| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kopplingsproblem
|
1630 besök totalt |
|
Kopplingsproblem
Mer problem med besten När bilen är igång så vill kopplinspedalen inte alltid följa med upp, ibland tar det några sekunder innan den kommer upp igen, ibland måste jag sparka till den för att den ska hoppa upp. Vad kan detta vara????
När bilen är avstängd så funkar allt som det ska! Tacksam för tips!! Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Vet inte riktigt Tror att det är hydralisk
EDIT: Det är hydralisk kopplingsmekanism /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
|
Då borde problemet sitta i pedalen eller huvudsylindern för kopplingen.
Hmm är ett he... att ställ diganås utan att se, höra känna. Och vet man dessutom inte ens hur det ser ut borde man inte öppana truten
Går pedalen lätt längs upp??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja, längst upp går den fint men när den närmar sig botten så börjar den kärva. Håller man nere den några sekunder vill den inte riktigt hänga med upp. Men om jag bara sparkar ner den så följer den med upp, lite kärvt men ändå. Förstår att det är svårt att ge någon diagnos men är tacksam för hjälpen!! Det hade ju varit lätt om det är cylindern för kopplingen.
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
|
Hej
Vanligt problem på 964 och 993. Börja med att lufta kopplingscylindern, om du har tur så är det luft i systemet eller också finns det en läcka någonstans, men då borde du iofs se fläckar på golvet. Tänk på att hålla kolla på bromsvätskenivån när du luftar, väldigt lite vätska just till kopplingen. om det inte löser sig med att lufta så sök på tex. Rennlist så hittar du vad som behöver göras. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
ok, men nu är det en 968:a Men det är ju lätt att göra detta så jag får väl prova
Någon som har någon annan idé om vad det kan vara? /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
|
Vore det läck eller luft i systemet borde inte bilen gå att koppal ur.
Nu vet jag som sakt ser ut på proche men på mitt saabas med luft i system går det ej att koppla ur. Det som håller upp, för tillbaka pedalen upp, är en fjäder i huvudcylinder för kopplingen. Allså pedalen åker upp oavsätt tryck i system eller ej. Men även tryckplattan borde kunna trycka tillbaka pedalen från botten om nu den kopplar ur som den skall. Är det dragande eller tryckade koppling??? Hmm sjukt fel
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Hej
Jag hade en läcka på slangen till cylindern i förra veckan, gav precis den här symptomen. Kopplingen funkade dock alldelse utmärkt. För lite bromsvätska, luft i systemet, läcka eller fel på cylindern är mitt tips. Edit: stavning _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Vet faktiskt inte vad det är som orsakar felet kan vara slitage i cylindern på ett visst ställe typ en por eller liknande som kommit fram och då får man ju bara probl. att visa sig ex. som i detta fallet när man trampar pedalen i botten och håller den där, vet inte om det blir att vätska läcker igenom och det blir mot tryck när pedalen ska tillbaka? Kanske har blivit någon kant i cylindern så kolven fastnar?
På BMW:n sitter det ändå en kraftig fjäder i pedalen som går till stället men den orkade ialf. inte dra tillbaka pedalen ibland. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
|
Jag tror det finns risk för skurna lager i kopplingshävarmen.
När motorn står still fungerar det felfritt. Så fort motorn går så kärvar det. Alltså är det troligt att moment förs in i kopplingshävarm/cylinder vilket gör att det börjar kärva. Kanske även i kombination med dålig luftning/kass slav/huvudcylinder. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Nu ska du inte vara sån Är det värre än cylindern så blir det du som får ta på mekkläderna
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Nu skall du vara glad att det är en 968a och inte en 944a. Med tanke på hur lätt kopplingen skall gå att byta bär det även gå att få ut kopplingshävarmen enkelt. Du skall ju ändå byta lamell??? _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Nu är ju en gammal mercha buss inte riktigt bil (men ganska mycket då det är vanliga trumbromsar på den) har haft en kopplingspedal som inte alltid följt med upp, ibland har man behövt dubbeltrampa för att den ska lira ok. Efter en luftning med mycket luft utforsande blev den bättre. Päronhalvor kanske har sina egna egenheter, det är väl saab? _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kopplingsproblem
|
1630 besök totalt |