Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Eftermarknads sprut..
4447 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Eftermarknads sprut..

Börjar bli dags för att köpa och montera ett sprut på min 200sx s13..
Har funderat på att köpa ett system från NIRA.

Men har bara en fråga när det gäller tändningen..
Är det någon som har koll på om man kan ta tändsignal från någon orginal sensor på bilen, eller måste man fixa ett trigger hjul på vevaxeln.. Och någon induktiv sensor typ?..

mvh staffan

Vänersborg
Här sen Aug 2003

Kolla på deras hemsida där står en hel del.
www.niramotorsport.com

De använder Bosch 60-2 givare för vevaxel som tex sitter på många nyare bilar som saab o Opel m.m.
En kamläges givare rekomenderas också att man använder, men går att köra utan.

Kolla med din lokala återförsäljare för mera info, har själv fått mycket råd osv inför mitt köp.
De kan svara på vilka givare från din motor som du kan använda.

Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
okej, skall höra med någon återförsäljare..

mvh staffan

Stockholm
Här sen Dec 2002

Köra utan kamlägesgivare är ytterst dumt om man kör sekventiellt.
om man kör wastefire och alla spridare kopplade till samma utgång funkar det dock utan.

om ditt orginalsvänghjul har 60-2 så funkar det ihop med styrsystemet. Annars får man lösa det genom att göra en triggerskiva.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Är det någon här som har erfarenhet med NIRA i3? Jag har en sådan enhet på väg till mig över atlanten och vill gärna komma i kontakt med folk som har erfarenhet av de här produkterna.

Lund
Här sen Feb 2003

hur ser en kamlägesgivare ut och varför funkar det inte enbart med crank triggern?
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Anders Jeppsson skrev:
hur ser en kamlägesgivare ut och varför funkar det inte enbart med crank triggern?

har man givare enbart på vevaxeln vet man inte vilken cylinder som skall tända. de tänder ju vartannat varv.

--VVTS--
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

Kör man directfire med en spole per cylinder så behövs kamgivare, annars så funkar de bra att köra med waste fire, alltså två spolar till fyra cylindrar och då behövs ingen kamgivare utan de räcker med trigger på veven.

*hoppsan de stod visst redan i tråden*
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

lofa skrev:
Kör man directfire med en spole per cylinder så behövs kamgivare, annars så funkar de bra att köra med waste fire, alltså två spolar till fyra cylindrar och då behövs ingen kamgivare utan de räcker med trigger på veven.

Med en spole per cylinder kan man välja att trigga dem två och två varje vevaxelvarv om man vill köra utan fasgivare, onödigt slitage och kapacitetsutnyttjande dock.
Utan fasgivare så kan man inte heller sköta bränslespridarna sekventiellt, detta påverkar dock i princip bara dellast/lägre varvtal.
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Henrik Carlsson skrev:
Kolla på deras hemsida där står en hel del.
www.niramotorsport.com

De använder Bosch 60-2 givare för vevaxel som tex sitter på många nyare bilar som saab o Opel m.m.
En kamläges givare rekomenderas också att man använder, men går att köra utan.

Kolla med din lokala återförsäljare för mera info, har själv fått mycket råd osv inför mitt köp.
De kan svara på vilka givare från din motor som du kan använda.

Såg att du bor i Vänersborg.. vem är din lokala återförsäljare då?.. bor ju inte så långt i från.. å jag köpte mitt sprut(hämtade det igår) ifrån Autotech..

mvh staffan

Uppsala
Här sen Feb 2003

Johan Edlund skrev:
lofa skrev:

Med en spole per cylinder kan man välja att trigga dem två och två varje vevaxelvarv om man vill köra utan fasgivare, onödigt slitage och kapacitetsutnyttjande dock.
Utan fasgivare så kan man inte heller sköta bränslespridarna sekventiellt, detta påverkar dock i princip bara dellast/lägre varvtal.

Det går visst

SAAB har ingen kamlägesgivare och kör helsekvensiellt sprut utan wastefire

Bromma
Här sen Feb 2003

beepbeep skrev:
[Det går visst

Fast du var ju inte så imponerad av Nira:s avsaknad av "peak and hold"? Kanske är ide att du berättar....
Göran Malmberg

Norrköping
Här sen Jun 2003

beepbeep skrev:
Johan Edlund skrev:
lofa skrev:

Det går visst

Notera att jag skrev fasgivare, inte kamlägesgivare

Saab använder ju DI kassetten som fasgivare, efter att motorn startats med wastefire så ger DI kassetten signal om vilken cylinder det är som befinner sig i tändläge och därefter så sköts systemet sekventiellt.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:
beepbeep skrev:
[Det går visst

Fast du var ju inte så imponerad av Nira:s avsaknad av "peak and hold"? Kanske är ide att du berättar....
Göran Malmberg

Ja, inte för att det har något med kamlägesgivare att göra men jag tycker att lågohmsdrivsteg är bra grej att ha om man är tvungen att köra med stora spridare (läs: små motorer med få cylindrar och många hästar).

Motorer drar ganska lika mycket soppa per cylinder på tomgång hur många hästar dom än har. Har man herrejössesspridare blir pulsbredden på tomgång så kort att dom i övrigt små flödesskillnader mellan spridare accentueras. Plötsligt har man motor som går fett på ena och magert på andra cylindern på tomgång (gissa vad SBP tycker om detta?). Sådant går iofs. att fixa med ett P&H slutsteg.

Tills det dyker upp eftermarknadssprut med joniseringsmätning så tycker jag att Megasquirt duger för det mesta...eller SDS eller Haltech, eller TEC eller.... Ena har snyggare låda, andra är lättare att programera, tredje har femton utgångar för saker man inte behöver men dom gör alla samma saker: öppnar och stänger spridare och tänder gnista och ingen har knackdetektering som verkligen fungerar. Då kan man lika gärna ta det billigaste som har prylar man verkligen behöver.

Bromma
Här sen Feb 2003

beepbeep skrev:

Det där att kamaxelgivaren varmed i kommentaren var bara för att det var adresserat till dig.Jag borde skrivit namnet i stället. Tråden var i vart fall om sprut som sådant och det var det jag var ute efter. Tänkte att det var bättre att Du kommenterade detta eftersom du är mer insatt och det var tal om Nira.
Min son köpte ett Nira och det var vissa problem med styrningen av ett msd system, men dom på Nira tog tag i det så nu funkar det. Den här typen av anpassningsproblem är inget nytt för mig, det dyker upp allt som oftast fast man gör gällande att det SKA funka. Men själva programmeringsdelen verkar ok. Vi får väl se när han får köra några repor. Det är P-1800 med SBC och Lysholm. Så det bör ju klargöra lite om hur stora spridare fungerar med Nira.
Göran Malmberg

Eftermarknads sprut..
4447 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande