Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Carrera GT på Ringen?
1, 2   >>
3497 besök totalt
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Carrera GT på Ringen?

Kunde Anders beskriva Carrera GT-turen på Ringen lite mer i detalj? Det verkar som att bilarna börjar komma ner ordentligt i pris och man blir ju lite sugen. Den svarta GTn som Anders åkte med var grymt snygg, möjligtvis med undantag för det bruna lädret. Och vilket ljud!!! Verkar dock lite märkligt att man inte ska kunna köra med den i karusellen. Är den så himla låg?

/Lars

Här sen Apr 2003

....

Bromma
Här sen Dec 2002

Re: Carrera GT på Ringen?

nottehed skrev:
Kunde Anders beskriva Carrera GT-turen på Ringen lite mer i detalj? Det verkar som att bilarna börjar komma ner ordentligt i pris och man blir ju lite sugen. Den svarta GTn som Anders åkte med var grymt snygg, möjligtvis med undantag för det bruna lädret. Och vilket ljud!!! Verkar dock lite märkligt att man inte ska kunna köra med den i karusellen. Är den så himla låg?

/Lars

Såg att det verkar finnas ett 30-tal bilar till salu på mobile.de!? Tror säkert att de kommer att tappa än mer i värde över tiden.

Det går säkert att köra den i karusellen, men varför chansa? Det var ju trots allt en låne-bil.

Det är svårt att dra några riktiga slutsatser från passagerarstolen men helt klart verkade bilen oerhört lättkörd. Samtidigt kändes den enormt "racig" och verkade styra in fantastiskt väl. Kraften var enorm i alla lägen.

Vi diskuterade ju om bilen har PSM och kom fram till detta, men det stämmer inte. Den har antispinn (ASR och ABD). Sytemet verkade väldigt väl avstämt och trots en hel del feta ställ så blinkade det bara till någon enstaka gång, men några riktiga hängslen har den alltså inte!

Visst är det en frestande skapelse MEN ett stort problem är ju däcken. Visst har bilen enormt med fäste men jag är övertygad om att man kan köra fortare genom kurvorna med en GT3:a på R-däck. Det lär väl dröja innan det kommer R-däck i de dimensioner som CGT kräver.

Ett annat stort problem är ju kostnaden. Jag tror värdeminskningen kommer att ligga i storleksordning 250-500 000 per år för en sådan här bil - om man verkligen använder den. Lägg därtill förmodat skyhöga servicekostnader (bromsar, däck mm) och ännu värre försäkrings dito och det skulle inte förvåna mig om man landar på en milkostnad som är 10 gånger större än för t ex en GT3 RS.

om man alltså ser det hela ur ett rent ban-åkar perspektiv tror jag att en GT3:a (RS) med lite uppgraderingar är optimal.

om man däremot väger mera känslomässiga saker som status, känsla och raggningskoefficient så är nog en CGT helt rätt! Klar du skall ha en Lars! thumbs up

nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Det verkar som att det börjar bli möjligt att köpa bilar under 3 MSEK, men det är ju fortfarande astronomiska summor absolut sett. Speciellt om man ska köra på bana. Det är klart att en stor del av värdet i en sådan bil är upplevelsen, ljudet, känslan av ett speciellt ögonblick etc. Men utan PSM är det ju helt sinnessjukt att köra runt med en så pass dyr bil! Är de säker på att det inte är PSM? Tyckte jag läste i artikeln som rekommenderades här att det är PSM.

Jag tror att det bästa är att bli kompis med ägaren till den bil som du åkte med i...

/Lars

Bromma
Här sen Dec 2002

nottehed skrev:
Är de säker på att det inte är PSM? Tyckte jag läste i artikeln som rekommenderades här att det är PSM.

Jag läste inte hela artikeln men det jag såg var att det talades om "anti-spinn", dvs det som Porsche kallar ASR tror jag.

Så här skriver Porsceh på sin hemsida om Carrera GT.

"Antispinnsystem med ABD och ASR; ABS 5.7 (4-kanalssystem)"

PSM nämns överhuvudtaget inte.

om jag förstår rätt är skillnaden att anti-spinn bara verkar när man "gasar på sig" . PSM däremot kan träda in när som helst och använder bromsssystemet till att individuellt bromsa alla 4 hjulen (om det behövs) och därmed räta upp bilen. Det är ganska stor skillnad i funktionen om jag förstår rätt.

Lars, du måste skaffa dig bil utan de där elektroniska hängslena så att du lär dig köra på allvar!

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Någon jämförde en Enzo me Carrera GT vad gäller körkänsla mm, Enzon är mer lik en gocart carreran GT en personbil. Helt ointressant för mig dock! Lär väl aldrig ha råd! Med detta inte sagt att CGT inte är cool thumbs up

Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
I så fall är F430 nog lite åt Enzo hållet. Helt underbar bil med mycket go-kart känsla...

Det bästa vore ju att lära sig med en bil med ett PSM-system som griper in väldigt sent. Men, att 2005 köra en bil utan PSM i bansammanhang känns onödigt. Speciellt när det handlar om "skojhobby". Det är väl tyvärr lite grand som att lära sig köra telemark med höga pjäxor i hårdplast istället för låga instabila skinnpjäxor. Hårdplast är säkrare, stabilare och man lär sig snabbare. Men den riktiga balansen och känslan måste du lära dig i skinnpjäxor. Jag har dock minst jättekul i hårdplast!

/Lars

Skåne
Här sen Mar 2004

Lars,
det är bara att acceptera att riktiga bilar har inte PSM...

Stockholm
Här sen Nov 2003

RS Patrik skrev:
Lars,

...vattenkylning och ABS....

Här sen Jan 2004

Trådstartare
Detta är mobbing!

/Lars

Stockholm
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson

Du skrev om en något moddad GT3 RS, vilka mods tänkte du på isf? Vilken bil är snabbast enligt din uppfattning, En original CGT elr en något modifierad GT3 RS runt Ringen?

Stockholm
Här sen Nov 2004

Tobias Bohn skrev:
RS Patrik skrev:
Lars,

...vattenkylning och ABS....

thumbs up :woot:

Jag åker på Salomon Telemark från åttiotalet, drygt 2 meter långa (utan midja), med låga läderpjäxor...

Det är rätt kul det med

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Re: Anders Jonsson

Qvarnis skrev:
Du skrev om en något moddad GT3 RS, vilka mods tänkte du på isf? Vilken bil är snabbast enligt din uppfattning, En original CGT elr en något modifierad GT3 RS runt Ringen?

Det var väl lite lösa funderingar i stil med följande:

Köp en "gammal" GT3 för 500', lämna den till Manthey för nytt chassi, lite motortrim, bromsar och annat skoj. Kanske kostar 300 till, kläm på Michelin Cup. För 800 har du då en bil som garanterat går fortare i kurvorna än vad en Carrera GT gör (det finns inga R-däck i de dimensionerna vad jag vet). På rakorna går det ju självklart bra mycket värre i en GT men vad är väl det för kul att köra fort rakt fram!?

Efter 5 år säljer du bilen och har tappat kanske 400.000.

Köp en Carrera GT idag och sälj om 5 år så är jag övertygad om att du tappar minst en miljon, kanske två, plus att driftskostnaderna (försäkringar, reps) säkert är 5-10 gånger högre.

Visst skulle man vilja ha en CGT men rent pris/prestanda mässigt är det vansinnigt.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Carrera GT verkar ha en ful ovana att börja brinna när man krockar med den.
Det har varit rätt uppmärksammade olyckor den senaste tiden med just CGT.

Personligen tycker jag det är fel av Porsche att inte ha PSM/Antisladd.
Vill man inte köra med det är du ju bara en knapptryckning ifrån, medan de 99% ägare som
inte behärskar bilen kan göra förlåtande misstag.

Tycker likadant om GT2, den borde ha PSM. Den bilen har ju nu fått dåligt rykte, "alla" bilar är smällda på nåt sätt.

GT3:an verkar folk kunna hålla på vägen på ett helt annat sätt, men effekten i motorn är väl mer modest.

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Erik B skrev:

GT3:an verkar folk kunna hålla på vägen på ett helt annat sätt, men effekten i motorn är väl mer modest.

Eller så kan det ha med förarnas skicklighet, att man entusiast mer än kanske många fall som GT2 ägarna som skall ha "det värsta". Sedan gäller detta långifrån alla GT2 ägare, känner åtminstone 1 som är entusiast och dessutom en jäkel till att köra!

Malmö
Här sen Maj 2003

Anders Jonsson skrev:
Qvarnis skrev:

Köp en "gammal" GT3 för 500', lämna den till Manthey för nytt chassi, lite motortrim, bromsar och annat skoj. Kanske kostar 300 till, kläm på Michelin Cup. För 800 har du då en bil som garanterat går fortare i kurvorna än vad en Carrera GT gör (det finns inga R-däck i de dimensionerna vad jag vet). På rakorna går det ju självklart bra mycket värre i en GT men vad är väl det för kul att köra fort rakt fram!?

Vi har funderat lite liknande. Det finns tidiga GT3 CUP (som hette RS på den tiden/1a året). Plåtrena med ordentligt racechassie och Tüv papper!!!! (Porsche har en spärr som släpps efter 2-3 år). dvs bilen går att gatregga. Sedan kan man ju köpa den som rolling chassie och peta i en turbosnurra om man är riktigt het på det..... Då snackar vi snabb banåkarbil....

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:
Qvarnis skrev:

Efter 5 år säljer du bilen och har tappat kanske 400.000.

Köp en Carrera GT idag och sälj om 5 år så är jag övertygad om att du tappar minst en miljon, kanske två, plus att driftskostnaderna (försäkringar, reps) säkert är 5-10 gånger högre.

Visst skulle man vilja ha en CGT men rent pris/prestanda mässigt är det vansinnigt.

Vilken tror du är snabbast runt Ringen?

Bromma
Här sen Dec 2002

Qvarnis skrev:
Vilken tror du är snabbast runt Ringen?

Ingen aning, kanske en CGT är 10 sekunder snabbare (gissar bara) men spela det någon roll?

Mitt resonemang grundar sig på nöjesfaktorn i förhållande till kostnad och då är jag helt säker på att en väl preparerad GT3 vinner över en CGT hur lätt som helst.

It's fun that counts - you should know!

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Ingen aning, kanske en CGT är 10 sekunder snabbare (gissar bara) men spela det någon roll?

Mitt resonemang grundar sig på nöjesfaktorn i förhållande till kostnad och då är jag helt säker på att en väl preparerad GT3 vinner över en CGT hur lätt som helst.

It's fun that counts - you should know!

Jag har iofs inte kört varken CGT eller GT3, men jag kan inte annat än hålla med. Jag har jättesvårt att tro att det är värt merkostnaden. Man måste nog vara något helt otroligt oberoende av pengar för att kunna uppskatta den merkostnaden som en CGT utgör att köpa och driva.

Gary (heter han väl med tidigare nämnda CGT) har väl fortfarande kvar sin GT3 MR 440 och han om någon borde väl kunna svara på frågan. Jag ger iaf thumbs up för att han använder den till annat än att glassa utanför något café. Den är en fröjd för både öga och öra på ringen.

Bromma
Här sen Dec 2002

Anders Dauner skrev:

Gary (heter han väl med tidigare nämnda CGT) har väl fortfarande kvar sin GT3 MR 440 och han om någon borde väl kunna svara på frågan. Jag ger iaf thumbs up för att han använder den till annat än att glassa utanför något café. Den är en fröjd för både öga och öra på ringen.

Att han dessutom lånar ut sin CGT till sina polare när han själv inte har tid att köra förtjänar ju ännu mer thumbs up thumbs up

Hans verkar dock inte köra lika mycket med sin McLaren F1, men smak för bilar har han i alla fall!

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Att han dessutom lånar ut sin CGT till sina polare när han själv inte har tid att köra förtjänar ju ännu mer thumbs up thumbs up

Verkligen. Jag skulle inte ha något emot att vara kompis med honom.

Anders Jonsson skrev:
Hans verkar dock inte köra lika mycket med sin McLaren F1, men smak för bilar har han i alla fall!

Tycker iofs att det är lite synd att han inte använder F1:an mer till bankörning, men han verkar inte vara helt tillfreds med den på ringen och det kanske stämmer att den är för mjukt avstämd (testades den inte i något Top Gear med samma kommentar?). Vi vanliga dödliga lär aldrig få redan på sanningen. Jag har dock hört något om att hans McLaren F1 utan tvekan skulle vara den med flest mil på mätaren. Så nog använder han den. Även om det bara är för att transportera rumpan till ringen.

Han svängde fö in på Mantheys gårdsplan med F1:an förra veckan när vi hämtade upp din GT3. Man kan ju få ståpäls för mindre...

Carrera GT på Ringen?
1, 2   >>
3497 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande