Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 RS
4444 besök totalt
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Porsche 964 RS

Jag funderar lite på att byta bil till nästa säsong och främst funderar jag på en 964 RS el Cup men det är det här med underhållskostnaderna som gör mig lite fundersam.

964 verkar ju ha ungefär samma pris på vanlig oljeservice men det är väl var 2000:e mil som det är ventiljustering som kostar en hel del, skall detta göras vartannat år även om man inte kört 2000 mil eller hur funkar det?

Finns det några standardfel på 964:orna som skall vara åtgärdade för att man inte skall få en kostsam överraskning efter första veckan?

Är diff standard på alla RS? Hur är dämparna som sitter på som standard är dom OK eller behövs det värre grejjer?

Är det några options som är ett måste på en RS.

Tacksam för tips
Magnus

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Först av allt, klokt val av Porsche .

Det finns givetvis goda råd att ge, var och har ju sina egna ingångspunkter. För mig var det att hitta en så välskött, "racepreppad" och väldokumenterad lågmilare som möjligt, dessutom gär svensksåld. Gissa om det blev mer pengar än för en "snitt" RS.

För en annan kan det ju vara att hitta en som är billigare men lite mer anfrätt skick. För en tredje kan det ju vara att hitta ett mekaniskt renoveringsobjekt för att denne är mekaniskt kompetent.

De flesta RSar ligger mellan 10-18 tusen mil, en del under 10' men bara ett fåtal under 8 tusen mil. En del har fått en halvbur och ett fyrpunktsbälte men nästan alla har cuprör, K&N filter och ett chip. Allt det där kan ju kvitta om bilen är sönderkörd, dålig historik, krockad och omlackerad här och var. Bestäm dig för en den RS du vill ha och försök hitta en så fin bil för dom pengar du vill lägga ut. Ta den sen till en oberoende Porschemek som nogsamt går igenom bilen och ger dig en fyllig statusrapport med kostnadsförslag för eventuella åtgärder.

Min RS har inga options i form av Stereo och sånt och personligen tror jag att det är det som uppskattas nu och framöver. Diffbroms är standard.

Kolla så att det är magnesiumfälgarna, att bagageluckan av aluminium är kvar och inte är ersatta av standard prylar.

Ventiljustering tillsammans med storservice skall göras var 2000 mil och oljebyte varje år. Kostnad för 2000 mila service varier från 11 KKR för en auktoriserad ner till 6 KKR för en oberoende men oftast väl så bra.

Dämparna som är standard duger ganska bra men kan ju vara slut ändå på en 13 år gammal bil.

"Häftigare" hjulvinklar och R-däck är mumma för dessa bilar.

/Anders

EDIT: Fixade en del stavfel

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Största kostnaden är bensin + däck + belägg + skivor.
Du vill inte veta vad det kostar per banmöte...
Kostnaden för service bleknar i jämförelse.

Men om man ändå tittar på servicekostnaden så är en stor andel kostnaden för ventiljustering.
Det är enkelt att justera ventilerna, tar lite tid första gången.
Jag har nu gjort det två gånger, själva justeringen tar 30-60 minuter och är inte svårt, det som tar tid är att man behöver plocka bort lite saker. Första gången tog det en hel helg andra gången tog det 4 timmar.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Staffan Bergholm skrev:

Två bakdäck kostar ju som en service och om Michelinen håller en säsong så är man lycklig, eller kör försiktigt, eller bevistar få banmöten...

Jag gjorde ventiljustering själv på min förra 911a och det är som Staffan säger, första gången en helg andra gången lite mindre tid, fast fyra timmar kom jag nog inte ner till.

Grejen är väl att man gärna vill fortsätta en komplett ifylld servicebok på dessa bilar då det tycks ha en direkt koppling på andrahandsvärdet.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tackar boys för synpunkterna thumbs up

Jag tror att slitagedelarna kostar ungefär som till min 968 för det är samma skivor och belägg som på en RS om jag inte minns fel och RS:en är nog lite lättare för min bil väger 1280 med 30 liter soppa.
Sen känns det bra att man kan köra 964:an på 17 tummare vilket gör att jag har ett extra sett hjul som jag kan återanvända,, känns som att jag snart sålt in denna till mig själv nu

Hur är det med kopplingen på RS är det något magiskt miltal som den skall bytas vid?

Komplett servicebok låter som ett måste alternativt att man känner säljaren

//Magnus

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Hej Magnus,

Magiskt miltal för kopplingen finns väl inte direkt men vid 7-8000 mil får man väl börja fundera på vad som är gjort.

Kommer du till PCS möte på Gelleråsen?

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
964RS skrev:
Hej Magnus,

Magiskt miltal för kopplingen finns väl inte direkt men vid 7-8000 mil får man väl börja fundera på vad som är gjort.

/Anders

Jo jag skall dit både lördag och söndag så också skall dit tar jag gärna en titt på din bil.

Magnus

Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

En grej att se upp med på RS-bilarna är att det inte är ovanligt att ventilerna går av/sönder. Det är ett känt fel och det drabbar bara RS. RSen har unika, lite större ventiler än C2/C4 och belastningen/kvaliten på dessa verkar inte vara optimal.

Det blir dyrt om det händer, mellan 30-80.000 beroende på vad som händer och om man passar på att byta andra saker samtidigt. Man bör byta till uppdaterade ventiler, men det är som alltid en fråga om pengar. Ska man betala i förväg eller i efterhand? Frågar du en verkstad, t ex K3 så säger de fixa i förväg.

En polare till mig råkade ut för detta och det blev inte billigt.

Utöver detta är motorn som alla 964 mycket driftsäker. Dämpare etc är normalt sett fullt tillräckligt men de kan ju ta slut ändå beroende på ålder eller miltal. Om man behöver byta dämpare kan ett byta av dämpare och fjädrar till RSRen vara ett alternativ. trots att de är hårdare satta så upplever många att bilen blir smidigare och mer följsam. Kör själv kompletta RSR fjäderben inkl fästen på min C2 och den funkar bra på gata och som en dröm på bana.

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Det är ventilfjäderbrickorna som brustit på någon enstaka bil, dessbättre så få att de välkända porscheverkstäderna häromkring inte tycker man behöver byta. Men helt klart vill man inte ha en ventil som gjör en dupdykning ner i cylindern. Vill man byta i alla fall så är det till RSRens brickor. Du märker det på att bilen tappar ork och går dåligt och du stänger av motorn. Efter en stund startar man kanske om igen, det är då ventien har trillat ner i cylindern, resten kan man ju bara tänka sig.

Att det skulle vara ventilen är helt nytt för mig, men det kanske stämmer, jag har bara aldrig hört det förut.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Staffan Bergholm skrev:

Men om man ändå tittar på servicekostnaden så är en stor andel kostnaden för ventiljustering.
Jag har nu gjort det två gånger, själva justeringen tar 30-60 minuter och är inte svårt, det som tar tid är att man behöver plocka bort lite saker. Första gången tog det en hel helg andra gången tog det 4 timmar.

För ett vanligt banmöte typ Porscheklubben så brukar jag räkna med en tanks reglen.
Dvs, bensin för 600:- = belägg&skivor för 600:- = däck för 600:-. Kör man två tankar är det bara att dubbla

Det stämmer säkert inte alls om man kollar noga men ger en snabb överslagsberäkning på slitdelarna.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Usch så seriöst, jag blundar, förtränger och hoppas/vet att jag har roligt för pengarna.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Johan K
Stockholm
Här sen Jul 2004

Magnus,

Klart som f*n att Du skall ha en 964 RS, bättre bil finns inte! Vänta inte till nästa säsong utan slå till redan nu genom att köpa min originallackade svarta RS i perfekt skick med original aluminiumbagagehuv, magnesiumfälgar, Cuprör, sexpunktsbälte, Matter störtbåge, nya Michelin Cupdäck, servicebok, 6100 mil med 6000 milaservice inkl ventiljustering gjord, mm. Hör av dig och du får ett schysst pris .

Porsche 964 RS 92
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
Staffan Bergholm skrev:

För ett vanligt banmöte typ Porscheklubben så brukar jag räkna med en tanks reglen.
Dvs, bensin för 600:- = belägg&skivor för 600:- = däck för 600:-. Kör man två tankar är det bara att dubbla

Det stämmer säkert inte alls om man kollar noga men ger en snabb överslagsberäkning på slitdelarna.

Såhär kostar det för mig, det är lite optimistiskt att räkna med att däcken håller 7 banmöten.
Belägg 5.000 / 7 = 714:-
Däck 11.000 / 7 = 1.571:-
Skivor 3.600 / 7 = 514:-
Bensin: bilen drar 1 liter minuten på banan, drar 2 liter milen landsväg (100 + 100) = 2.200:-

Summa 4.999:- klart under 5.000 alltså.

150 mil motsvarar 7.5% av en 2.000 mila service, i mitt fall 825:-
om en koppling kostar 25.000 att byta och håller 7.000 mil så motsvara mitt typiska banmöte 535:-
Värdeminskingen är nog några hundralappar till.
om en renovering av växellådan kostar 30.000 .......
om en motorrenovering kostar 50.000 ......

Nej, nu slutar vi räkna, men det handlar nog om 8.000 - 10.000 per banmöte...

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Säg inte detta till min fru...

Insjön
Här sen Dec 2002

Men.. varför hålla på o räkna upp såna hemska summor

En 964 RS är en 964 RS, ingen Volvo och dom är inte gratis att driva.

Jag försöker få min 911 SC så lätt som möjligt med lite oortodoxa modifieringar och få en driftsäker och BILLIG banleksak.

Då tänker jag mest på motorn och dess serviceintervall...

Chassit går att uppgradera med uniballs här o där och då håller det rätt bra, däcken är ingenting att göra åt, men gå ner i storlek går för det mesta och betyder mindre pengar att spendera eller bättre R-däck..

Belägg och skivor är svårt att göra någonting åt, men ju lättare bil, desto längre räcker dom..

Smygehamn
Här sen Dec 2003

964RS skrev:
Usch så seriöst, jag blundar, förtränger och hoppas/vet att jag har roligt för pengarna.

/Anders

Helt klart gillar jag min modell bättre!

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

OJ vilka siffror...ibland är man glad över att äga en vagporsche:D..
Måste ju tvinga på min bil bromsbelägg och dyl för de vägrar ta slut ... Men rs:en är iof en jäkligt ball bil, har man råd så varför inte..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Magnus Svensson skrev:
964RS skrev:
Hej Magnus,

/Anders

Jo jag skall dit både lördag och söndag så också skall dit tar jag gärna en titt på din bil.

Magnus

Var var du Magnus?

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Trådstartare
964RS skrev:
Magnus Svensson skrev:
964RS skrev:
Hej Magnus,

/Anders

Magnus

Var var du Magnus?

/Anders

Sorry Anders jag var där men missade tydligen dig men jag såg en röd RS som såg ruggigt fin ut och det var nog du då kan jag tänka mig

Här är jag på lördagen

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Magnus Svensson skrev:

Sorry Anders jag var där men missade tydligen dig men jag såg en röd RS som såg ruggigt fin ut och det var nog du då kan jag tänka mig

Var den ruggigt fin så var den nog min

Nästa chans är på Mantorp i helgen...

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Allmänt banåkaforum