| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"Vaccumnipplar" till insuget
|
1354 besök totalt |
|
Jag skulle behöva gänga i några "vaccumnipplar" i mitt nya insug. Ska användas för att ansluta vaccumledningen till bromsservot och till vevhusventilationen. Är det någon som har något bra tips på var man kan finna lämpliga nipplar och dessutom en gängtapp med samma gänga så att man kan gänga upp hålet i insuget? För närvarande är hålet alltså inte ens borrat. Exempelvis skulle man ju kunna använda en lämplig slangnippel från Biltemas tryckluftsortiment men var hittar jag i så fall en gängtapp med sån gänga? Vad är det för övrigt för gänga som används i tryckluftsystem? Tacksam för goda idéer! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Tja, jag måste erkänna att aldrig förstått varför de måste vara blå/röda och lysa så fruktansvärt mycket men det har ju ingen större betydelse egentligen. Det är ju funktionen som räknas!
Är det vanlig "skruv" tumgänga på dessa alltså, UNF ...? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Anledningen till att kopplingarna är färgade är att man i flygplanen lätt ska hitta alla skarvar
Men jag har nog neutralfärgade också... Gängan är UNF. Jag håller på och inventerar mina lager eftersom jag lovat att stötta Jeppsson. Hur många och i vilken storlek är intressant för dig? _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Måste kolla upp exakt slangdimensionen och vilken gänga (håldiameter) det egentligen finns plats för i insuget...
Jag behöver i vilket fall tre stycken: 1 st till bromsservot, gissar på ca 10 mm slangdiameter (inner). 2 st till vevhusventilationen, gissningsvis ca 6 mm slangdiameter (inner). Eventuellt kan man ju gänga ett hål och göra en T-koppling istället. Är det UNF så är det ju inga problem alls att hitta gängsnitt. Vore kanon! Kan du fixa det så är det grymt! Misstänkte att det fanns en anledning till att de har den färg som de har, fast jag har aldrig funderat på det. I en bil har det ju inte direkt någon speciell betydelse! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Skicka PM när du tagit reda på vad du behöver
Jag kommer iofs att lägga upp en rejäl säljesannons med rejsa-priser när jag inventerat klart. Men du omfattas ju även av FVe-rabatten
_________________ /Kristian Elisson |
||||
host host...
|
||||
tjo.. jag har skickat flera PM men har inte fått något svar..
å andra sidan hittar jag inte säljesannonsen längre så du kanske inte skall sälja längre ??? _________________ MackeMaehlum |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1354 besök totalt |