Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO - såld
1, 2, 3 ... 40, 41, 42   >>
20 besök senaste veckan (107866 totalt)
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Spanade länge efter "rätt" Speedster under jan-mars i år. Hittade till slut denna 2 timmar söder om Hannover. Har bytt bromsar fram och planerar byta avgassystemet inom några veckor.
Lägger upp lite bilder, vissa bilder är tagna med mobilkamera så jag hoppas ni har överseende med kvalitén!





AP-racing bromskit är den första modifieringen jag har gjort. Biter bra!

_________________
Lasse Alfons
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6505



thumbs up
Underbar bil det där, blev inte mindre frälst efter en åktur i en turbo heller. Bromsarna var riktigt häftiga, hoppas de gör lika bra nytta som de är snygga
Snygg färg med... äh, jag gillar bilen riktigt mycket helt enkelt!

Hoppas man får se den på en racerbana i sommar!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Snygg bil!

På vilket sätt funkar inte Nitrons med dina bromsar? För stor fjäderdiameter? Skulle iofs gissa att Thorney har kitet+Nitrons?

Kom till Sviestad (Link) 11/8 o prova den på bana!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Snygg bil!

På vilket sätt funkar inte Nitrons med dina bromsar? För stor fjäderdiameter? Skulle iofs gissa att Thorney har kitet+Nitrons?

Kom till Sviestad (Link) 11/8 o prova den på bana!



Tack, jag är helnöjd! Var precis och hämtade ut ett nytt batteri på garantin. Synd att ett optima inte får plats...
Jag minns tydligen fel ang. Nitrons. Frågade John precis och han sade att de passar ihop. Får se vad det blir nästa gång, mitt Milltek har skeppats iväg denna veckan

Hur håller vanliga gatdäck för bankörning? Jag har tänkte köra 4-5 ggr på bana per säsong. Sliter bankörning mer på gatdäck än r-däck? Jag har i tankarna att köpa fälgar och r-däck, men hade egentligen tänkt skaffa större I/C och programmera om styrboxen först. Nitrons/Öhlins står också på önskelistan.... Vilket hade ni prioriterat???

_________________
Lasse Alfons
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Vet inte, smaken e som baken.... är det bra varvtider du vill ha så är det R-däck som gäller. Men med Nitrons får du en mkt rejsigare bil som inte kränger som en j-a Finlandsbåt. O med flera pållar blir det roligare att trycka på gaspedalen...........

original Bridgestone funkar mkt bra på bana, men slits ju en del. De har stabila stommar och mjuk gummiblandning med TW140. Om du använder bilen mkt i daglig trafik ca 1000 mil/år så är nog Bridgestone att föredra. Om du kör mindre, ca 500 mil/år och mkt bana är nog R-däck roligare.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Jag tycker ju att den ligger ganska bra på vägen orginal, den ska vara styvare än en N/A.
Kommer nog att köra någonstans mellan 500 och 1000 mil per år - beror helt på vädret! Min bil tål icke regn... Ang däck o fälg, så saknar jag lite grepp i framdäcken, särskilt nu med rejäla bromsar. Skulle nog bromsa ännu bättre med bredare framdäck. Tror jag siktar på Thorneys 16/17 tums-fälgar och så r-däck. Läste någonstans att man behöver hårdare chassi när man kör med r-däck pga det mycket bättre greppet - men gäller det Speedstern? Är den inte hård nog orginal?

Apex - är du nöjd med ditt Milltek? Satt det på när du köpte den eller har du monterat i efterhand? Skillnad? På turbon skall det göra 12-18 hk, inte omöjligt i och med att man tar bort förkatten och byter andra katten till race-kat. Mitt bör komma början nästa vecka, så nästa helg så....

_________________
Lasse Alfons
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Turbon är faktiskt mjukare än N/A:n. Den ökade tyngden gör att den fjädrar mer. Out-of-the-box är N/A mera banmässig, "harsh" som engelsmännen säger. Skillnaden är nog inte stor, dock.

Börja med att testa bana med bilen som den är. Du kommer märka att den inte är speciellt styv i kurvor i 100-150 km/h eller i en slalombana. Min uppträder väldigt odramatiskt nu på bana med Nitrons, när den släpper kanar den bara utan att kränga.

Milltek monterade jag själv. Det ger kanske max 5 hk på en N/A så det märks knappt. Men sången blir trevligare, ganska lagom nivå. Ambitionen är ju att få den att andas bättre så det var väl ett steg i rätt riktning. thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Har för mig att jag läste i ett pressmeddelande när turbon släpptes att de hade styvat upp chassit mot N/A. Men men... Minnet är bra, men kort!

Skall förhoppningsvis köra på Anderstorp den 2 aug - kommer det fler Speedsters då(kolla banåkning Anderstorp-tråd)? Får se hur man tycker bilen uppför sig då.

Så först chassi - sedan r-däck?

Apex - kom o tänka på det du nämnde om ditt gamla bommulsfilter häromdagen(ja, jag funderar fortfarande om jag skall byta mit KN till org eller inte!) - att det var full av skit när du bytte det. Men är det inte det som filtret sitter där för, att samla upp skit?

_________________
Lasse Alfons
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



De styvade upp det men inte tillräckligt för att kompensera. Jag kan maila en bra test med div Speedsters, trimmade o otrimmade.

Prioriteringsordningen är nog valfri. Meldert körde med sitt originalchassi o R-däck. Men Nitrons är kul grejor, snacka om racerbilskänsla!

Jovisst, men det ska väl oljas osv. Om du håller en lampa bakom ett bomullsfilter så ser du hur glest det är. Det är ju valfritt, var och en har sin tro, men i ditt fall riskerar du att skada LMM:en, vilket förefaller onödigt. Thorney kör ju 340 HP med pappersfilter....

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Vad är det värsta som kan hända med bommulsfilter? LMM(3000 kr)?

Samtidigt som man vill ha allt på en gång, så är det roligare att uppgradera bilen bitvis så man har något att se fram emot. Känns lite julafton som nu när man väntar på paket från Guinesslandet

Detta med Nitrons får jag verkligen tänka igenom. Jag PM:ar dig min mailadress. Du har inget test ang Nitrons vs Öhlins på Speedstern? Kör du med R-däck nu ihop med Nitrons?

_________________
Lasse Alfons
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Öhlins har den fördelen över nitrons att du kan justera kompression och returdämpning oberoende av varandra. På nitrons kan du bara justera kompressionsdämpningen. Båda två är höjdjustrebara.

Öhlins är ju typ dubbelt så dyra, men frågan är om man verkligen klarar av att ställa in dämparna när man har ännu fler parameterar att jobba med... I det här fallet såg jag Nitrons som en tillräckligt bra kompromiss mellan full justerbarhet (öhlins) och ingen alls (orginal bilstein).

Som jämförelse ser min prioriteringsordning på prestandauppgraderingar ut så här (har genomfört 1, 2 & 3):

1. R-däck
2. Nitrons
3. Prestanda bromsbelägg och bromsvätska
4. krängningshämmare
5. motortrim
6. aerodynamik

Skulle nog egentligen prioritera aerodynamik före motortrim oxå men jag har inte tänkt ut helt hur jag ska förbättra aerodynamiken än, så då börjar jag nog pilla på motorn först... Näst på tur står dock kraftigare krängningshämmare samt en lösning för att montera en bak...

När det gäller motortrim så tycker jag fortfarande att det är lite svårt att utröna vad som ger mest "bang for the buck"... Milltek är visserligen snyggt men man borde kunna nå samma prestanda förbättring på ett billigare sätt, drömmen just nu är att bygga helt nytt / modifiera det befintliga avgassystemet på egen hand, troligen räcker det till en början med att rensa prekatten, och göra lite förändringar i orginaldämparen för att förbättra flödet... Sedan kan man ju fundera på att byta katten mot en rejskat och eventullet göra ett eget grenrör.

På insugssidan finns det nog inte några färdiga lösningar som är värda priset... Så här är det ännu pyssligare... separata throttelbodies vore kul men är nog svårt att få plats med... Lutar mer åt en egen plenumlösning... men det här ett projekt som ligger längre fram i tiden...

Så för min del börjar jag nog med att porta toppen (har bra kontakter för detta) och byta kammar, för att se vad det ger. Bakvänt kanske men jag vill veta hur begränsande avgassystem och insug egentligen är...

Sen borde man kanske hängt på inköpet av lsd (limited slip diffreriental) som några speedsterägare gjort här i våras... Samtidigt konde man ju då fixat ett lättare svänghjul...

Men jag har inte så bråttom, ser till att lägga fokuset på mycket bankörning istället...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Nitrons verkar ju helt klart ett bra alternativ, Öhlins låter lite överkurs för mig.
Bromsar fram har jag och Mintexbelägg bak skall komma nästa vecka. Ett nytt bakbromskit från AP är under utveckling enligt Thorney.
Aerodynamik - tänker du på annan framspoiler och bakvinge då? Finns ju sådana där att sätta under bilen också, men jag har inte sett någon snygg än.

Jag har inte heller bråttom är också roligare att göra saker i etapper. Hade man haft 200 papp över och gjort allt på en gång, så tror jag man hade tröttnad fortare.

Ang avgassidan, så finns det en downpipe att köpa(utan förkat) för runt 1500 kr tror jag. Det borde ju göra en del.

_________________
Lasse Alfons
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



meldert skrev:
Öhlins har den fördelen över nitrons att du kan justera kompression och returdämpning oberoende av varandra. På nitrons kan du bara justera kompressionsdämpningen. Båda två är höjdjustrebara.

..



Öhhh, vänta.... på MINA Nitrons justerar man BÅDE kompression och returdämning, fast med samma skruv, s. k. "common adjustment". Det är likadant på Öhlinarna. På t ex Wilbers kan man bara justera returen


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



ok... Då känns ju ölinarna som lite dyra... minst sagt...

Det där med enbart justerbar returdämpning är faktiskt inte så tokigt som det låter... Jag vet att på min multi-justerbara framgaffel till MTB:n så är det returdämpen som har mest betydelse för att få bra funktion... Då har jag visserligen en progressiv fjäder och då får kompressionsdämpningen mindre betydelse, det viktiga är att gaffeln fjädrar ut precis lagom snabbt...

_________________
Mattias Meldert
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Riktigt höga skolan är ju 3-vägs individuellt justerbar dämpning: kompression/retur/långsam kompression. Den senare påverkar "känslan av kontroll" har jag läst..

Nackdelen/fördelen med fina dämpare är att de ska/kan servas. Det kostar rätt mycket men då blir de som nya å andra sidan...

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Alfons skrev:
Vad är det värsta som kan hända med bommulsfilter? LMM(3000 kr)?

Samtidigt som man vill ha allt på en gång, så är det roligare att uppgradera bilen bitvis så man har något att se fram emot. Känns lite julafton som nu när man väntar på paket från Guinesslandet

Detta med Nitrons får jag verkligen tänka igenom. Jag PM:ar dig min mailadress. Du har inget test ang Nitrons vs Öhlins på Speedstern? Kör du med R-däck nu ihop med Nitrons?


1. Det värsta är ju ökat slitage i motorn

2. Jag har ingen sån test. De är nog ganska likvärdiga. Båda används i racing.

3. Snart ska jag köra med R-däck, Toyo RA-1

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Alfons skrev:
Samtidigt som man vill ha allt på en gång, så är det roligare att uppgradera bilen bitvis så man har något att se fram emot. Känns lite julafton som nu när man väntar på paket från Guinesslandet


felfelfelfel... Som regelbunden Guinessdrickare måste jag påpeka att den ädla drycken faktiskt kommer från Irland.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Jag gillar inte Guiness....

Nitrons är hårdare också, om jag läser tabellen rätt. Men Meldert - du har väl också Nitrons? Har för mig jag läst det på din sida. Jag tycker det låter för krångligt för mig om man skall hålla på och justera hela tiden. Finns det inga färdiga inställningar som följer med när man köper ett kit? Brukar ni ändra justeringen från bana till väg?

Har precis varit och tvättat bilen. Ett tips - köp inte sämskinn på Preem! Jag hade glömt mitt och skulle köpa ett nytt. Efter att ha skjölt ur det 4-5 ggr så upptäcker jag att det är 5-6 små hål i skinnet. Tyckte det kändes tunnt. Går in och får ett nytt, men innan jag sköljer det så synar jag det. O visst, hål i det också. Jag fick pengarna tillbaka och använde gummiskrapan som nödlösning.

_________________
Lasse Alfons
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Alfons skrev:

Nitrons är hårdare också, om jag läser tabellen rätt. Men Meldert - du har väl också Nitrons? Har för mig jag läst det på din sida. Jag tycker det låter för krångligt för mig om man skall hålla på och justera hela tiden. Finns det inga färdiga inställningar som följer med när man köper ett kit? Brukar ni ändra justeringen från bana till väg?


Man bör köra med mycket hård sättning vid bankörning, inte så bekvämt på vanlig väg! Jag justerar (oftast!) ner hårdheten 5 steg för landsväg (av 25)

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga, krängare???
Std är inte mycket att hänga i granen fram, sätter där för syns skull.
om jag mins rätt ligger den på ca 5N/mm på hjulet, ta den gånger 7 till 10.
Borde även hänga dit en bak på ca ca ca 15-30N/mm

Alla fjäderkontenter är på hjulet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
apex skrev:

Man bör köra med mycket hård sättning vid bankörning, inte så bekvämt på vanlig väg! Jag justerar (oftast!) ner hårdheten 5 steg för landsväg (av 25)


om 25 är max hårdhet, vad har du då cirka på bana resp landsväg?

_________________
Lasse Alfons
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO - såld
1, 2, 3 ... 40, 41, 42   >>
20 besök senaste veckan (107866 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande