| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Brickor till bultförband på avgasfläns
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3976 totalt) |
|
Jag kämpar med mitt tvådelade WeaponR-grenrör på min mittmotorbil. Packningar går sönder och bultförbanden släpper. Det blir varmt.....jävligt varmt!
Nu har jag mekat isär flänsen igen. Packningen har brunnit upp och fjäderbrickorna har avspänningsglödgats i utplattad form.
Nya metallpackningar ska dit men hur gör jag med bultarna? Finns det speciella, varmhållfasta, fjäderbrickor?
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Hur gott om plats är det? På turbobilar kan man ibland se att man använder rörstumpar mellan fläns och mutter för att förlänga skruvförbandet. Ibland är har de även en axiell skåra utmed hela längden.
Kanske vore nått? _________________ Ragnar Burenius
|
||||
OK, så man får mer fjädrande längd? Tyvärr är det rätt trångt.... hmmmm.... kontramutter kanske
||||
|
Kasta fjäderbrickorna och köp en drös "kaylock" muttrar...dyra som sprit men grymt bra...
Kolla här: www.kvickmc.se han har massa balla (dyyyra) bultar o muttrar... _________________ Karl Brag |
||||
Kalas! Det är 4 st M10 som sitter där. Vad var det för nån lösning som du hade? _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Är det ett förband som utsätts för höga temperaturer så brukar man använda varmhållfasta rostfria stål och superlegeringar. Vill man ha lite ökad fjädringsförmåga i förbandet kan man använda distanser som möjligör användandet av en längre bult.
Det finns självlåsande skruv och mutter som är avsedda för att användas vid höga temperaturer. http://www.spstech.com/aero/prod_lit Självlåsande skruv, tål temperaturer upp till ca 900 grader då materialet sätter stopp. http://www.spstech.com/aero/prod_lit Självlåsande mutter. |
||||
Smart! Var handlar man dylika? Min järnhandlare hade inte ens rostfria insex M10 ....
Wik&Wall
||||
Att få tag på grejorna verkar tyvärr inte vara det lättaste. Dessa används ju främst i flygplan så frågan är om någon som sysslar med exempelvis service av flygplan kan tänkas ha? Har letat lite förut, men vet man vad man ska ha så kan man ju alltid slänga iväg ett email och fråga vart man ska vända sig. |
||||
|
Goran: Jag vet att just Saab har en uppsjö av stukade muttrar... M10 kanske är klurigt men M8 finns det ju miljarders av i olika varianter.
Större finns det nog iaf, kolla t ex bältesmuttrar, de har oval toppgänga (fast något stora då som sagt). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Men en vanlig helmetallisk låsmutter borde väl vilken järnhandel som helst kunna ta hem, det finns i nästan alla större fästelementtillverkares sortiment..
Ska man köpa från "tuningfirma" så har t.ex. GIK några för 4:- st http://www.gikturbo.se/turbOParts.as _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
DEt beror nog på att dom är från samma standardsortiment som "alla" har.. visserligen finns det ju några som har speciallösningar men men..
GIK's pris är inte så tokigt iofs såg jag sedan.. från bultfirmor kostar dom mellan 2-300:- (listpris) för 100st så 4:- st är ok för privatperson tycker jag
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Gammal tråd, men ändå. Helmetalliska låsmuttrar finns på Stockholms Skruvcentral i den eminenta byhålan Åkersberga. Där kostar dom 2:-/st !
Fast det ska vara kopparvarianten enligt den bilmek som min far språkade med (tydligen för att vanliga muttrar rostar direkt). Vi fick 4 st av honom, men det var tyvärr inte M8 utan M10 (eller nån tum-baserad sak) han hade letat fram ur gömmorna. Ska kolla imorrn om muttrarna sitter kvar vid turbon - dom har lossnat ett par ggr tidigare när jag kört med vanliga muttrar
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3976 totalt) |