Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lustgas?
3818 besök totalt
Skägget
Uppsala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Lustgas?

Hej! Vad ska jag tänka på om jag ska montera lustgassystem i bilen? Hur vet jag hur mycket jag kan ladda i motorn? Känner mig nollad i skallen!

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Tror du verkligen att lustgas funkar så bra på bana?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Du måste ha VTEC om du ska använda lustgas. Och öppen dump!

Fråga på Zatzy istället...där finns det betydligt mer kunskap om lustgas.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Fanns en bra lustgas faq på lazzat.se förut, kolla där.

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re: Lustgas?

Skägget skrev:
Hej! Vad ska jag tänka på om jag ska montera lustgassystem i bilen? Hur vet jag hur mycket jag kan ladda i motorn? Känner mig nollad i skallen!

Som sagt det finns mer kunskap om lustgas och hur mycket motorn tål på respektive märkes-forum..
olika motorer tål olika mycket ladd, för en orörd motor.

Så om jag säger att du kan ladda 75 hk utan problem på en orörd B16A1/A2 motor, (Hondas Vtec snurra)
så kanske du blåser en Renault motor med så många hästar.
Sen skall också kopplingen palla de extra hk.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

beepbeep skrev:
Du måste ha VTEC om du ska använda lustgas. Och öppen dump!

Ja, eller åtta och M&Tdäck!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Skägget skrev:

Har du en tråd om bilen det gäller i forumet "våra banåkarbilar"? Läs i reglerna för skruvaforumet här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810
om du har en tråd om bilen där så är det bästa att lägga in länken till den under dina inställningar så får du en "bilen" knapp under alla dina inlägg med direktlänk.

Uppsala
Här sen Dec 2004

Skägget har ju en länk till bilen i signaturen redan... Renault 5 GTE -90 och jag kan inte tänka mig att Lustgas är en fråga enbart för dragracers...
Det finns ju gott om raksträckor på banor också. Och har man inte orken/viljan att öppna motorn är ju lustgas ett lätt sätt att öka motoreffekten lite grann.
Säg t.ex. att man monterar Lustgassystemet med en huvudbrytare och en switch som öppnar lustgasen vid fullgas när huvudbrytaren är i "on"-läge. Det är ju vid acceleration man använder Lustgas mest, inte för att öka toppfarten som jag tycker de fått för sig i TF&TF och på tidigare nämda forum.

Kanske inte godkänt i någon racingklass, men helt klart ett kul trimm om man kör lite konbanor...

Men det är ju bara min åsikt... Finns ju klart fler människor här som kört mer bana än mig... typ 95% och jag menar definitivt inte att störa nån ifall det uppfattas så.

Stockholm
Här sen Jan 2003

lustgas... ja då ska du snacka med dragracers på tex lazzat mk's forum

Brillko och Rickard där är ena jävlar på det..
(finns flera som e vassa på gas med..)

zatzy skulle inte jag vända mig till om man är mer än 5% seriös...

www.lazzat.se

BMW Abuser
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

Skägget skrev:

vad är det för bil?
i en standard motor så inte över 75hk och redan då ligger man på gränsen.
när det gäller montering har du aldrigt gjort det förut låt en speedshop göra det.man måste va väldigt norgrann när man monterar det ett fel och motorn bokstavligen exploderar. ett fel som kan orsaka stora personskador.
tänka på att ventilera gasen förre och efter körning.
förre för att få fram kall ny gas till insuget.
efter stäng flaskan.och ventilera systemet med purge systemet så eventuell gas som ligger kvar i insuget släpps ut.annrs säger det pang när du vrider om nyckeln nästa gång.
om du öppnar flaskan och inte aktiverar systemet så gäller ovan.stäng flaskan och ventilera.
dvs öppna bara flaskan om det ska andvändas.

plus sätt på en dekal på bilen som visar att du har en flaska monterad i bilen om du skulle råka ut för en olycka och bilen börjar brinna så måste räddningsmanskapet veta att det finns en tryckbehållare i bilen.

Volvo V40 T4 2002
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

C Upp skrev:
Skägget har ju en länk till bilen i signaturen redan... Renault 5 GTE -90 och jag kan inte tänka mig att Lustgas är en fråga enbart för dragracers...
Det finns ju gott om raksträckor på banor också. Och har man inte orken/viljan att öppna motorn är ju lustgas ett lätt sätt att öka motoreffekten lite grann.
Säg t.ex. att man monterar Lustgassystemet med en huvudbrytare och en switch som öppnar lustgasen vid fullgas när huvudbrytaren är i "on"-läge. Det är ju vid acceleration man använder Lustgas mest, inte för att öka toppfarten som jag tycker de fått för sig i TF&TF och på tidigare nämda forum.

Kanske inte godkänt i någon racingklass, men helt klart ett kul trimm om man kör lite konbanor...

Men det är ju bara min åsikt... Finns ju klart fler människor här som kört mer bana än mig... typ 95% och jag menar definitivt inte att störa nån ifall det uppfattas så.

Problemet med lustgasen är att den är riktigt dyr att använda.

kör du gas ett par-tre sekunder per varv så kommer man inte så många varv innan det gått åt flera tusenlappar.

och progressiva system är dyra, med ett av/på system är det lite svårt att dosera kraften i kurvornas utgång så att säga

--VVTS--
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004

Citat:

kör du gas ett par-tre sekunder per varv så kommer man inte så många varv innan det gått åt flera tusenlappar.

och progressiva system är dyra, med ett av/på system är det lite svårt att dosera kraften i kurvornas utgång så att säga

Sant... Det kan vara svårt att dosera. Tänkte inte på det. Är det någon som har koll på hur mkt gas som går åt egentligen? Säg ett 50hk-system. Hur länge kan en tub på... säg 5 liter räcka?
Jag inser att det är fel forum för den här diskussionen, men nån har väl varit ung och dum nån gång...

Varberg
Här sen Maj 2005

Dyrt, explosionsrisk, svårt att dosera...

Jag tycker det låter som en bättre idé med turbo eller kompressor. Väldigt mycket hästar för pengarna, speciellt om man bygger själv.

Elkompressor, som går igång vid behov, som lustgas ungefär? Riktiga grejor då alltså! Krävs elmotorer på åtskilliga hästar + separat batteri om det ska komma i närheten av "riktig" kompressor. (Finns mycket skräp på marknaden...)

Frågan är dock om inte det blir dyrare än remdriven kompressor. Själva kompressorn hamnar ju trots allt i samma "klass" om det ska bli något av det. De jag har sett är centrifugalkompressor (Vortech eller liknande) med 1-3 vassa elmotorer och samlingsväxel.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Någon risk för explosion ska det inte vara med lustgas, gasen är ju faktiskt inert tills vi tillför tillräckligt med energi för att gasen ska separera i sina beståndsdelar syre och kväve.

Att använda lustgas på bana blir sannolikt mest dyrt. Ska man köra många varv så tror jag nästan att vikten väger upp de extra 50 hk man har under kanske en minut. Det man har hört talas om är de som ex. preparerat luftfilter med lustgas eller på annat sätt kunna öka effekten något under exempelvis kvalvarv, vanligtvis inte enligt reglementet.

Att använda en eldriven kompressor är inte speciellt praktiskt, även med ett separat batteri så kan man inte få ut så mycket mer än 8 kW att driva en kompressor med såvida man inte har något specialbatteri eller någon form av energilagring (ett bättre batteri klarar kanske att lämna 800A, med ett visst spänningsfall hamnar vi då på ca 8 kW). Med 8 kW så tar dessutom batteriet slut på ett fåtal minuter medans den adderade vikten på sannolikt närmare 50 kg förblir relativt konstant (batteri + kompressor + elmotor + extra bränsle + kablage + rördragning/spjäll*). Med 8 kW så kan vi förmodligen öka effekten ca 50% på en motor med 150 hk under 3-4 minuter.

*om ni undrar vad jag menade med spjäll så är det att man bör ha någon form av spjäll som kan låta insugsluften ta en annan väg till insuget då kompressorn (lämpligen av centrifugal typ) är avstängd för att inte tappa effekt av dess restriktion.
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

C Upp skrev:
Citat:

Sant... Det kan vara svårt att dosera. Tänkte inte på det. Är det någon som har koll på hur mkt gas som går åt egentligen? Säg ett 50hk-system. Hur länge kan en tub på... säg 5 liter räcka?
Jag inser att det är fel forum för den här diskussionen, men nån har väl varit ung och dum nån gång...

ungefär räknat 4-6 402m repor på strippen på bana ingen anning då det sällan/aldrig andvänds.
låter lågt kanske men man får bara ut effekt av gasen när flaskan är full när gasen börjar ta slut så sjunker trycket och bilen kan ibland gå sämre när man trycker på knappen.

Volvo V40 T4 2002
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Johan Edlund skrev:
Med 8 kW så tar dessutom batteriet slut på ett fåtal minuter medans den adderade vikten på sannolikt närmare 50 kg förblir relativt konstant (batteri + kompressor + elmotor + extra bränsle + kablage + rördragning/spjäll*). Med 8 kW så kan vi förmodligen öka effekten ca 50% på en motor med 150 hk under 3-4 minuter.

Precis - och det gör mig bara ännu mer fundersam till varför man över huvud taget säljer sådana kit. Varför inte bara köra kompressorn med växel + rem, om man ändå ska ha den? Vill man absolut inte ha den inkopplad alltid så kan man ju alltid köra med spjäll och någon elektriskt eller mekaniskt manövrerad koppling.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

olofson skrev:
Johan Edlund skrev:
Med 8 kW så tar dessutom batteriet slut på ett fåtal minuter medans den adderade vikten på sannolikt närmare 50 kg förblir relativt konstant (batteri + kompressor + elmotor + extra bränsle + kablage + rördragning/spjäll*). Med 8 kW så kan vi förmodligen öka effekten ca 50% på en motor med 150 hk under 3-4 minuter.

Precis - och det gör mig bara ännu mer fundersam till varför man över huvud taget säljer sådana kit. Varför inte bara köra kompressorn med växel + rem, om man ändå ska ha den? Vill man absolut inte ha den inkopplad alltid så kan man ju alltid köra med spjäll och någon elektriskt eller mekaniskt manövrerad koppling.

Förmodligen är de flesta som håller på med detta mindre seriösa (de som är seriösa tar vanligen upp dessa problem), men det är ju som sagt mycket bättre att driva kompressorn direkt eller genom ex. en koppling om man vill kunna slå av den.

Ett annat sätt är ju ex. Garretts eCharger där man adderat en elmotor på drygt 1 kW till en turboladdare som kan hjälpa till att få laddtryck på låga varvtal samt se till att turbon kommer upp i varvtal snabbare samtidigt som den under de förhållanden då turbinen genererar mer kraft än vad kompressorn drar kan agera generator. Med detta så kan man få en turbo med respons och arbetsområde som en kompressor men med turbons fördelar. Med ca. 1 kW så är strömbehovet dessutom betydligt lägre än ex. 8 kW med en elektriskt driven kompressor.
Citera
Skruva banåkabil
Lustgas?
3818 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande