Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassi undran
1247 besök totalt
Petter

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Chassi undran

Jag vill uppgradera chassit på min bil som är en 330xi med kompressor och jag har kollat på öhlins eller bilstein PSS9, pris är ca 45kkr för öhlins och 25kkr för Bilstein. Min fråga är hur pass stor skillnad är det på dom? Är det värt att lägga ut det extra för öhlins eller är det bara att kasta pengar i sjön? Jag åker så många banträffar som jag har möjlighet till och sen är det en vardagsbil. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut vad jag ska välja då jag är som i frågan.

Mvh Petter

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Jag tror inte du kommer att öka fortare med Öhlinarna. För att dom ska fungera optimalt måste du jobba mycket med inställningar, har du tid eller kunskap till det?

Köp du ett par Bilstein, dom är redan färdigjusterade

Anser Anders C

Laholm
Här sen Nov 2002

Bilstein definitivt thumbs up

Det extra Öhlinarna ger kan du definitivt inte utnyttja på en gatbil som ser lite bana då och då..

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Öhlinarna plus en heldag på en racerbana med Öhlins tekniker är garanterat det optimalaste

PS: Det är du som har en silverfärgad Touring? Välkommen hit!!

Borås
Här sen Jan 2003

En komplett Koni-sats för E46 med fjädrar ligger på ~11.500 kr

Enbart Koni-dämpare går till ~7.300 kr

Tveksamt om det passar på en x-modell, dock

Annars är det ju billigt för kvalitetsdämpare i sammanhanget

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Ett tips kan vara att även kolla upp om sachs har ett kompett kit till 3-serien. Förr om åren har tysk motorpress bantestat olika kit och ofta korat sachs som vinnare.

/Johan

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re: Chassi undran

Petter skrev:
Jag vill uppgradera chassit på min bil som är en 330xi med kompressor och jag har kollat på öhlins eller bilstein PSS9, pris är ca 45kkr för öhlins och 25kkr för Bilstein. Min fråga är hur pass stor skillnad är det på dom? Är det värt att lägga ut det extra för öhlins eller är det bara att kasta pengar i sjön? Jag åker så många banträffar som jag har möjlighet till och sen är det en vardagsbil. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut vad jag ska välja då jag är som i frågan.

Mvh Petter

Välkommen Petter! Det blev ju en kort taxiresa senast, ses snart igen? Såg din bil i Åre häromdagen! thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tack för alla svar.
Som sagt jag har nog inte kunskap om hur jag ska ställa in dom såvida jag inte är född med någon dåld talang så det vettigaste alternativet är nog bilstien även om öhlins klingar fint i mina öron. Kan även vara värt att kolla på andra alternativ men har fått för mig att PSS9 ska vara bra och då jag inte vet hur jag ska kunna jämföra olika så får jag chansa lite, men är det någon som har bättre förslag med motevering så är jag lättköpt.

Bromsbelägg... vad ska jag ha där? Kommer inte byta mer än beläggen men vad rekomenderar ni för något till min bil? Kör med RE540S
Det börjar ju dra ihop sig mot banåka så nu gäller det att få på det man behöver innan sommaren är här.

Japp Magnus det är silvertouringen så jag har legat bakom dig många gånger, allt för många.

Sörpan tack för skjutsen sist. Var i åre för två helger sen men åkte hem på måndagen då regn dimma och blåst infann sig. Kommer upp till påsk igen och blir nog där 2 veckor så då lär vi synas.

Mvh Petter

Stockholm
Här sen Nov 2002

Petter,

Kolla om du kan få tag i Pagid Gul eller orange till din bil annars finns det säkert ngt från Performance Friction som passar.

Är det silverkombin som är din?
Med R-däck och nytt chassi får man nog se upp för du har ju kört rätt snabbt redan tidigare, alldeles för snabbt för att vara en vanlig 330xi, kompressorn förklarar en del.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Ferodo DS3000 är inte så dumma dom heller.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Alltid kul o se dig köra bana Petter! Då går det undan thumbs up

Belägg:
Jag skulle satsa på Performance Friction eller gula Pagider med tanke på ditt tempo o stora bil. Vad väger silverpilen? Performance Friction tål lite mer stryk (värme) men skitar ner mer.

Chassie:
Ring o snacka med Pelle på Stötdämparexperten! Han har byggt Öhlinare i flera år men även sålt Koni väldigt länge. Och så kör han racebil i SLC...

Ice> Nyfiken! Vet du hur tunga (motorstarka) bilar DS3000 funkar på? Min blysläde väger ju tex 1650kg....

Täby
Här sen Feb 2003

Öhlins Road&Track-dämpare är inte riktigt lika dyra, men de kanske inte är så bra heller? De här till BMW E46 kostar t.ex. 20495:-: http://www.khmotorsport.se/shop/page293.htm

#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:

Ice> Nyfiken! Vet du hur tunga (motorstarka) bilar DS3000 funkar på? Min blysläde väger ju tex 1650kg....

Jag åker mest på CARs möten, och där finns det inga bilar som väger 1650 kg (jag tror 1370 kg är nå'n typ av highscore). Men så här säger Ferodo själva:

"DS3000 is Ferodo's premium racing compound and has set the standard across circuit racing and the World Rally Championship. DS3000 has contributed to countless wins and podium positions in the WRC, BTCC, STW and is now experiencing major success in Indycar and NASCAR applications."

Inte riktigt jämförbart med din bil, en BTCC-vagn väger väl 1100-1200 kg och en NASCAR-bil bromsar inte så mycket.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tror bilen väger ca 1680 kg.
Har ringt Pelle på stötdämparexperten och han ska återkomma till mig under dagen.

Vilka säljer Pagid?

Johann du kan nog åt mig ett tag till, men jag ska lovar att föröka hänga på så gott det går med kombin.

Magnus det är ju dig jag tar spårvalen av thumbs up så då ska det väl rulla på om man håller sig till dom

Tack för all hjälp så jag kan börja räta ut lite frågetecken

Chassi undran
1247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande