| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
torrsumpsfrågor
|
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (8014 totalt) |
|
Det är redan fixat, sitter "nätfilter" på slangarna till pumpen.
Som sagt, denna versionen får bli så här, och nästa tråg är inte lika "stressigt" att få klart...
|
||
Inte lika stressigt sedan? Vänta du bara, det blir ALLTID värsta stressen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Nja, i detta fallet tänker jag inte enbart på bilstress...
Nåja, det hör iaf inte hit
|
||
En röst sade: - le och var glad, ty det kunde varti värre. Jag log och var glad........och det blev värre.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Skulle denna lösning vara intressant även på en motor med våtsump? Jag antar att man kan minska pumpförluster och sånt rätt duktigt om man lyckas kontrollera "luften" i vevhuset bättre? Jag gjorde en liten studie i garaget igår och det vore trevligt med lite feedback... Jag har en plåt som ser ut så här:
Den passar inte riktigt, den är gjord för en lite mindre motor men om vi leker med tanken att jag modifierar den så den passar och samtidigt drar upp plåten så den fäster i ramlageröverfallen liknande denna:
Men samtidigt kanske man skulle passa på att öppna upp den på den nedåtgående sidan för återrinning? Nåt sånt här kanske? Antingen ett snitt längs blockväggen (heldragna linjen) eller så skär man helt enkelt bort hela delen mellan tungorna till ramlageröverfallen (streckade linjerna):
Sen täcka hela eländet med en plåt som är grovt formad att följa vevens rotation med "jalusier" som släpper/skrapar av oljan på uppvägen igen, observera att denna är en grov tankemodell bara skapad för att ha nåt att diskutera runt, finishen kommer givetvis att bli lite bättre...
Tanken var väl att addera den där kroken som leder ner oljan på undersidan vindplåten med, troligtvis är det väl idé att försöka täta av ändarna/galvlarna på den rundade plåten för lite bättre styvhet och minskad luftläckage. Är det overkill eller en vetting grej? Hittils har jag bara fått tomma blickar och mummel om "tid bakom ratten istället" som svar...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Det ser bra ut med jalusiplåten. Själv har jag använt aluminiumnät där gälningen ligger i tangentriktningen.
En inlagt bit i stålplåten där du har gälar. Gälar används och fungerar bra. Skillnadem dem emellan är att gälarna släpper igenom det direkta sprutet bättre medan nät fångar mindre droppar i luften bättre, men det är lite gungorna och karusellen. Ta bort all plåt efter motorblocksväggen på nedsidan. Under denna bör du ändå ha en ytterligare baffling i form av ett golv som är öppet på mitten och tät efter sidorna. den hindrar skavlpning upp efter sumpväggarna. Den bör även luta mot mitten runtom. Under denna i sin tur kan det vara aktuellt med skvalpdörrar runt picuppen, så du inte bromsar bort oljan vid lägre nivåer. Tja, vill man bygga bra tråg eller lära sig köra så får man välja .
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Själv fattar jag inte vad alla bölar om, jag har ju en motor brevid som jag bygger...
Hur grov/finmaskigt är nätet? hur fäster man det i plåten? aluminium i plåten med då kanske? Är det hundraprocentigt med aluminium under låsmuttrarna på ramlagren? Relaxerande förband och så vidare, eller är jag fånigt nojig nu?
Jag kom på ytterligare alternativ till plåten på neråtsidan, istället för att kapa bort den skulle man kunna bända till den så att den blir som skrapan ut mot blocket på högra delen av din skiss. Plus återrinning längs blocksidan då såklart Baffling kommer också, ingen fara.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det är nått standardnät som påminner om det som folk har i grillen i Bilsporttidningen. Popnit och brickor. Stålplåt. Stålplåten fästs i motorn. Du kapar bort det området som är jalusi och nitar dit alunätet på utsidan. Böja plåten och borra hål efter blocksidan? Jag skulle nog böja den rundade plåten så det blir en sammanhängande öppning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Fast målet är att komma ut ur garaget också...
Tack för din input Göran, är det gungor och karuseller ang. nät vs. gälar så blir det nog gälar, enklare att göra och mindre saker som kan gå åt h-e (KISS). Man kan ju naturligtvis tänka sig att man gör gälarna mindre/tätare för att komma närmare ett nät. Jag har en konstruktion färdig i skallen nu, skall se hur väl den funkar i praktiken efter midsommar (man kanske skulle skriva ner den medans man kommer ihåg den?) när jag provar i verkligheten eller virtuellt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Hur funkar vevhusventilationen egentligen när man har torrsump. Tidigare har jag varit inne på att täppa alla hålen där tidigare ventilation funnits (för att på så sätt bygga undertryck i vevhuset) men frågan är om undertrycket blir för stort? Klarar pumpen att suga vacuum i en stängd kammare, eller blir det för tungt?
Har man någon typ av ställbar ventil som gör att man håller ett visst vacuum i motorn eller gör jag bara en tankevurpa nu? det har man ju gjort förr...
|
||
|
motorn skall vara tät och endast oljetanken ska ha en avluftning.
ju högre vacuum desto bättre _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
torrsumpsfrågor
|
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (8014 totalt) |
