| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kopplingsschema Bränslepump racebil?
|
2 besök senaste veckan (3347 totalt) |
|
Hej allihopa, Jag har fått i uppgift att hjälpa min kära kollega att koppla om bränslepumpen på deras racekojja (Klassisk hundkoja som körs långlopp med). Tänkte att jag kunde fråga om tips och råd om det var så att någon redan hade ett bra schema tillhanda, det verkar dumt att "uppfinna hjulet igen"
Idag går pumpen direkt via tändningen. Tänkte använda oljetryckskontakten eller generatorn som källa för att slå ifrån bränslepumpen när motorn stannar, är inte det en bra idé? Dom vill gärna ha möjligheten att köra upp trycket innan motorn vevasrunt på starten, detta kan ju lösas enkelt via en fjädrande vippströmbrytare men det finns ju även bra reläer till sådant. Spruta på med tips. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Re: Kopplingsschema Bränslepump racebil?
Men då kommer bilen nog bli svårstartad, om den inte får soppa förran du har oljetryck. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Man sätter en återfjädrande strömbrytare som tjyvkopplar soppapumpen, så måste man hålla den nere när man startar. Kravet är att pumpen stannar om motorn stannar. En poäng med att koppla den till oljetrycket är att motorn stannar om oljetrycket sjunker av någon annan anledning .. |
||||
|
Lite svar: Förgasarbil = Japp, ett stycke dubbel weber 40 (om jag minns rätt)
Koppla bränslerelät via oljetryckskontakten = jo delvis därför så vill dom ha en fjädrande vippströmbrytare för att lättare kunna starta/köra upp lite tryck innan man vevar på starten (oljetrycket/varningslampan för denna slocknar redan när startmotorn går runt = bra oljetryck) Några kopplingscheman gärna med tips på bra reläer. PS kan tillägga att jag har bra elkunskaper men tänkte slippa uppfinna hjulet igen. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
och om man har oturen att oljetrycket sjunker lite förmycke i en sväng så stannar motorn... På bilar med k-jet (och säkert fler) finns reläer som går på tändpulserna. Perfekt lösning i mina ögon. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
om lampan tänds i en kurva, så har man ju byggt oljesystemet fel
då är det bra att bilen stannar du behöver bara ett vanligt 87b-relä. relä 30 ------- 30+ 87b ------- matning pump 85 ------- 30+ 86 ------- oljetryckskontakt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Kanske är ute och cyklar men jordar inte oljetryckskontakten då trycket försvinner isf så funkar ju bara din beskrivning då trycket är borta.
/Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3347 totalt) |