialbyggd motor *inte* har en justerbar regulator?
Jag har en SX regulator, den är justerbar. Ska jag pyttsa in mer soppa så gör jag det i bränslemappen, inte på regulatorn... Justera en sådan sak på regulatorn påverkar ju hela mappen, vad skulle vara bra med det? Var hittar man fasta regulatorer med valfritt bränsletryck som klarar höga flöden?
(För det gällde väl inte progressiva justerbara som hamnar på budget-turbo-hembyggen, utan en vanlig bra linjär justerbar...?) _________________ Johan H |
||||
Nån linjär justerbar har jag tyvärr inte hittat. Men vad är det för nackdel med en progressiv förutom att man får kolla hela kurvan så att säga när man mappar. Det blir nog en sån här på måndag "1094T Tryckreg. Progressiv. Justerbar 1,5-5,0 bar"
Tanken är såklart inte att mappa med regulatorn så att säga utan mest att vi ska få tryck nog så vi kan mappa med sprutet, just nu så droppar det ner på kolvarna. Den jag som sitter på nu, icke justerbar är vad jag förstått progresiv, _________________ Daniel Steiner |
||||
ebay, 100 dollar
Fårrdpryl...
|
||||
|
En helt vanlig sketen BTR som sitter på SAAB eller Volvo turbomotorer klarar allt som oftast mer bränsleflöde än dom flesta av oss egentligen behöver. Kan man styra öppningstider genom att mappa sprutet så är det helt onödigt att introducera extra okänd/justerbar variabel som man måste ta hänsyn till.
Med andra ord: det är mycket smidigare att skaffa en helt vanlig linjär 3-bars BTR och veta att den håller trycket än mappa sprutet på något udda bränsletryck som man sedan måste pricka in nästa gång man byter BTR... orginal BTR är nästan alltid linjär, dvs. icke-progressiv. Det tillåter en att gå och köpa en exakt likadan över disk som man vet håller samma tryck. Då kan man mappa motorn för 3 bars soppatrycksdifferens vilket är defacto standard. (Spridarflöden anges för det mesta för 3 bars tryck). Spridarflöden växer med kvadraten av bränsletrycket vilket strulat till mappandet om man ger sig på skruven. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
1094I hos Lindberg Import är en vanlig, linjär, justerbar regulator. Jag har en sådan ligger, Malpassi 1:1 linjär komplett med 1 m stålomspunnen slang o Wika vätskedämpad tryckmätare 0-6 bar = till salu. Den klarar dock inte högre flöden så bra (Bosch 044-pump tex), då lägger tryckkompenseringen (för att hålla kostant tryck över spridaren) ner och blir opålitlig. Annars kan jag rekommendera SX-regulatorerna, de är ruskigt stabila. http://www.fluidcontrol.net/pages/regulators2.html Ser ingen som helst nackdel att använda en bra justerbar linjär, det är bara positivt. Rätt typ av anslutningar på de bättre modellerna (AN-kopplingar), stabila och flödeskompetenta. Att det skulle vara svårt att "pricka in" sitt bränsletryck är bara nonsens, det finns tryckmätare. De progressiva kan komma att öka trycket så mycket över spridaren att den får problem att stänga. Vanliga högohms-spridare gillar inte höga bränsletryck, dels kan sprutbilden bli åt skogen och dels kan de som sagt få problem att stänga och läcker soppa - de orkar inte jobba mot trycket. Lågohms peak/hold-spridare klarar högre tryck. En progressiv regulator hör inte hemma på en motor som är mappningsbar..
Är det en originalregulator? Då är den med största sannolikhet linjär. _________________ Johan H |
||||
|
Jag håller med dig Johan (men det är säkert bara för att berättiga min SX som sitter i Silverpilen
) - med en bra (inte Malpassi - ursäkta att jag säger det) tryckregg är det inga som helst problem att få repeterbarhet på trycket, och jag får samma resultat varenda gång när jag använder just SX på de bilar jag pillar på.
Till en början användes min för att jag behövde liiiiiite mera soppa genom spridarna, nu finns det större spridare, så det handlar mer om att enkelt kunna göra en snygg installation med riktiga kopplingar. Progressivt däremot aktar jag mig för, speciellt om det står Malpassi på kartongen...(ett h-vete att mappa med). /J |
||||
|
Har inga bilder på den nu men jag tror det är från nån standardbil.
Just nu har jag 2 bar vid tomgång och 4 bar när jag ger gas. Dubbla pumpar och T5R spridare i fuelrail (368cc vid 3 bar) Jag får inte ens utslag på lambdamätaren när den går över från kallstartsprogrammet. När den är kall så ligger den på ca 1.20 och sen när den är varm så lyser ingenting. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
En linjär 3 bars regulator (brukar stå stämplat på) ska ge dig ca 2,3 bars bränsletryck på tomgång (med -0,7 bar vaccum), 3 bar vid atmosfärtryck (0 bar) och 3 bar + laddtrycket när motorn går på övertryck (4 bar vid 1 bars laddtryck).
Har du 2 bar på tomgång med eller utan vaccumslang? _________________ Johan H |
||||
Ska kolla efter. Laddtrycket är förövrigt 1.4 _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Kollade den för en stund sen, dock kall, hade lite brått
men på tomgång står den strax över 3 bar och när jag tog bort vaccumslangen så låg den kvar som innan. Men som sagt på kallprogrammet ska kolla när den är varm imorron. Jag tror att motorn går fett faktiskt så jag funderar på om inte lambdan är kajko :/ Eller om det är nåt som är fel på fuelrailen/tryckregulatorn, alltså rent mekaniskt-ditskruvat typ. _________________ Daniel Steiner |
||||
oavsett om den är progressiv eller linjär så ska borttagen vaccumslang resultera i högre bränlsetryck. _________________ Johan H |
||||
Vad kan vara fel om det inte höjs? _________________ Daniel Steiner |
||||
Hade den igång idag och den höjs från ca 3.2 till 4 bar när vi tar bort vacumslangen. Såg även att den tog tjuvluft vid spjällhuset.... Det är åtgärdat nu och bilen laddar 1.4 direkt
dock tror jag att sonden är kass faktiskt, mamma fixar en ny imorron så får vi se vad vi får för värden då. Vi kollade Cohalten idag och den låg på ca 3.5 - 4 så den går väl fett då? och lambdan visade noll eller 1.20 i bästa fall, jag tycker inte det hänger ihop. _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2400 besök totalt |