| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Hamnträffar Färjestaden.
|
1 besök senaste veckan (16310 totalt) |
|
Hamnträffar Färjestaden.
Varje Torsdag mellan 18-21 är det entusiastfordonsträff i Färjestaden. Jag är så gott som alltid där och spankulerar, och det är rätt ofta jag snubblar över div. svängvänliga bilar. Tänkte ta och lägga upp dem vartefter här i tråden.
Mitt åkdon för några veckor framöver. Halvt på skoj, halvt på allvar beklagagde jag mig i ett klubbutskick för ett tag sen över att jag inte hade någon entusiastbil att pyssla om. fanns det någon som vill låna ut sin? Lustigt nog fanns det det... Tack än en gång Danne!
Polare Pärs vette har synts tidigare (ifrån nån CROCS-träff på Kinnekulle tror jag). Läckraste Chevan i stan enl. mig. Låter mer Ferrari än flintapinne-V8.
Stefan på väg hemåt. Det är hiskeligt vad vitlackade Saab turbo-fälgar liknar Compomotiv. Saab var dessutom först.
Efter ett par struliga år med en Alfetta GTV är jag inte så förtjust i Alfor. Men en Bertone skulle jag vilja ha. Efter det att jag hunnit skaffa mig en 5-6 entusiastbilar som faktiskt funkar
Liten, icke-rejsig teknikfråga jag hoppas Magnus har överseende med. Vad gör (bimetall?)fjädern på grenröret för något?
Satt monterad på den raka åttan i den här.
När jag var 7 år (1980) tog min dåvarande granne med mig på mina första slaloms. Bilutbudet var liiite annorlunda då... Bl.a. dök det upp en överenoverad 280SL som den här. Och han körde SK..EN ur de flesta konkurenter. Inte illa för en boulevardräser.
Huka er i bänkarna, Saabälskare. Sett en sån bakspoiler förr?
Passar å andra sidan in bilens övriga skick... Fast förfasa er inte SÅ mycket. Det är en uträtad gammal rallybil, vars mekanik är tipp-topp. Och ägaren Göran t.v. har ett gäng tvåtaktare och en Sonett att putsa på. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
|
||||
|
Lite nya bilder kanske kan glädja någon?
Urisen i stämningsbild.
Pro Street-Musse. Tror bara det är dekaltrim, för jag har aldrig hört om den i svängasammanhang.
Vadå, den har boxersexa i aktern, det är väl inget osvängigt i det? Att det sen svänger i otakt ibland...
Precis som den här. Tror att det "bara" är en Carrera.
Cobra ihopskruvad i slutet av 80-talet som plötsligt dykt upp i stan igen. man kommer ihåg en bil med den färgen...
När Jonas Jarlmark radade upp turordningen för att bygga bra väghållning har jag för mig att låg tyngpunkt var högst placerad. oohhh, den var riktigt låg och nu fortsätter han mot nya bottendjup
Vi avslutar med min polare Jannes RS Touring. Nån slags fabriksblandning mellan C2 och RS. Ganska bra val om man bara skall köra lite slaloms och banträffar utan större ambitioner. Är nog till salu om du vill ha en. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Nåt sånt. Man tog till och med fram en film som visade bilar som sladdade av eller välte (Corvairer) och bilar som klarade (Ford och Mopar) "älgtest". Fast sen undersökte GM rullen och kom på att konkurenternas bilar var "speedade" upp till samma fart som Chevan.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Hade det inte varit för att det var styrelsemöte med den arrangerande klubben, hade jag nog stannat hemma idag (midsomartrafik över ölandsbron är sällan nån höjdare). Men nu var det bara att snällt åka över. Och tur var det, för det dök upp lite nytt att visa er.
Nu har jag varit på de här träffarna med ett gäng olika människor, som har väldigt olika preferenser till vad som är rätt och fel i bilsammanhang. Men alla är överens om att Saab 2-taktare låter för j.vla fräckt. Här är en välvårdad Monte Carlo.
Stefan är inte längre ensam om att åka 328 i stan. Om ryktena stämmer hör den t.o.m. hemma i byn där jag bor.
Hmm, ett team jag inte hört om innan...
Lancia som hör hemma i oskarshamn på besök. Trots framhjulsdrift och 70-talschassi funkar den bra i slalom (jag blev i alla fall ifrånkörd när jag hade min 924).
How low can you go? Garanterat säker placering av reg-skylten när det kommer till fartkameror...
Ha nu inga förutfattade meningar. Det krävdes ganska exotiska europiska bilar för att hänga med en Hudson Hornet när det begav sig. Även om nu sidventilsexan inte ger ifrån sig så värst rappa ljud... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Re: Hamnträffar Färjestaden.
Den här.... alltså.... alltså.... alltså... jag saknar ord!
Hade den dessutom varit kupéversionen o inte cab, har jag inte ens kunnat skriva... den är så.... sååå.... såååååååå fulländad!!! vad sitter det för saker i den? motor, låda, hjulupphängningar osv! |
||||
|
Har inga exakta uppgifter, men jag tror han snackade om nån "fast burn" 350 om det säger dig något? Som sagt, ljudet är SÅ rappt. Fattar inte hur de fått ihop det utan att göra några 180 el. 360 graders headers...
Tättstegat är det också. När han skruvar på sina 15" American racing med R-däck toppade den visst 190. Vet inte om M22 fanns så tidigt? Hjulupphängningarna är ihopskruvade av Henry någonting, som tidigare körde en gul coupe i historic. Tydligen är den riktigt balanserad och snäll. Du skulle väl till öland i augusti? Planera in en torsdag i Färjestaden också, så kanske den är där
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Den har faktiskt rullat... nej, inte så rullat utan kört, åtminstone två tävlingar i sverige under 90-talet i det utförandet. Inte riktigt att rekomendera när man tänker efter...
||||
Kl 18 står det ju _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||||
|
Re: Hamnträffar Färjestaden.
En gammal bekant! F.d. "Kölis" Corvette -64. Göran Kölborn körde den som renvoerad orignalbil några år, innan han helt sonika byggde om den för historic racing i GT/GTS pre 65. En riktig hårig bil kan jag med bestämdhet intyga. Har haft förmånen att pröva den live runt 93-94. Kommer inte ihåg specen exakt. men det mesta som var tillåtet enligt klassningshandlingen satt nog där. Tyvärr trummor fram om jag minns rätt vilket var ett litet handikapp. undrar om det inte rent av var en 427:a under locket? (osäker) Vann många race, innan Henry Anderssons chicken yellow coupe tog kommandot i klassen. har för mig Henrys t.o.m var en Split window, eller om det var Frank olssons guldfärgade so mvar det, minnet sviker. Appropå de sympatiska omdömena om de kära två-taktarna, kan jag avslöja att tidigt 90-tal, vid en klubbträff på Mnatorp i corvetteklubben, så var Kölis svarta corvette cab överlägsen i konbanan, frånsett en röd bil med bara 850cc och tre cylindrar, misstänkt lik en röd bil i min avatar.....
By the way den röda kortnos 96:an i banracestuk får 100 poäng av juryn! Enkelspårig, vem, jag????
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Henrys är en 65:a, mens Franks är en 63 (byggd på en i det närmaste concour-fin bil, tufft) . Per och Frank tröttnade ungefär samtidigt när de inte fick sätta dit skivor enl. homologeringen. Tydligen bet trummorna rätt bra, men de visste aldrig på förhand om bilen skulle dra åt höger eller vänster ("Tänk om vi ligger bredvid varandra i slutet av Anderstorpsrakan, och i inbromsningen går mot varandra, och där råkar en lite Elan finnas, han tvärdör ju!" Citat Per.).
Pers bil hade en 327 när han köpte den (tror inte 427 fanns förrän 66, däremot fanns det en lila coupe med 396, men den pulveriserades på Mantorp för ett gäng år sen. Man räknade med att kunna återanvända chassinummerplåten ungefär). Den höll ungefär 2,5 varv runt Anderstorp i tävlingspremiären... 96;an har väl en en egen tråd? Stefan har väl lagt upp sina bilar tror jag. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Jag kommer om det blir fint väder
Jag kommer om det blir fint väder Nu är bilen nästan........................ besiktigad. typ 8 fel om någon frågar så ska jag visa protokollet
p.p hur länge fick du låna daniels audi? _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||
|
Dags för veckans skörd. Det börjar nu bli mycket bilar och MÅNGA åskådare. Jag hoppas att hamnplanen snart är klar så att alla får plats. För övrigt kan den här tråden snart övergå till eftersnacksforumet, för det syntes en hel del rejsafolk idag. Jag, fuZe, Galne, Activa-Danne, Stefan Hellström, Martin P och JohnJohn prickade jag in, missade jag någon?
Nåväl, till bilderna:
Jeppson, kan det vara något? Eller har vi någon annan här som erkänner sig svag för en Z28?
Viktor och jag var lite oense om vilken som hade snyggast kurvor. Denna...
eller den här. Jag höll på Vetten (57 eller 58 års modell?), och Viktor på XK120;n. Danne däremot röstade på...
Att folk med böjelser för Citroen alltid skall vara så underliga
Häftig framvagn på en...
BMW 315/1. Motorljudet låter som STOR, potent motor ifrån M ungefär. Fast det är bara en 1,5-liters sexa på 40hk under den långa huven. Men den har tre förgasare... (30-talets trimchip )
||||
![]() |
Bilder o videos
Hamnträffar Färjestaden.
|
1 besök senaste veckan (16310 totalt) |