| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem E30
|
4 besök senaste veckan (2978 totalt) |
|
Bromsproblem E30
Jag har lite trubbel med mina bromsar på E30:n, att beläggen gick åt alldeles för fort och att jag måste skaffa kylning är ju en sak. Men nu har bromstrycket helt försvunnit. Hade lite dåligt tryck när jag körde på Sviestad senast, och när jag idag skulle ut på en provtur hade nästan allt allt tryck försvunnit, pedalen går i princip i botten alltså. Har bytt vätskan ganska nyligen, och dessutom luftat och fyllt på lite ny vätska en gång till efter det, så vad i alla sina dagar är det då som är kajko !?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Re: Bromsproblem E30
Nu är jag verkligen ingen expert, men det där låter helt uppenbart som huvudbromscylindern, de är inte så fasligt dyra på skroten dock |
||
Jag har tyvärr inte hittat någon renoveringssats, varken på BMW, Mekonomen eller Autoexperten, BMW hade iofs en, men den innehöll själva kolven och alltihopa och kostade styvt 1100 kr !! Får väl pilla dit en begagnad istället !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Jaha...då hade man bytt HBC till en beggad, luftat systemet och varit på provtur, och mitt flyt fortsätter att hålla i sig.....
Inte ett dugg bättre än innan, alltså var väl den nya ( begagnade ) HBC:n lika kass, eller har någon en idè vad problemet annars skulle kunna bero på.....!?
||
|
Läckage någon stans?? Annars fick du nog en trasig beggad cylinder. Problemet är att detr blir lite rost på axeln i huvudbroms cylindern och när man sen luftar om systemet pressas axelt tillbaka och skadar tätningarna. Rätt vanligt på gamla bilar.
Köp en ny till banåkarbilen, bromsar är viktigt. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||
Ja en begagnad kan vara lika kass. Får de stå utan bromsvätska i sig så bildas nån beläggning på insidan av cylindern och då tätat inte packningen mot tydligen. _________________ Daniel Steiner |
||
Antingen läcker systemet eller så är det en packning i en cylinder som inte håller tätt? Jag vet inte hur bromsoken ser ut på BMW kan det tänkas att man kan trycka förbi bromsvätskan på samma sätt som i en hbc? _________________ Daniel Steiner |
||
|
Joo Kristian...rätt uppfattat !!
oken ska vara utbytesok från förra säsongen, så jag tror inte de är dåliga.... Ska prova att plugga HBC:n ikväl....då får vi se om felet är där eller inte !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Taget direkt från köpguiden på autopower
"Känns bromspedalen svampig och bilen varnar för låg bromsvätskenivå, är det med stor sannolikhet kopplingens hydrauliska cylinder som börjat läcka. Vilket kostar ca 1000 kr att få fixat." Men nu kanske du redan hittat problemet? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Antar att det är slavcylindern dom syftar på !? Jaa, kanske kan det då vara den då... Har precis monterat en helt ny HBC, nu bromsar det visserligen, men det är VÄLDIGT svampigt och den tar VÄLDIGT långt ner... Ny HBC, nya rör bak och fram ser bra ut, nyrenoverade ok ( utbytes från Mekonomen ) och nyluftat system ordentligt och ny vätska.... Känns ju inte helkul.....
Gelleråsen ligger helt klart i farozonen, och missar jag det ska jag skrota helvetet...... >
||
|
Har genom den enkla uteslutningsmetoden kommit fram till att slavcylindern inte kan var boven i dramat !!
Den har ju ingenting med HBC:n göra liksom.... Får väl prova att lufta ännu, mer...MÅSTE vara luft kvar....kan inte för mitt liv annars förstå vad problemet är......!?!?!?!?
||
|
Helt nya belägg? Brukar kännas duktigt svampigt innan de är inkörda.
Annars är det bara att köra några mil och hoppas det blir bättre och oftast blir det faktiskt det.
Hur är det med de nya bromsrören, inga knasiga böjar som kan ge luftfickor? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Ja min gammel alfa kändes duktigt svampig å det tog ingenting med flång nya grejer men efter 10min bromsande så var känslan super å bettet var inte å klaga på heller
Johan Dahls bromsar var precis likadana innan de "slet" till sig, å nu så är bromsarna det ända som är bra på den bilen numera
_________________ Jan Ekehage |
||
Hmm, får dela upp detta i två delar. Tar långt ner: Har du kollat/justerat bromspedalens höjd? Enligt nätuppgift är det tydligen relativt viktigt att detta är rätt för att pedalen skall ta på rätt höjd. Enligt Bentley-manualen skall måttet vara 125 mm mellan torped och centrum på sprinten i bromspedalen mätt längs tryckstången. Enligt samma manual skall detta mått ALLTID kollas efter byte av huvudcylinder. Luft?: Har svårt att tro att du misslyckats med luftningen men... för min del har fungerat bra med låt-det-rinna-själv-metoden dvs palla upp bilen, öppna alla luftnipplarna och låt det rinna. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Inte mycket till hjälp jag kommer med, men det är med att låta det rinna har jag använt. Jag fyllde på med vätska sen fick det rinna tills det rann ur alla nipplar. Stängde dom vartefter vätskan tittade fram. Sen luftade jag som vanligt och det tog inte lång tid alls. _________________ /Anton Lillsund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem E30
|
4 besök senaste veckan (2978 totalt) |