Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Igen, spårvalen på Kullen | 5362 besök totalt |
Inte första och hoppeligen ABSOLUT inte den sista gången ämnet tas upp
Men här har ni en diskussion mellan en snubbe ni känner till från det här forumet och några till. http://lazzat.mer.nu/forum/showthrea Vad säger ni om det hela? Fram med argumenten om vad som är rätt och vad som är fel! Slå mig i huvet bara!! Det är intresssant! _________________ Magnus Thomé |
||||
Lite mkt teori som inte stöds av empiri skulle jag vilja säga.
olika biltyper har olika spår, olika förare har olika så"och att säga att det bara det ena är rätt kanske funkar i teorin. Racerstoffe kan ju hålla full gas i hela Kvarkurvan med sin lilla startmotor , kan vi det? Låter ju som man bromsat för mkt om man kan kliva på gasen fullt redan innan Apex. Jag kan det iaf inte med hans spår i kvarnen och självklart skall man utnyttja hela banan ut ur kurvan. Behöver man inte det har man för låg utgångsfart och hade således kunnat köra fortare i kurvan. Sen tror jag Racerstoffe missa att man gör rakor där han svänger och där kan man med en motorstark bil hålla så pass mkt bättre fart att det överväger nackdelen med att man får bromsa ngt mer på en del ställen. Ur racesynpunkt borde ditt spår vara grymt mkt bättre eftersom man dels har en mkt högre fart fram till turn-in och dessutom stänger vägen effektivt för konkurrenter. Jag tycer Racerstoffe borde prova en stark och tung bil först och sedan återkomma med kommentarer. Josko som vann Honda CTR-klassen i VLN på Ringen körde på ett liknande sätt där man skapar så mkt rakor som möjligt, bl a påsamma sätt i Hatzenbach som Magnus och Peter kritiserade mig för i våras. och ngt gör han ju rätt för han vann ju. Tycker faktiskt Racertoffe säger det bra själv, det är snabbt ut ur kurvorna som gäller. |
||||
Jag fick en känsla av att Racerstoffe tävlar i någon klass med lätta relativt motorsvaga bilar med j**gt bra grepp. Typ Johan M3E30's bil....
och som jag sagt tidigare, om jag fick mer grepp än vad jag har nu (tex med slicks) så kommer det löna sig att gå på mer svängda spår... Den jag är helt övertygad om är TV-kurvan. Där är det inge snack, race eller varvtid.... Det finns en spegelvänd variant där man går snett över TV-krönet som jag vill prova men den funkar INTE under race med trängsel vad jag kan se... Kvarningången förutsätter att jag får till en bra "kasta-runt-bilen" och jag labbar lite med vinkeln på "raksträckan" jag bromsar på, förbi apex. (f.ö. snarlikt konceptet in i Litokurvan på Knutstorp! (https://rejsa.nu/?bana_info.asp?knutstorp) Att bromsa förbi apex är jag helt övertygad om är bäst med min bil men kan säkert justeras lite som sagt... Mohlins... ja där är jag väl osäkrast. Men om jag åker mer mitt över krönet så kommer jag vara tvungen att bromsa innan krönet vilket jag inte gör idag, ingen chans jag får ner farten _efter_ krönet innan jag måste svänga (även om jag då inte behöver få ner farten lika mycket eftersom turn in (13) till högern blir mycket flackare. Jag tror att jag kan _putsa_ lite på spåret där https://rejsa.nu/?bana_info.asp?kinn _________________ Magnus Thomé |
||||
Mycket nice läsning, tror mina spårval är ett mellanting mellan de två alternativen. Har gjort ett par hundra varv på den banan. Hatade den tills den nya asfalten kom, nu är det suveränt. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Har också kört ett antal hundra varv på Kullen, med framhjulsdrivna bilar, som Golf Mk II 16V-88, Polo 16V-97 och Passat variant 1,8T-00 med lite trim. Håller mig helt klart i det gröna spåret!
Men så gillar jag runda former också! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Jag kör nog rakare än det blå spåret, mest för att det understyr så förbannat. Jag gillar inte alls banan förutom "under bron". Ändå var jag där tre ggr i år. Jag vill helst ha en bana med lite andrum mellan kurvorna. Men vi får väl se nästa år med lite mer negativ camber.
_________________ bmw bmwsson |
||||
Jag håller mig till det gröna spåret med undantag för Mohlins knäpp där jag kör blått spår. På baksidan av TV-krönet så försöker jag hålla grön linje men bilen vill ofta hasa ut i blått spår...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Samma här - känns mest rätt i gamla bilen. I TV-kurvan kan jag aldrig riktigt bestämma mig, där "velar" jag. De senaste gångerna jag varit där har det blivit blått. Men jag har aldrig varit riktigt kompis med Kullen. Banan är enl. min mening för osäker/saknar avåkningszoner - och ja - jag vet att ringen gör det också. Men på små svenska banor vill jag kunna ladda fullt med minimal marginal - det går på de flesta men inte på kullen. I sommar blir det till att testa med en annan bil än sist - då kanske det låter annorlunda? Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Banan vid Rundskogen i Norge och Knutstorp är enligt mig de i särklass bästa banorna som jag testat. Rudskogen är grymt rolig, man njuter för var meter...
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Det känns skönt att det finns fler än jag som inte kommer överens med Kinnekulle, jag har heller aldrig riktigt trivts där... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Kinnkulle är helt klart min favobana. Avåkningszonerna anser jag vara fullt tillräckligt för 190hk och 1200kg.
Även jag kör grönt förutom vid Mohlins knäpp. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
kör grönt men blått över "knäppen",
Siktpunkter: -Tillbaka under bron, bromsa rakt mot brOpelaren. -Knäppen, bromsa efter landning rakt mot telefonstolpen -TV, gå ut höger i början sväng in tvärt och sikta på pinnen med flagga bakom barriären (slutet på däcktraven funkar med) och bromsa rakt, sväng in mot krönet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag kör ungefär det blåa spåret in i Kvarnen med mina motorsvaga bilar, men med den tajtaste biten lite senare än punkten 7. Då får, åtminstonde är det min förhoppning, ett rakare spår ut. Egentligen skulle jag vilja glida ända ut till vänster där, men det ligger en massa skräp där.
I TV-krönet kör jag mest försiktigt Det är ju populärt att jämföra K-kulle med Nurburgring, men det tycker jag inte alls stämmer. Påminner närmast om Mid-ohio, enligt min mening. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Annan fråga, samma ämne:
Hur många av er använder asfaltsfläcken på rakan efter utsläppet innan "kurvan under bron"? Jag gör det inte för jag tycker inte att det hjälper - snarare att det stjälper. Det gör bilen oharmonisk och innebär att man "tar kurvan två ggr". Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag gör det Försöker dock vänja mig av med eländet då jag misstänker att utgångsfarten borde kunna bli högre om jag åkte paralellt med bankanten några meter till innan turn in. Som det är nu nyttjar jag extraasfalten och påbörjar svängen redan där, apex kommer för tidigt och utgången blir spännande... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Nu har jag gått igenom spårvalet ännu en gång (lika kul varje gång ) och konstaterar att jag liksom de flesta kör grönt men blått över knäppen.
Är det någon som kör grönt över knäppen och varför kallas det huvudspåret om ingen eller nästan ingen använder det _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag har ju bara varit där en gång (visserligen blev det 90 varv, men ändå ); jag provade någon gång att använda "fläcken" (för att jag läst om den här ), men med min förhållandevis låga hastighet (ca 145-150) kändes det onödigt - mest som en omväg. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jag är ju ingen banräv direkt, har varit på Kullen 4 gånger med högst varienande resultat. Men jag tycker att den gången jag lärde mig det gröna spåret (eller nästan på det) så gick det fortare för mig och jag fick ett flyt där som jag hade varit i total avsaknad av innan. Åkte med en gammal banräv som tävlade med gammla oplar i någon klass och han tipsade om en stolpe bortanför banan som man skulle sikta på precis efter vänstern och köra utmed vänsterkanten. Så fort jag gjorde det så gick det bättre. Har iofs inte varit där sedan förra året, men snart har Calibran en frisk motor igen(och en tokkomplett med dåliga lager ligger på hyllan)... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Håller med. Problemet ligger väl i att använda asfaltsfläcken och inte gå helt över curbsen innebär ett felaktigt spår in och som ni säger att kurvan får tas två gånger. Inte tillräcklig turn in i början. I övrigt kör jag det blås spåret över Mohlins och ett mellanting av grönt och blått i TV-kruvan för att i punkt 18 övergå till grönt och köra grönt resten av varvet. Iofs kör jag blått i depåkurvan också för att det är mer likt ett 911 spår med sen turnin. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Igen, spårvalen på Kullen | 5362 besök totalt |