| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW E30 Vilka bromsklossar!
|
3 besök senaste veckan (1083 totalt) |
|
Kör en BMW 325i E30 från 90. Köpte in Tarox slitsade bromskivor i orginal diameter, känndes inte riktigt bra då jag körde med orginal bromsvätska, orginal bromsslangar och även klossar. Ska köpa in stålomspunna slangar och en lite bättre bromsvätska. Det jag undrar över är ifall någon har bra förslag på bromsklossar? Bilen är gaturegistrerad men har åkt på Knutstorp ca 10 varv år 2003 och kommer antagligen att åka detta året också. Kör även med överladdning. Var kan man köpa in dessa i så fall? Jag är rätt ny här på rejsa så ni får ursäkta ifall denna tråden har varit uppe fler gånger innan och jag hoppas att den har hamnat på rätt forum.
_________________ Petar Caulev BMW E30 |
||||
|
Normalt sätt rekomnderar jag Mekonomens ATE belägg för 310 pix men om du kör överladdat så lär du också ha lite mer fart än vanliga E30 bilar på de längre rakorna och då kan det vara behövligt med belägg som tål lite mer. PFC funkar säkert bra för dig. Finns hos PEAN sweden. Skall enligt många vara det bästa, sliter dock skivor. Personligen är jag nöjd med original men som sagt min bil har inte den typen av farter.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
|
Körde pfc90 belägg till min 318is, måste säga att det var en helvettes skillnad mot orginal
Så det funkar säkerligen för dig med, det var lite overkill på min bil kändes det som, och då bromsar jag ändå som en kratta
Däremot så kan det vara en idé att byta till lite bättre bromsvätska, för det spelar nog inte så stor roll om du har värmetåliga belägg när vätskan börjar koka
|
||||
Det här låter väldigt intressant, vill också ha overkill belägg .
Undrar dock...- Finns dessa belägg även till en e30 325? Är pfc90 ett långloppsbelägg eller är det mer åt sprint hållet? Vad kostar ett par till frambromsarna? Mvh Nino _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Kolla med, tror det var stacke här på forumet han kan svara lite mer konkret. Men för att delge den lilla information jag sitter på så finns pfc90 beläggen inte till någon annan E30 modell än M3, dock så var det nog speedster beläggen man kunde kapa till för att få dom att passa i vanliga E30 ok (ja 318is/325 ok), det blir inte kalasratt iome att beläggen inte sitter fast i oken, så det klickar och klonkar lite, dock inget jag störde mig på med tanke på den bromsprestanda man fick på köpet. Däremot dammar beläggen något helvetiskt, och skriker duktigt när de blir varma. Longloppsbelägg tror jag inte att det är, men det är ivf inte gatbelägg det handlar om. om man som mig skiter i vardagsduglighet så funkar dessa belägg dock kalas på gatan med, men det tar ett tag innan dom blir varma, och dom dammar och skriker som sagt något förbannat. Sen slits dom väldans på gata också
Men som sagt, kolla med stacke här på forumet
|
||||
Tusen tack för infon. Jag anade att man fick modifiera beläggen för att de skulle passa, men det spelar mindre roll då jag, precis som du, enbart är ute efter bromsprestanda. Kör inte bilen på gatan. Att det låter lite här och var är sånt som hör till,- räserbilsskrammel-
Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (1083 totalt) |