Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolvringsgap vs. torrsump?
3 besök senaste veckan (3848 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Då jag kommit fram till att montera kolvar/stakar i motorn, kom ett frågetecken upp - originalgap säger mellan 0.01" och 0.02" är "lagom". I dagsläget är mina 0.015" dvs ungefär mitt emellan.

Jag har bestämt för mig jag läst att om man kör med torrsumpssmörjning, kan man köra med större gap för att på så sätt sänka friktionen. Stämmer detta, eller gäller det bara speciaaaaaaaaaalringar?

Någon kanske hade kunnat ge lite snabb info i ämnet? orkar inte googla just nu...

[viktigt meddelande] För den som inte orkar räkna om, är mitt kolvringsgap 0.4mm och tillverkaren säger 0.25-0.5mm[/viktigt meddelande]
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

hmm...på vilket sätt kommer det att sänka friktionen? Enda som jag kan tänka mig är att motorn kommer att få ner mer avgaser i vevhuset = mindre vakuum i vevhuset och mer skit i oljan (SAAB 9-5 sjukan).

Jag lägger en röst på att behålla gapen som dom är, ty den som gapar efter mycket....

Norrköping
Här sen Jun 2003

Öppnar man upp gapen så kommer ju mer gaser läcka förbi kolven, man tappar förbränningstryck och trycket i vevhuset ökar.

Vill man minska friktionen så brukar man istället välja att köra med enbart en kompressionsring per kolv.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

På "riktiga" kolvar......är det olika angivelser för kolvringsspelet....beroende på vad man ska använda bilen till.
och banracing brukar vara största spelet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Åk till den lokala tidningskrängaren och leta efter tidningen "Engine Masters" (amerikansk tidning bara om motorer). Min scanner har brunnit upp, annars kunde jag mailat de aktuella sidorna till dig.
I senaste numret (2005 / 2) finns bl.a. en artikel om efferktvinsterna med att skapa ett undertryck i vevhuset (med torrsump eller bara genom att använda en vacumpump).
Använder man "low-tension ring pack" = lite friktion tillsammans med undertryck i insuget = de klena kolvingarna tätar ändå, så kan man vinna upp till 30 (trettio) hk!! , med ordinarie ringar kanske 15hk.
Inget svar på din kolvringsgapsfråga men ändå.

Fredrik
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Att man kan vinna effekt genom att minska trycket i vevhuset var känt sen tidernas begynnelse. Vad jag undrar är hur fasiken kan större ringgap minska friktionen? Säg att man höjer den från 0.5mm till 1.0 mm, det är försvinnande liten del av totala omkretsen...för att inte tala om alla negativa effekter som ökad läckage ner i tråget (vilket i sin tur förpestar oljan och ökar trycket och därmed minskar effekten)

Låter som en skröna eller möjligtvis missförstånd.

Det är ringtjockleken som kan minskas med torrsump då dom tätar lite bättre med vakuum i vevhuset...det kan minska friktionen något. Inget jag skulle göra dock... kanske om man jagar sista tiondelar på strippen och river motorn varje gång. Himla bök att riva hela motorn, byta ringar och kolvar bara för att vinna några hästkrafter och behöva byta olja oftare.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Kolvringsspelet är ju inte till för att motorn ska läcka ner avgaser i vevhuset.
Det är till för att man ska vara säker på att ringen kan växa....utan att det blir för trångt.

Blir det för trångt....så leder det till stora motorskador.

och jag skulle ju hellre åka med lite för stort spel...än för litet.

Skilnaden på läckage måste vara försumbar.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Att man kan vinna effekt genom att minska trycket i vevhuset var känt sen tidernas begynnelse. Vad jag undrar är hur fasiken kan större ringgap minska friktionen?

Tror som Fredrik att det snarare är aktuellt med kolvringar med lägre spänst i om man jag dessa hk. Iofs kanske inte så aktuellt för Anders eftersom han redan har (standard)kolvringar hemma.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Kolvringsgap vs. torrsump?

Som Håkan redan sagt så är ringspelet till för expansionsutrymme. Ju hårdare man kör ju mer värme och därmed expanderande kolvring, särskillt den övre som får ta emot mest förbränningsvärme. Då måste vi öka spelet där. Sedan påverkar cylinderdiametern, så en större kolvring ger %tuellt större expansion och behöver därmed större gap. Ringplaceringen på kolven har även den en liten inverkan.
0,01" låter VÄLDIGT lite och kan absolut inte rekomenderas i Din motor. Kolla vad det står på kolvringsförpackningen för High-perf bruk.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jan 2004

Jag läste nånstans att det är förbränningstrycket som hamnar bakom kolvringen som tätar och inte kolvringen fjädringsegenskaper. Är det egentligen nån vits med low tension rings?

/ P

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för alla svaren (och tack för tidningstipset Fredrik!).

Jag måste svälja min stolthet lite och konstatera att jag nog var hög på något när jag postade frågan
När man tänker efter är det ju ganska självklart att större spel inte minskar kolvringens spänst...
Nu ska jag ställa mig i skamvrån en stund
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Alla nya bilar har lågfriktionsringar så de måste funka åtminstone för att minska bränsleförbrukningen. Då ger de på samma gång mer effekt. Det funkar bra när motorn är ny men man undrar hur det funkar efter 25000 mil. Kolvringarna tätar med hjälp av förbränningstrycket men under gasväxlingen är trycket i cylindern litet och jag skulle föreställa mig att friktionsvinsten med lågfriktionsringar uppkommer då.

Smalare kolvringar minskar också friktionen men minskar också ringarnas förmåga att avleda värme till cylinderväggen. Ringarna kan utvidgas så mycket att ändarna tar i varandra eller de kan bli så varma att oljefilmen på cylinderväggen inte bär längre och motorn skär. Ringarnas värmebelastning kan i viss mån ändras genom att flytta ringarn högre eller lägre på kolven.

Ett undertryck i vevhuset har flera fördelar: Kolvringarna tätar bättre, det finns mindre oljeskum i vevhuset och massan på luften i vevhuset är lägre så det blir mindre pumpförluster när luften pumpas fram och tillbaks mellan cylindrarna på undersidan av kolvarna.

Det kostar en rasad motor innan man får reda på att kolvringsspelet är för litet så därför är det bäst att hålla spelet lite för stort. Banracing innebär lång tid på full effekt med massor av värmeledning genom ringarna så om dina ringar är gjorda för drag-racing är det säkert en bra ide' att öppna spelet lite.

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för utförligt svar!

På tillverkarens sida hittade jag att rekommenderat spel för banracing va 0.035" vilket är herrejössesmycket större än vad jag har nu
Blir endel filande...
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (3848 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande