Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3673 totalt) |
Behöver jag göra framvagnsinställning?
Har en Golf IV med original dämpare och 60mm sänkning. Gjorde framvagnsinställning när jag satte dit fjädrarna. Nu blir det nya gula koni och jag undrar om jag måste göra framvagnsinställning igen? Mina nuvarande däck är dåliga så ska jag chansa att det går bra ändå? Måste väl se om det sliter tokigt ganska snabbt för jag vill inte förstöra mina nya däck som ska dit om någon månad _________________ Dan Man |
||||
oj, har dom släppt Golf VI:an redan?
Jag som trodde att dom knappt släppt V:an! ![]() Skämt å sido! Du bör nog låta göra en framvagnsinställning efter bytet av de främre fjäderbenen. Jag betalade 490:- för det idag, det kan det vara värt! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
jag har en dum fråga!
Men jag kastar ut den ändå ![]() Ska byta fjäderben o stötisar på påssen. Kan man då göra en så noggran inställning som möjligt själv o sedan frakta bilen tio mil på hjulen utan det är risk för snedslitning? eller fördömmer ni det helt? Hur gör man en enklare hjulinställning själv? Blev visst tre frågor! Men men... _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Denna tråd pratar om det! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Behöver jag göra framvagnsinställning?
Hjulinställning är så mycket mer än bara däckslitage! Så lägg definitivt de få pengarna extra det kostar på en ny koll! Annars känns det ju lite dumt att lägga en bunt pengar på bättre dämpare och sen inte ha bilen ordentligt inställd... _________________ ![]() |
||||
Re: Behöver jag göra framvagnsinställning?
tack Alltid ett stabilt svar ![]() Jag är ju så snål, men man får väl offra sig _________________ Dan Man |
||||
Sorry DTM för att jag tjyvade lite på din tråd
![]() Men jag tyckte att våra frågor hade mad varandra att göra, så det var därför. och jag kommer att göra en riktig hjulinställning med cornerweight. Problemet är att jag måste frakta bilen ca tio mil för att få hjälp med det. Då är frågan om man kan göra en egen hjul inställning så att bilen klatrar dessa mil? Ska kolla på din länk Magnus så får vi se hur man gör, tack. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Fredrik>
En inte speciellt vild gissning är att du inte sliter nåt om du åtminstone ser till o ha nära noll toe. Det är ganska lätt att både mäta o skruva till. Och se till att du har gott om lufttryck i däcken o tar det j**gt försikigt (mest för att bilen kan vara lurig som attan...) _________________ ![]() |
||||
"om man frågar, känner man sig dum en liten stund. Om man inte frågar, förblir man dum hela livet".
om du bara skall åka tio mil (det är ungefär 100 km, va?), behöver du bara förvissa dig om att Toe ligger i intervallet +/- 5 mm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Langes Gummiverkstad i Eskilstuna gjorde framvagnsinställningen. om det hade gått att justera bakvagnen, så hade det kostat totalt 790:-. Nu fick jag bara värdena för bakvagnen. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3673 totalt) |