| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hankook VS Dunlop
|
2018 besök totalt |
|
Hankook VS Dunlop
hej har titta lite på två olika däck! vilket rekomenderar ni? är det värt att lägga ut några extra 100 för dunlop? däcken de gäller är SP SPORT 9000 195/45 R14 783,70 SEK Hanokook VENTUS K102 195/45 R14 621,00 SEK _________________ Erik |
||
|
Re: Hankook VS Dunlop
Köp inte hängkukarna för 1 krona ens, sämre däck när det blivit blött finns inte. Ställ prisfunderingen så här 4st kvalitetsdäck som klarar blött också = drygt 4000 med balansering, montering etc. 4st skitdäck som ger dig en självrisk att betala och sedan köpa nya kvalitetsdäck = 2000 + 3500 + 4000 Sporten är förbaskat trevliga regndäck, när de börjar släppa så märker du det i lugn och ro, du kan fortfarande öka lite och köra med mer sladd om du är vass. _________________ Roland Johansson |
||
|
kör på hankook i dagsläget å de har funkat bra för mig.. har dock inte så mycket att gemföra med hade regumerat på min golf å på a3an satt där lågprisdäck med.. blir nog till att ta en fundarare på dunlop.. tack för tipsen såhär långt!
_________________ Erik |
||
|
Hankooks nyare k104i är klart bättre än dem äldre. Är tom bra i vått. Dem kan jag rekomendera på en bruksbil. För banåka har jag ingen aning om annat än att dem fort överhättas
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Jag håller med Jonas där faktiskt, har nog inte heller provat 102:orna tror jag.
Men är det såpass lite pengar som skiljer upp till sp9000 så vet då katten om jag inte hade valt dessa. Det är ett lite mer beprövat kort s.a.s.
_________________ Peter Karlsson |
||
|
Jag har Sp9000 på båda mina bilar och är mkt nöjd med egenskaperna. Man skall inte tumma på kvaliten på däcken om man räknar med att köra i blött väglag tror jag.
_________________ Torgny Ljungberg Visst är Saabar med TURBO fantastiska www.garaget.org/show.php?car=327 www.awr.nu |
||
|
Jag har kört med båda märkena på en Saab 9000 och jag kan hålla med föregående skribenter
att Ventus är klart sämre i blött väglag än Dunlop. Var riktigt nöjd med mina SP9000.... Kör numer med Fulda Extremo som gatdäck men har fortfarande Dunlop på R-däcken...hehe /Martin _________________ Martin Hjelmquist >>UcklORacing>> Njutbilen: Saab 9-5 Aero-02 Busbilen: Saab 9000 Cse 2,3TURBO-93 |
||
|
Lyfter denna tråden liten...
Är inne på att välja mellan Dunlop Sp Sport 9000 och Hankook Z212. Tycker dunlopen verkar okej, fast samtidigt är ja osäker på vilka som är bästa valet. Jag kör inte mycket bana (skall iof bli mer i år förhoppningsvis.), och är ute efter däck som greppar o vått o tort och greppar bra på strippen också. Hej förresten alla, min första post här. mvh Nicklas. _________________ Nicklas Hansson |
||
|
Dunlop SP Sport 9000 är ju lite på väg ut och ersatt av SP Sport Maxx, som är ett bättre däck på torrt underlag enligt alla tester. Det verkar som om Dunlop Sp Sport 9000 var lite mjukare, tystare och bekvämare för att vara ett högprestandadäck medan Sport Maxx är ett lite tuffare däck, även om det inte är riktigt lika tufft som SP Sport race, som i sin tur "nästan" är ett R-däck.
Jag har kört på Bridgestone Potenza S-02 på min Mazda RX-7:a i 2400 mil, men nu är de slut. helt underbara däck som jag egentligen borde köpa igen, men det är ju kul att testa nåt anant och utvecklingen går framåt. På Tirerack.com där S-02 regerade länge blev det slaget i deras egna tester av just SP Sport Maxx. S-03 verkar inte riktigt lika bra och är dessutom ganska hårda, har gått upp för mig nu att Bridgestone är välidgt hårda vilket är suveränt på bana, där de greppar riktigt bra för att vara gatdäck, men de är också stenhårda på gatan.... vilket kan ha att göra med att min RX-7 är stenhård i sig, med polyurethanbussningar och hårda fjädrar/dämpare, men just därför är jag sugen på att testa ett däck som är lite mjukar men lika bra. Som av en händelse har dackonline riktigt bra priser på Sp Sport maxx, 225/45-17 kostar 1384: vilket får anses som ruskigt bra för ett sånt däck. Hankook RS-2 Z212 har jag läst mycket om och är också ett alternativ, kostar 1565: som billigast dock och det känns lite oprövat... har fått bra kritik i USA dock vid autocrossing och som gatdäck, där det är minst i nivå som Kumho Ecsta MX och Falken Azenis RT-215. Men det skulle vara kul om någon anna i Sverige kunde berätta om detta däck.... det verkar väldigt intressant, men för mig är priset också mycket avgörande, tycker det är sjukt dyrt med gummi som det är! _________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
||
![]() |
Däck för banåka
Hankook VS Dunlop
|
2018 besök totalt |