Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skillnad mellan Porsches differentialbromsar?
1047 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej!

Satt precis och kollade av uppgifterna om utrustningskoderna på min bil. Använde mig av en bra databas http://www.kindel.com/Porsche/options.asp

Jag har option 220 = Locking differential som innebär?

Jag fick för mig att det var en LSD på min som har nummer
P08 Limited Slip Differential.

Vad försöker jag fråga. Jo rent tekniskt vad är option 220 på en porsche? Är det en riktig rampdiff?

Illa att inte ha bättre koll, men jag får skylla på att jag är nybörjare i porscheägande och att optionskoderna är en ren djungel!

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Från en annan site

"Kan ingen insatt förklara vad som menas med 75% (diffbroms).
Hur mäts detta? Vid gaspådrag? motorbroms? Procent av vad?
/Nyfiken"

"Ställ bilen med ena hjulet på en isfläck, det andra hjulet ställer du på asfalt.
Tryck in 100 kW genom pinjonen. Om rökutvecklingen från asfaltshjulet motsvarar 75 kW och slutväxelhuset blir 25 kW varmt, har du en diffbroms på 75%. "

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Skillnad mellan Porsches differentialbromsar?

Daniel Bengtsson skrev:
Hej!

Vad försöker jag fråga. Jo rent tekniskt vad är option 220 på en porsche? Är det en riktig rampdiff?

Daniel

På min 944 turbo så hade jag en LSD av som var uppbyggd av lameller, en vanlig porschetyp tror jag. Ganska säker på att den hette 220.

Vad en rampdiff är har jag nog läst här någonstans.... men jag minns det inte

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Från en annan site

ice skrev:
"Kan ingen insatt förklara vad som menas med 75% (diffbroms).
Hur mäts detta? Vid gaspådrag? motorbroms? Procent av vad?
/Nyfiken"

"Ställ bilen med ena hjulet på en isfläck, det andra hjulet ställer du på asfalt.
Tryck in 100 kW genom pinjonen. Om rökutvecklingen från asfaltshjulet motsvarar 75 kW och slutväxelhuset blir 25 kW varmt, har du en diffbroms på 75%. "

Klockren _OCH_ lärorik på en gång!

Stockholm
Här sen Nov 2002

En historia: Jag var på ETCC i somras och snackade då med F. Ekblom ang. hans diffbromsinställningar. Jag frågade hur mycket spärrverkan han hade? (och om den var olika beroende på växel, varvtal, fart. Och om det var skillnad under acceleration och deceleration? och om han kunde ställa om det under rejsets gång?)

Jag som är ett stort fan av Ekblom tyckte att han ännu en gång bevisade sin professionalism och att han är en stor räserförare när han lutade sig fram över bordet och sade:
- "Du, oss emellan, jag har inte en aning! Mekanikerna talar om battings och att den nu är inställd på 13/18-delar?? Jag vet inte vad det betyder utan säger bara till dem att jag vill ha mer eller mindre!"

Mvh / Micke

1047 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande