Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kopplingsproblem
1630 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Kopplingsproblem

Mer problem med besten När bilen är igång så vill kopplinspedalen inte alltid följa med upp, ibland tar det några sekunder innan den kommer upp igen, ibland måste jag sparka till den för att den ska hoppa upp. Vad kan detta vara????

När bilen är avstängd så funkar allt som det ska!

Tacksam för tips!!

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hydralisk eller mekanisk kopplingsmekanism?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
fuling skrev:
Hydralisk eller mekanisk kopplingsmekanism?


Vet inte riktigt Tror att det är hydralisk

EDIT: Det är hydralisk kopplingsmekanism

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Då borde problemet sitta i pedalen eller huvudsylindern för kopplingen.

Hmm är ett he... att ställ diganås utan att se, höra känna. Och vet man dessutom inte ens hur det ser ut borde man inte öppana truten

Går pedalen lätt längs upp???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
fuling skrev:
Då borde problemet sitta i pedalen eller huvudsylindern för kopplingen.

Hmm är ett he... att ställ diganås utan att se, höra känna. Och vet man dessutom inte ens hur det ser ut borde man inte öppana truten

Går pedalen lätt längs upp???


Ja, längst upp går den fint men när den närmar sig botten så börjar den kärva. Håller man nere den några sekunder vill den inte riktigt hänga med upp. Men om jag bara sparkar ner den så följer den med upp, lite kärvt men ändå.

Förstår att det är svårt att ge någon diagnos men är tacksam för hjälpen!! Det hade ju varit lätt om det är cylindern för kopplingen.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Hej
Vanligt problem på 964 och 993.
Börja med att lufta kopplingscylindern, om du har tur så är det luft i systemet eller också finns det en läcka någonstans, men då borde du iofs se fläckar på golvet. Tänk på att hålla kolla på bromsvätskenivån när du luftar, väldigt lite vätska just till kopplingen.

om det inte löser sig med att lufta så sök på tex. Rennlist så hittar du vad som behöver göras.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:
Hej
Vanligt problem på 964 och 993.
Börja med att lufta kopplingscylindern, om du har tur så är det luft i systemet eller också finns det en läcka någonstans, men då borde du iofs se fläckar på golvet. Tänk på att hålla kolla på bromsvätskenivån när du luftar, väldigt lite vätska just till kopplingen.

om det inte löser sig med att lufta så sök på tex. Rennlist så hittar du vad som behöver göras.


ok, men nu är det en 968:a Men det är ju lätt att göra detta så jag får väl prova

Någon som har någon annan idé om vad det kan vara?

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vore det läck eller luft i systemet borde inte bilen gå att koppal ur.

Nu vet jag som sakt ser ut på proche men på mitt saabas med luft i system går det ej att koppla ur.
Det som håller upp, för tillbaka pedalen upp, är en fjäder i huvudcylinder för kopplingen.
Allså pedalen åker upp oavsätt tryck i system eller ej. Men även tryckplattan borde kunna trycka tillbaka pedalen från botten om nu den kopplar ur som den skall.
Är det dragande eller tryckade koppling???
Hmm sjukt fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Sätter en krona på kopplingscylindern känner igen fenomenet har haft liknande på min BMW bytte cylindern och probl. var löst.

_________________
Henrik Andersson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Andersson:
Var det fjädern i cylinder som sackt upp???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Hej
Jag hade en läcka på slangen till cylindern i förra veckan, gav precis den här symptomen.
Kopplingen funkade dock alldelse utmärkt.
För lite bromsvätska, luft i systemet, läcka eller fel på cylindern är mitt tips.

Edit: stavning

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Vet faktiskt inte vad det är som orsakar felet kan vara slitage i cylindern på ett visst ställe typ en por eller liknande som kommit fram och då får man ju bara probl. att visa sig ex. som i detta fallet när man trampar pedalen i botten och håller den där, vet inte om det blir att vätska läcker igenom och det blir mot tryck när pedalen ska tillbaka? Kanske har blivit någon kant i cylindern så kolven fastnar?

På BMW:n sitter det ändå en kraftig fjäder i pedalen som går till stället men den orkade ialf. inte dra tillbaka pedalen ibland.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Tackar mina herrar!! Jag börjar med att lufta, funkar inte det så byter jag cylinder. Snabbt å lätt

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

om det nu är cylinder får du plocka isär den gamla och hitta felet.
Jag är nyfiken.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jag tror det finns risk för skurna lager i kopplingshävarmen.

När motorn står still fungerar det felfritt. Så fort motorn går så kärvar det.

Alltså är det troligt att moment förs in i kopplingshävarm/cylinder vilket gör att det börjar kärva.


Kanske även i kombination med dålig luftning/kass slav/huvudcylinder.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
porschedriver skrev:
Jag tror det finns risk för skurna lager i kopplingshävarmen.

När motorn står still fungerar det felfritt. Så fort motorn går så kärvar det.

Alltså är det troligt att moment förs in i kopplingshävarm/cylinder vilket gör att det börjar kärva.


Kanske även i kombination med dålig luftning/kass slav/huvudcylinder.


Nu ska du inte vara sån Är det värre än cylindern så blir det du som får ta på mekkläderna

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



964c2 skrev:
porschedriver skrev:
Jag tror det finns risk för skurna lager i kopplingshävarmen.

När motorn står still fungerar det felfritt. Så fort motorn går så kärvar det.

Alltså är det troligt att moment förs in i kopplingshävarm/cylinder vilket gör att det börjar kärva.


Kanske även i kombination med dålig luftning/kass slav/huvudcylinder.


Nu ska du inte vara sån Är det värre än cylindern så blir det du som får ta på mekkläderna

/Björn

Nu skall du vara glad att det är en 968a och inte en 944a. Med tanke på hur lätt kopplingen skall gå att byta bär det även gå att få ut kopplingshävarmen enkelt. Du skall ju ändå byta lamell???

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Är lamellen ok så byts den inte nu iaf. Jag har ju äntligen lärt mig toe-heel

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



fuling skrev:
Vore det läck eller luft i systemet borde inte bilen gå att koppal ur.



Nu är ju en gammal mercha buss inte riktigt bil (men ganska mycket då det är vanliga trumbromsar på den) har haft en kopplingspedal som inte alltid följt med upp, ibland har man behövt dubbeltrampa för att den ska lira ok.

Efter en luftning med mycket luft utforsande blev den bättre. Päronhalvor kanske har sina egna egenheter, det är väl saab?

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Kopplingsproblem
1630 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande