Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad kan man göra med min v6:a från peugeot
<<   1, 2
3591 besök totalt
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

SteQve skrev:
Men de är väl 60 graders....min är 90...

Precis; vinkeln blir 60 grader (eller så blir det en "mysko" vevaxel) om det ska bli naturlig balans. Din motor har stakarna lagrade ihop två och två på vanligt sätt, eller?

Min V6:a (Duratec) är 60-graders, och har inga "balanshjälpmedel" eller andra konstigheter. Allt som finns är lite gummi i remhjulet på generatorsidan (och en extra gummiring på -00 och senare), för att äta upp småvibrationer på höga varv. Även med gamla remhjulet vibrerar denna motorn betydligt mindre än en Zetec-fyra i en annars likadan bil, och man känner knappast några vibrationer alls i bilen på något varvtal med den vanliga upphängningen.

Återstår att se hur det blir med lite hårdare gummi i min Westfield, men jag misstänker att det blir rena komfortbilen jämfört med flertalet 4:or. (Har ju inhandlat ett dual-mass-hjul också, eftersom det rekommenderas för motorer som ska jobba mycket i övre änden av registret.)

Vad beträffar slitage på motorn så är jag mycket tveksam till om balansaxlar gör någon nytta. Det rycker och sliter liksom inte mindre i vevaxeln för att balansaxeln sitter och gör detsamma åt motsatt håll - snarare tvärt om i så fall! En sådan lösning som det dämpande remhjulet på Duratec-motorn blir ju en annan sak, eftersom det motarbetar vibrationerna direkt på vevaxeln och håller dem borta från ramlagren.

Eller har jag rökt på fel pipa nu igen...?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
När jag menade "ryckande och slitande" så tänkte jag mer på motorfästen och så....

Men det verkar som om alla här verkar vara överrens om att jag kan fimpa balansaxeln nu när jag skall riva ned och byta samt balansera om de flesta delarna. Korrekt uppfattat?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Skruva banåkabil
Vad kan man göra med min v6:a från peugeot
<<   1, 2
3591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande