|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

21 Jun 2005 16:37
| Pär Hylander skrev: | ... ju inte Weissachaxeln alls mystisk, det är ju rätt simpel mekanik. Jämfört med moderna multilinkbakaxlar i vanliga sedaner är ju inte Weissachaxeln alls direkt speciell.
|
kika på bakre delen av bärarmen. den deformeras även den i toe-led.!!
När porsche kom med detta 1977 var det nog state-of-the-art teknik för en gatvagn.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Alen
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Trådstartare

21 Jun 2005 20:53
Hej!
Inte mycket till camber tips men ett har jag fått på denna onödigt långa tråd.
Tack för er som förklarat. Själv var jag inte kapabel till det.
| Citat: | | För att ge några riktlinjer på camber sa kör Dennis Kau med 2,1 grader negativ camber runt om med sin bananpassade S4. Det ar ganska mycket for en 928 men funkar bra, har akt med ett par timmar på Thunderhill med honom och TH ar ganska lik Knutstorp i karaktären men lite snabbare och längre. |
På PCS banåkningssida skrev en: | Citat: | cambern sattes till -2,3 grader på framhjulen och runt -2 på bakhjulen.
om du kör med R-däck så kräver dessa mer negativ Camber för att fungera bra än vad gatdäck kräver. Min sättning är något av en kompromiss, vilket jag antar att även du vill ha.
NB-gummi i Stockholm utförde min hjulinställning. |
Nu till min fråga? Det ena tipset tycker det är en kompromiss. Det andra tycker att det är satt för banåkning? Själv tycker jag dom ligger nära varandra. Var ligger sanningen? Eller är det upp till var och en att känna efter? oj, blev inte bara en fråga?
Mvh
Alen
_________________ Alen Dobrila
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

21 Jun 2005 20:58
Det kan kanske ha med att göra om de kör med olika däcksdimensioner. Dennis har 265:or fram och 315 mm bak på 18" fälgar. Pirelli Corsa R-däck.
_________________ Anders Hansson
|
Alen
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Trådstartare

21 Jun 2005 21:04
okej!
Så om jag tolkar det rätt så ska jag ställa det lite snällare då jag är ute efter en kompromiss?
Ska ju ha 18" gatdäck på gatan och 16" R-däck på banan? Är jag rätt på det eller?
Mvh
Alen
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

21 Jun 2005 21:12
Med tanke på hur lite camberkompensation det förefaller vara på ivf framvagnen (se utzon.nu) i kombination med dina mjuka fjädrar så tror jag du har nytta av en hel del camber.
Den amerikanske räserbilen är troligen mycket rollstyvare än din bil och då kanske inte den bilens inställningar är så relevant för din bil.
_________________ Pär Hylander
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

21 Jun 2005 21:17
| Pär Hylander skrev: | | Den amerikanske räserbilen är troligen mycket rollstyvare än din bil och då kanske inte den bilens inställningar är så relevant för din bil. |
Det är ingen räserbil, en standard S4 som utrustats med båge, avgassystem, Konis, lite skärmbreddad bak för att få plats med större sulor. Sedan har den stora bromsar som kräven 18".. Halva inredningen är fortfarande kvar tillsammans med AC, taklucka. Modifierad enbart för att ha kul med på bana och inte för tävling. Jag har kört den på gata och motorväg och det enda som inte är direkt gatanpassad är en LSD som låser upp till 80%.
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

21 Jun 2005 21:19
| sweanders skrev: | | Pär Hylander skrev: | | Den amerikanske räserbilen är troligen mycket rollstyvare än din bil och då kanske inte den bilens inställningar är så relevant för din bil. |
Det är ingen räserbil, en standard S4 som utrustats med båge, avgassystem, Konis, lite skärmbreddad bak för att få plats med större sulor. Sedan har den stora bromsar som kräven 18".. Halva inredningen är fortfarande kvar tillsammans med AC, taklucka. Modifierad enbart för att ha kul med på bana och inte för tävling. Jag har kört den på gata och motorväg och det enda som inte är direkt gatanpassad är en LSD som låser upp till 80%.  |
Fjädrar och krängare då?
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

21 Jun 2005 21:22
| Pär Hylander skrev: | | sweanders skrev: | | Pär Hylander skrev: | | Den amerikanske räserbilen är troligen mycket rollstyvare än din bil och då kanske inte den bilens inställningar är så relevant för din bil. |
Det är ingen räserbil, en standard S4 som utrustats med båge, avgassystem, Konis, lite skärmbreddad bak för att få plats med större sulor. Sedan har den stora bromsar som kräven 18".. Halva inredningen är fortfarande kvar tillsammans med AC, taklucka. Modifierad enbart för att ha kul med på bana och inte för tävling. Jag har kört den på gata och motorväg och det enda som inte är direkt gatanpassad är en LSD som låser upp till 80%.  |
Fjädrar och krängare då? |
Jupp, hela kittet.
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

21 Jun 2005 21:50
| sweanders skrev: |
Jupp, hela kittet. |
Fjädrar och krängare standard S4 alltså? Isf är det ju en vettig utgångspunkt.
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

21 Jun 2005 21:59
| Pär Hylander skrev: | | sweanders skrev: |
Jupp, hela kittet. |
Fjädrar och krängare standard S4 alltså? Isf är det ju en vettig utgångspunkt. |
Krängarna tror jag är original medan fjädrarna inte är det.
|
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

22 Jun 2005 08:29
Jag kör med -2.3 grader i fram. Sen så är det väl upp till däcken, desto styvare däck desto mer negativ camber. Nu har jag iallafall ganska mycket styvare fjädrar (140N/mm fram och 92N/mm bak) och förhoppningsvis även styvare krängare inom en snar framtid.
Alen börja med att prova med -2 grader, jag tror att det blir ganska bra på Falken däcken.
_________________ Rehan Mirza
|
Alen
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Trådstartare

22 Jun 2005 22:22
ok Izar, menar du -2,0 på alla hjulen?
Mvh
Alen
|