Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjäderuppgradering 924
2323 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Fjäderuppgradering 924

Hej, jag känner att jag inom en hyffsat snar framtid kommer bli rätt desperat.
Det är så att jag börjat snegla på fjädringskomponenter då jag ändå måste byta en stötdämpare som läckt ut sitt innehåll. Prylarna lär säkert vara orginal från 1979...

Men till problemet, dämpare är inte svårt att hitta. Men på fjädersidan är det desto bökigare, har haft svårt att hitta vettiga fjädrar, dom som finns är sänkfjädrar med någon hemlig hårdhet, vilket kan bli bökigt men kanske enda utvägen.
Sen finns det den snygga lösningen med coiloverkit:
http://www.paragon-products.com/product_p/944arhk-r.htm , fördelen med det är att man kan välja fjäderkonstans samt att jag får smalare fjädrar som inte snuddar emot däcken, vilket är fallet nu.

Men eftersom bilen har en begränsad budget så undrar jag om det inte finns enklare lösningar, som att t.ex sno fjädrar från 944/931/951, men jag har dessvärre ingen aning om exakt vad som passar

Sedan kommer även problemet med torsionsfjädrarna, hur hittar jag sådana som passar, eller ens i närheten till passar.

Hade varit rätt enkelt att ta hela fjäderkittet från en senare modell. Även krängare skulle man villja ha något grövre.

Så det vore så enkelt om någon kunde komma med ett hyffsat rakt svar eller om nån känner någon som har koll på frontmotorporschar.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Ett alternativ för torsionsfjädrarna kan vara att behålla dem och komplettera med hjälpfjädrar på stötdämparna.

--VVTS--
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Magnus L skrev:
Ett alternativ för torsionsfjädrarna kan vara att behålla dem och komplettera med hjälpfjädrar på stötdämparna.

det vore en enkel lösning, men det blir inte så billigt eller enkelt, eller ?

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Vad har du för budget?

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Vad har du för budget?

tja, helst så billigt som det går att komma undan, men rätt sida av 5k strecken är väl det jag siktar på, helst billigare än så då jag inte vill lägga ut bilens värde på delar( vilket jag iof nästan redan gjort). Men jag har ju en massa pengar så det är mest mentalt

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Våjne, våjne...

Jag har forskat en del i detta och under 5k kan bli lite styvt (även jag vill komma billigt undan till min tidiga 944).
9x4:ans hjulupphängning vållar en del huvudbry när man letar. Eftermarkandsdämpare finns det gott om men skall man ha coilovers som passar bolt on blir det tuffare. Då kommer vi in på det där med torsionstavarna som inte är helt billiga (även begagnade).

Lite priser jag har hittat:
Gula koni runt om ca 5000:- hos Stötdämparexperten

25,5mm torsionsstavar för 944 turbo/S2 1000:-/par hos Sandén. Grövre från paragon är typ dubbelt så dyra.

Konverteringsats för fjäderben fram ca 1500:- (vilket du redan har hittat) finns även hos Utzon + att man kan säkert med lite kontaker/maskiner fixa sådana billigare.

AVo coilover bak landar på mellan 3-4k för ett par inkl. fjädrar men man behöver antagligen modifiera en hel del i bakvagnen för att få dit dem. AVo har inte framdämpare till våra bilar.

GAZ har däremot dämpare runt om till våra bilar, bolt on för ca 4000:- . Vill du ha coilover med fjäder av samma märke blir du av med ca 3000:-/par till bakdelen, även detta är universal coilover liknande AVo.

Sen stiger priserna.

Bilstein coiloverdämpare ca 3000:-/st hos Forza, dyra och ej justerbara men passar med mindre modifiering.

Paragon säljer motsvarande justerbara Koni för ungefär samma pengar.

Komplett Leda kit går löst på 12 000:- och uppåt och kräver en del modifiering i bakvagnen.

Sedan blir det cup kit från Bilstein och Koni som ligger i trakterna 15-20k för en sats runt om.

Vad jag vet så passar inte sena 944 fjäderben på 924/tidiga 944 utan modifiering.

Jag hoppas mitt svammel är till någon hjälp

Lycka till!

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
5k är alltså max för den första vändan av uppgraderingar, vilket faktiskt inte innefattar bakdämparna då dom är rätt fräscha, dom får åka med ett litet tag till, först byta det som är trasigt....

Det jag siktar på nu är att få hem ett par GAZ dämpare, troligtvis bara fram, kanske bak, fram går på ca 1050kr st + frakt från england som jag förstått det, inte så farligt dyrt, säg att det blir 2200-2300 här hemma för båda, då återstår ändå minst 2500 för införskaffning av fjädrar.

Den avgörande frågan som ja fortfarande inte fått svar på är om/vilka torsionsstavar/fjädrar från andra frontmotorporschar passar rakt på eller med mindre modifiering, det kan vara en lösning.
Ibland känns det mest som ja ska skita it å köra som det är, men onda krafter i mig vill göra det bästa av situationen och investera i massa kul...svårt val

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
om man byter till torsionsstavvar på 25.5 mm, vad ska ja då ha för fjäderkonstant fram då ? inte riktigt säker på den...

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
mmm, har sett den, men det är inte mycket som stämmer om man jämför med dom specs på fjädrar jag sett på andra ställen.

påstår 160 lb
http://www.924.org/techsection/10suspension.htm

och denna länk säger 140
http://www.924.org/techsection/SuspensionPreparation.htm

därför litar jag inte på att siffrorna i excel arket stämmer riktigt.
Men om det gör det så är det alltså 175lb/in som gäller, eftersom M030 kittet med 25.5 mm tors.stavar har denna fjäder fram..och eftersom viktfördelningen är ganska lika på dom nyare bilarna och min så borde det gå, eller har jag fattat det fel.. det skiljer väl lite jämtemot dom nyare alubärarmarna, eller ?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm 175 äckelsort, 30,6N/mm är mjukt, iof hårdare en vad ens std bil brukar vara men ändå mjukt för en lekbil.

En ohygglig tumme pekfinger 45-70N/mm är nog mer rimligt.

Men sen skall detta överenstämma med vad som finns att tillgå bak pluss krängre runt om.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

om du är haj på att räkna kan du tanka hem Dans uträkningar och mikla lite själv. Sedan beror det ju också hur du upplever bilen idag. Det är en hel del som kör betydligt hårdare sättning fram än bak på 9x4.

Föresten vet du vad du har för fjädrar fram och stavar bak idag??
Jag har hittat mina värden i Porsches Verkstadshandbok (vet inte om de finns angivna i instruktionsboken).

25,5mm stavar och typ 40-50N/mm fjädrar fram borde antagligen fungera med någorlunda bibehållen balans (ren spekulation från min sida ).

Lycka till

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
enligt det jag kört nu så skulle något hårdare fram inte vara helt fel, den är något överstyrd nu, troligtvis ett resultat av mer negativ camber samt rdäck. så det låter bra med den hårdheten fram... men detta leder mig rakt inpå denna lilla sida som jag hittade i nån tråd här på rejsa.

http://groda.no-ip.org/~stefan/springs/springs.php

Vet nån storleksspecs på fjädrarna från frontmotorporscvharna så vore det ju inte helt fel, går ju alltid att chansa lite då biltemas fjädrar i princip är gratis... vore ju en väldigt billig lösning. =)

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Feltemas fjädar är kalas thumbs up
Enligt obekräfade källor kommer fjädrana från en känd firma.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
fuling skrev:

låter ju bra, vissa grejer på biltema brukar va rätt okej faktiskt. En fråga till som kan vara lite känslig ibland, många olika åsikter om det i.a.f. Hur är det med höjdkorrigering av fjädrar ? alltså om fjädern e för lång...är kapning ett legitimt sätt eller raggartrix...

Nu måste ja bara lyckas få tag på diemntionen på orginalfjädrarna så man kan se ifall någon av fjädrarna där passar, synd att inte listan är än större, hade vart mycket användbart...

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Cédric skrev:
fuling skrev:

låter ju bra, vissa grejer på biltema brukar va rätt okej faktiskt. En fråga till som kan vara lite känslig ibland, många olika åsikter om det i.a.f. Hur är det med höjdkorrigering av fjädrar ? alltså om fjädern e för lång...är kapning ett legitimt sätt eller raggartrix...

Nu måste ja bara lyckas få tag på diemntionen på orginalfjädrarna så man kan se ifall någon av fjädrarna där passar, synd att inte listan är än större, hade vart mycket användbart...

Visst blir en fjäder hårdare om man kortar den?

--VVTS--
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
fick detta svar på ett 924 forum..

Different springs were used and their removed length varied from 371mm (green striped)-381mm(blue striped).
Measured from 931 springs with 3 blue stripes -
overall OD = 122mm
coil thickness = 11.8mm

det borde alltså betyda att de inte är en omöjlighet att få på en saab 900 fjäder.
den är 125 mm diameter men 390mm lång, kan man räkna ut fjäderkonstanten när den är kortad ?
fjädern är 6.75varv och har en fjäderkonstant på 41.61N/mm.....

Vore ju så enkelt ifall det skulle gå......

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Formen för fjäder konstenten är div saker som trådiameter, tjuvmodul, medeldiamter.
k=G*dt^4/8/dm^3/nv hmm jag är inte bombis jag skrivet rätt, men det spelar ingen roll.
Det viktiga är att nv är under bråksträcket

Vi kallar allt vi inte ändrar på för B

k=B/nv

k=fjäderkonstant
nv=antal verksamma fjädervarv

k1=B/nv1 för okapad fjäder
k2=B/nv2 kapad fjäder

k1*nv1=k2*nv2 --> k2=k1*nv1/nv2

Ja fjäder blir håradre om man kapar den, minskar anntal varv.

Laholm
Här sen Nov 2002

Cédric skrev:

det borde alltså betyda att de inte är en omöjlighet att få på en saab 900 fjäder.
den är 125 mm diameter men 390mm lång, kan man räkna ut fjäderkonstanten när den är kortad ?
fjädern är 6.75varv och har en fjäderkonstant på 41.61N/mm.....

Vore ju så enkelt ifall det skulle gå......

Verkar ju som en vettig budgetlösning med påbyggnadspotential. Fjäderkonstanten påverkas linjärt, så kortar du fjädern 10% så går konstanten 1/0,9 -> 11%, 20% ger 1/0,8 -> 25% etc Detta förutsätter att det är en linjär fjäder iofs, är den progressiv blir det lite klurigare

Påbyggnadspotentialen är t.ex sådan McGyverlösning som du kan läsa om i banbilstråd från vintermeket denna vinter.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
låter bra att jag får nån form av medhåll på mina tankar =).. Hylander hur fixade du dina gängor och muttrar till coiloverprylen ??

det enda jag är orolig för nu ar att det kanske blir lite för hårt fram om man kör med 25.5 bak, eller ?

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Cédric skrev:
låter bra att jag får nån form av medhåll på mina tankar =).. Hylander hur fixade du dina gängor och muttrar till coiloverprylen ??

det enda jag är orolig för nu ar att det kanske blir lite för hårt fram om man kör med 25.5 bak, eller ?

4 st spännmutter KM12 (60x2?) som används att spänna fast lager på axlar (industrigrunka alltså). Lät gänga rör som passade över dämparen. Svarvade till styrning för fjädern i alu.

Du kan ju labba med kränghämmare, klenare fram eller styvare bak

Fjäderuppgradering 924
2323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande