Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var hittar man lämplig bromskylslang?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11248 totalt)
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Behöver slang till bromskylningen på racebilen, innerdiameter ca 60mm. Var hittar man det till vettiga pengar?
Vet att www.unimer.se har men hur handlar man små mängder av dom?

Tjock dammsugarslang hade funkat eller en mindre variant av sån man har till köksfläkten..
Slangen måste tåla att böjas mkt och ofta eftersom slangarna ska gå ut till hjulen.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Kolla med en ventilationsfirma!

Jag har en spiralslang i runt den diametern du söker, men den ska jag tyvärr använda själv.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En industrigrossit hade hjälpt mig i detta fall, det är jag säker på.

Har du vägarna förbi västerås så finns Aros industripartner thumbs up Dom tar sig tid att leta när man kommer med specifika krav utna att veta exakt vad man vill ha.
måste finnas något liknande i din närhet?

Lund
Här sen Feb 2003

Jag o Eddie Varvstopp handlade på ett ställe i Malmö som jag inte kan komma på vad det heter...

Ligger nästan bredvid malmö metallvaruhus.
Eddie kanske kommer ihåg.

Slangen ser iaf ut så här:
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Jag kör med slang som man använder i köksfläktar, inte det bästa man kan ha men det funkar.
Nu blir det avancerat; går att köpa i affärer som säljer köksfläktar
Slangen är kusligt lik slangen som Anders visar här ovan.
Det går att köpa dyr slang (500-600 kr/m) på Hydroscand, då får du något som håller bättre.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

har använt "förvärmingslang" av aluminium (kanske lite pressat papper mellan alu-lagren) finns på mackar och liknande för inte många pengar...

är gjort för att kunna fästas på grenröret så värme ska inte vara nåt problem...
har lyckats smälta centrumplasten på alu-fälgarna utan att slangarna tagit skada.

/ola

Gislaved
Här sen Dec 2004

Dräneringsslang från Beijer Byggmaterial har vi på bilen, kostar knappt några pengar

Mvh

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
Jag o Eddie Varvstopp handlade på ett ställe i Malmö som jag inte kan komma på vad det heter...

Ligger nästan bredvid malmö metallvaruhus.
Eddie kanske kommer ihåg.

Slangen ser iaf ut så här:
..

Trots min ålder kan jag har jag lite minne av att vi köpte slang här http://www.lundgrensmaskin.se/ . Sedan sviker minnet mig, jag tror slangen pallar med temperaturer till ca 100 grader (antagligen är det 194-9976) och priset var väldans överkomligt. I vilket fall är jag inne på min andra säsong (ca 7 bankörningar) med dessa kylslangar till bromsarna och de fungerar kalasbra .

Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003

Min lokala Järniabutik säljer de flesta av slangarna från Lundgrens http://www.lundgrensmaskin.se/ .
Den slang som bäst lämpar sig för bromskyl, tycker jag, är den blåa PVC slang med art.nr. 189-63.
Den är precis lagom böjlig och har ett bra flöde även när den är böjd, den säckar inte ihop som en vanlig slang till köksfläkten (på Andreas bild ovan).
Vet flera som använder den, ska själv använda den därför vågar jag rekommendera den thumbs up .

Den kanske är lite dyr dock? Priset för den dimensionen du ville ha ligger mella 80kr-120kr/m minns inte exakt.

Mvh

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tackar för svaren, fick många bra tips! thumbs up
Då ska jag bara hitta en välsorterad järnaffär eller ventilationsfirma..

Lund
Här sen Feb 2003

Nino.K. skrev:
Min lokala Järniabutik säljer de flesta av slangarna från Lundgrens http://www.lundgrensmaskin.se/ .
Den slang som bäst lämpar sig för bromskyl, tycker jag, är den blåa PVC slang med art.nr. 189-63.
Den är precis lagom böjlig och har ett bra flöde även när den är böjd, den säckar inte ihop som en vanlig slang till köksfläkten (på Andreas bild ovan).
Vet flera som använder den, ska själv använda den därför vågar jag rekommendera den thumbs up .

Den kanske är lite dyr dock? Priset för den dimensionen du ville ha ligger mella 80kr-120kr/m minns inte exakt.

Mvh

om du syftar på min bild (eftersom jag är den enda som bifogat bild) så heter jag Anders

För övrigt har jag inga problem med att den "säckar ihop". Den går knappt att trycka ihop med händerna, så det problemet tror jag är obefintligt...
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003

Anders Jeppsson skrev:

om du syftar på min bild (eftersom jag är den enda som bifogat bild) så heter jag Anders

För övrigt har jag inga problem med att den "säckar ihop". Den går knappt att trycka ihop med händerna, så det problemet tror jag är obefintligt...

Ahh självklart vet jag att du heter Anders, jag har också nyttjat det här forumet rätt länge, dock i det dolda.

Det var inte meningen att förolämpa din slang (<-- detta får absolut inte misstolkas, det kan bli tok fel ).
Jag antar att "din" slang har en insida av ett alu.folie aktigt material? Då behåller den formen rätt bra vid böj. Jag tänkte på en annan typ av slang som ser exakt likadan ut som din fast den är endast gjord av det tunna gråa höljet, den typen behåller inte formen när man böjer den utan den blir "säckig", den följer heller inte hjulets rörelse vid sväng särskilt bra.
Anledningen till att jag trodde att vi snackade om den "säckiga" varianten är den att vad jag vet, eller snarare tror, finns inte den slangen som du har i 60mm dimension.

Men jag tycker ändå att den blåa PVC slangen passar bättre då den har en slät insida, inget som hidrar flödet, och den följer hjulets rörelse väldigt fint utan att ta i någonstans (när den är dragen så som den behöver dras på en E30. Jag kör också E30.)

Arne: 60mm kostar 100kr/m.

Glad midsommar allihopa

Mvh Nino

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Ghoofy skrev:
har använt "förvärmingslang" av aluminium (kanske lite pressat papper mellan alu-lagren) finns på mackar och liknande för inte många pengar...

är gjort för att kunna fästas på grenröret så värme ska inte vara nåt problem...
har lyckats smälta centrumplasten på alu-fälgarna utan att slangarna tagit skada.

/ola

Sån slang finns även billigt på Biltem i olika dimensioner!!

Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

jag kör på aluslang från feltema... har funkat bra dom 3 körningarna jag har hunnit med i vår.. thumbs up

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Köpte mina slangar på Mekonomen. S k förvärmningslangar i alu. som kan dras ut till olika längder efter behag.

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
En förvärmningsslang kan ju knappast tåla att böjas så mkt som det blir när man svänger och fjädringen rör sig..?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Galne skrev:
Ghoofy skrev:

/ola

...och jag skulle avråda å det bestämdaste att lägga pengar och framförallt energi på att mickla dit denna typ av slang. Bucklas lätt och är allmänt omtålig. Efter nag demonteringar av front/fjäderben ser de ofta ut som kriget själv...har sett detta allt för många gånger. thumbs down

Mao, köp riktiga slangar och skippa alla typer av aluförvärmningsvarianter.

Sök så finns det skrivet om detta förr. Tror Hylander tipsade om en bra slang för ändamålet...men troligen är det som med mkt annat som fungerar, det kostar lite...men ger mindre huvudvärk.

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Här finns slangar som funkar hur fint som helst: [url]www.rec-indovent.se[url/]
Tyvärr helt sant att priset inte alltid är den roliga biten med det som är riktigt bra...men den som heter U8 i deras industrislangsortiment är minst sagt bra...

Torslanda
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Galne skrev:
Ghoofy skrev:

/ola

...och jag skulle avråda å det bestämdaste att lägga pengar och framförallt energi på att mickla dit denna typ av slang. Bucklas lätt och är allmänt omtålig. Efter nag demonteringar av front/fjäderben ser de ofta ut som kriget själv...har sett detta allt för många gånger. thumbs down

Mao, köp riktiga slangar och skippa alla typer av aluförvärmningsvarianter.

Sök så finns det skrivet om detta förr. Tror Hylander tipsade om en bra slang för ändamålet...men troligen är det som med mkt annat som fungerar, det kostar lite...men ger mindre huvudvärk.

Köpte slang från Hydroscand på rek. av Pär Hylander. Funkar utmärkt, tror att Westcoast kör med samma slang

Halmstad
Här sen Okt 2004

Arne skrev:
En förvärmningsslang kan ju knappast tåla att böjas så mkt som det blir när man svänger och fjädringen rör sig..?

hehe det beror la på hur hårda fjädrar och dämpare man har, alltså om det rör sig mycket eller inte... mina är på 120n fram och 100n bak... thumbs up lite hårt ja...

FSN... aa det har jag inte tänkt på innan... får nog hälsa på hos Hydro i veckan och titta lite!

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Heijel skrev:
jag kör på aluslang från feltema... har funkat bra dom 3 körningarna jag har hunnit med i vår.. thumbs up

På rejsbilar fungerar det inge vidare i praktiken.

BMW i4 M50
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande