Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1302 besök totalt |
bmw b3 alpina?
Hej jag undrar hur en b3 alpina klarar sig på bana? hur mycket effekt ha de? är de något uppgraderade i väghållningen,bromsar? verkar ju annars vara fina bilar som kanske kan funka både till jobbet och lite bus på banan eller? Mvh Tobbe _________________ Tobias Eriksson |
||
Den klarar sig nog inte dåligt hur som helst men...
det finns B3or på både e30, e36 å e46 karosserna, de är nog ganska olika allihop? e30n är nog något framtung men går nog fint ändå, grymt häftiga bilar, förstör den inte bara! e36 går nog också fint men ska du ha ett banvapen, köp en m3, billigare och snabbare "out of the box" e46 har jag inte så bra koll på ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Re: bmw b3 alpina?
B3 har funnits länge , och finns i olika spec , men Alpina har aldrig skämtbort sig på bana ![]() Min favvobil provade jag i Sundvall , en B3 3,2 5 dörrars modell ![]() http://www.m5board.com/photopost/sho _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
![]() Jag kör gladeligen min B3 3.0 (250 hk, 320 nm) både på bana och till vardags. ![]() Vet inte hur det är med de senare (E46) men E36 delar bromsar med 325/328 vilket gör att de kanske behöver ses över lite. Jag har kört med orginal skivor/ok tillsammans med bättre belägg. Med gatdäck har det iaf funkat bra. Chassi är Alpinas eget (dyrt!) bestående av dämpare från Bilstein (efter Alpinas spec.) och fjädrar från Eibach. Mer inriktat på komfort än race/banåka. Där passar dock allt som är avsett för 325/328 så det finns en hel del att välja på till vettiga priser. Och det är ju ingenting som inte går att återställa i ett senare skede. _________________ Anders Dauner |
||
Den enda B3 som tillverkats på E30-karossen hade 2.7-liters motorn som jag tror är en strokad M20. Så den är nog inte mer framtung än en 325i. Du tänker nog på B6 3.5. ![]() _________________ Anders Dauner |
||
Jag köpte min 1991 vill jag minnas. Ja B6 3.5 var nog lite tung fram. På den tiden var Alpina mer fort rakt fram än banorienterad. Har väl inte ändrats så mycket tills idag
![]() Nog blev den lite lätt i bak vid full broms efter Swedenkrytz och andra snabba partier ![]() Lastvagnsreaktionerna gjorde sig ständingt påminda vid hård körning. Att man fadade bromsarna rakt i botten ett flertal gånger runt ringen blev man liksom van vid(körde gatdäck). Nog var det med avund man såg hur Sport Evon hadde så mycket mer grepp genom böjarna på den tiden. När jag tänker på det kan jag fortfarande inte förstå hur jag kunde välja Alpinan över Sport Evon ![]() Det var de få hk mer samt vridet som avgjorde till Alpinans fördel. Nåja jag måste säga att jag verkligen älskade Alpinan, vart man än körde väckte den beundran. Bara temp mätarna till bakaxel ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Alpina är väl inte så mycket mer banorienterade idag än när Göte köpte sin B6 1991. Det är liksom lite mer komfort än racing i deras bilar. Jag är ganska övertygad om att det finns en tyst överenskommelse mellan BMW och Alpina, där BMW står för det sportiga och rejsiga med M-bilarna, och Alpina för det mer komfortabla höghastighetskryssandet på autobahn.
Men om man är beredd att modifiera lite så kan nog alpinorna vara ganska vettiga alternativ. De är inte sjukt dyra i inköp och är baserade på vanliga BMW-modeller, vilket gör att slitdelar är ganska billigt. _________________ Anders Dauner |
||
Är det en tyst överenskommelse, trodde att det var en uttalad strategi? Många av de nuvarande modellerna verkar vara amerikaanpassade (=automatlåda) prestandabilar. _________________ /Kristian Elisson |
||
Möjligt att överenskommelsen kanske inte är så tyst. Men Alpina är å andra sidan fortfarande helt privatägt, även om sammarbetet blivit större de senaste åren. De flesta modeller från Alpina går att få som manuell eller automat. Anledningen till att det finns så många automatväxlade alpinor på marknaden är jag ganska övertygad om beror just på att BMW inte erbjudit något annat än manuell låda till M-bilarna tidigare. Samma sak med touring-modellerna. Amerikaanpassade vet jag inte jag vill hålla med om. En Alpina är precis som en individual-bil från BMW. Du kan få den exakt som du vill. Så det ligger helt och hållet på köparen hur bilen utrustas. Dessutom så tror jag att Alpina fortfarande inte får säljas i USA. ![]() ![]() _________________ Anders Dauner |
||
Finns det säkert. Men det vill vi ju inte se. ![]() Finns det någon bild när den galna föraren av 320 dieseln vinkar förbi Alpinan? ![]() ![]() _________________ Anders Dauner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1302 besök totalt |