Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur/bågebygge, vems ansvar om det går snett?
2 besök senaste veckan (2168 totalt)
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Jag ska bygga om min båge på min Seven och tänkte låta en "känd burbyggare" göra den. Nu ställer han sig tveksam till att montera den på grund av en tidigare olycka som skett som bland annat lett till stämningar etc. Vad jag hört så var det formelbilens ram som knäcktes och inte bågen, samt att bilen var besiktigad och godkänd vid flertalet tillfällen för sin formelbilsklass.

Min bil ska först och främst användas på öppna banträffar och inte tävlas med även om bågen troligtvis byggs för att möta roadsport/modsportliknandekrav. Jag har inga som helst tankar på att stämma bågkonstruktören eftersom jag ser det som en förbättring vad han än gör eftersom min nuvarande båge är lite låg för min längd.....

Vems är ansvaret? Bilens ägare (beställaren av jobbet), byggaren, montören, de som klassgodkänner bågen eller...?

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re: Bur/bågebygge, vems ansvar om det går snett?

Superswift skrev:
Vems är ansvaret? Bilens ägare (beställaren av jobbet), byggaren, montören, de som klassgodkänner bågen eller...?

Jag har själv monterat bur med hjälp av Rolle, i och med att jag inte kan svetsa.
Ansvarett i mitt fall, oavsett vad, ligger hellt och hållet på mig.

Jag har godkänt varje delmoment och hela svetsjobbet, som han har gjort,
och därmed tycker jag inte att han skall behöva ansvara för något.

Jag har visat upp det färdiga resultatet för Guss, och han tyckte att det såg bra ut.
Mer än så behövs inte för mig!

Men jag skall inte tävla i någon av SBF-klasserna, där kanske gäller andra ansvarsroller.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Ungefär så resonerar jag också. Problemet är att det fungerar ju ända tills det sker en olycka och man efteråt försöker skylla på varandra. Stämningar kan följa iallafall. Man kanske säljer bilen eller bilen har tillfälligt en annan förare.

Jag tycker det är solklart att jag som beställare får stå för eventuella framtida risker och problem om jag godkänt konstruktionen men uppenbarligen finns det andra som reagerat på andra sätt.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bur/bågebygge, vems ansvar om det går snett?

Folk kan alltid ta ut stämning, vilket inte behöver betyda annat än att den som stämmer tar sig vatten över huvudet. Hur det egenterligen ligger till går inte att svara på med de uppgifter som är för handen.
Göran Malmberg

Här sen Apr 2004

Det går väl att lösa med ett kontrakt där ni skriver på att burbyggaren går fri från ansvar?
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Det är nog så man får göra. Skriva ett kontrakt. Det som är viktigt för mig är att få burbyggaren att inse att jag inte kommer att stämma honom. Den utdragna stämningsprocessen som pågår just nu kanske inte kommer att belasta honom men det innebär ändå problem och en massa jobb oavsett utgång.

Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Är det inte så att man inte kan avtala bort vissa saker som t ex ansvar? Dvs om lagen säger att det är burbyggaren som är den som har ansvaret så kan man skriva hur många kontrakt som helst utan att de för den skull blir giltiga?

Nu är i och för sig frågan vem som har ansvaret om något skulle hända, så det kanske är bäst att utreda den saken först?

En till sak att tänka på är att det kanske inte är beställaren av buren som vill stämma tillverkaren/konstruktören, utan beställarens anhöriga.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Kan du inte ge honom en kravspec på buren? När han är klar besiktigar du det utförda arbetet och klargör att buren uppfyller dina krav.

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Kan inte ev. försäkringbolag finna ett intresse i att stämma burbyggaren om det finns möjlighet?

Mvh
Magnus

Bromma
Här sen Feb 2003

Maxx skrev:
Är det inte så att man inte kan avtala bort vissa saker som t ex ansvar?
En till sak att tänka på är att det kanske inte är beställaren av buren som vill stämma tillverkaren/konstruktören, utan beställarens anhöriga.

Allt går inte att komma åt med avtal. T,ex om det ligger under allmänt åtal.
Som nämnts, försäkringsbolag kan vara en part.
Göran Malmberg

Här sen Apr 2004

Men om man "köper in" en burbyggare och låter han göra det som anställd av dig och inte genom personens firma borde ju Du själv vara ytterst ansvarig??
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Eller om beställaren som föreslagits ovan beställer en bur enligt egen ritning/specifikationer så är det bara om tillverkaren avvikit från ritningen som han kan ställas till svars överhuvudtaget.

--VVTS--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
oavsett vad som händer kommer jag nog aldrig att sälja en bil med bågen fastsatt utan lämna med den som extra "mattpiskställning" som ägaren själv får montera på.

Jag gör såhär:
Problemet är alltså att få honom att både bygga och montera med risk att han kan bli stämd.
Jag låter bågtillverkaren bygga den enligt min spec. Sen sätter jag fast den själv. Då borde han ju kunna känna sig säker. Om det inte står "störtbåge till bil" någonstans på några fakturapapper så borde han kunna svära sig fri på att han inte visste var den skulle sitta. Jag kan ju ha beställt den som en trädgårdsprydnad.....

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Mattias_H skrev:
Men om man "köper in" en burbyggare och låter han göra det som anställd av dig och inte genom personens firma borde ju Du själv vara ytterst ansvarig??

Jo. det skulle kunna fungera om man har ett racing bolag, vilket är rätt bra att ha i alla fall, och som har f-skattsedel. Då kan man göra anställning trovärdig om man betalt in skatten för det arbete som gäller.

Superswift skrev:
oavsett vad som händer kommer jag nog aldrig att sälja en bil med bågen fastsatt utan lämna med den som extra "mattpiskställning" som ägaren själv får montera på.

Jag gör såhär:
Problemet är alltså att få honom att både bygga och montera med risk att han kan bli stämd.
Jag låter bågtillverkaren bygga den enligt min spec. Sen sätter jag fast den själv. Då borde han ju kunna känna sig säker. Om det inte står "störtbåge till bil" någonstans på några fakturapapper så borde han kunna svära sig fri på att han inte visste var den skulle sitta. Jag kan ju ha beställt den som en trädgårdsprydnad.....

Köpa byggsats är inte dumt! Där kringgick man även den gamla S-märkningen. Kör på det, det är enkelt, men speca köpet är nog bra för båda två.
Göran Malmberg

NL
Här sen Maj 2004

Jag tror inte man behöver vara så rädd.

Annars så skulle man ju aldrig våga sälja ett amatörbygge eller nåt fordon över huvud taget som avviker från strikt original.

Jag lever i den fromma tron att stämningar, i stil med det som din burbyggare är rädd för, bara lyckas i USA.

Ny kulbil i garaget.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Det där känns som dravel....

Man kan inte bli dömd för något så länga man inte varit försummbar. Dvs har gjort fel. Om man t.ex. punktar ihop buren och spacklar fogarna.

om du beställer en bur enligt dina specifikationer samt enligt SBFs regler på av dig angivna fästpunkter i bilen så ligger ansvaret helt klart på dig.

Värt at tänka på är att man inte bygger en bur för att krascha med bilen utan för att få extra skydd OM man kraschar. Det gör det hela lite svårare att stämma någon jämfört med om en bro rasar p.g.a. felaktig konstruktion. Ingen kan förutsäga alla situationer i en krock och därmed kan man inte bygga något som kommer fungera i alla situationer.

Ditt problem är snarare att burbyggaren TROR en massa istället för att VETA. Du får väl rådfråga vår eminenta rejsjurist hur man dokumenterar oför och går tillväga vid beställningen för att invagga byggaren i trygghet.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag tycker burbyggaren verkar lite lätt hysterisk? Hur ska han kunna ställas till svars för en bur som falerat om det är byggt enligt t.ex. SBFs regler? Då är det ju SBF som ska bära ansvaret, såvida han inte fuskat med svetsning eller nåt sånt, men för sånt borde han själv ha en försäkring, liksom alla bilmekar har om de gör fel vid nån reparation och en kunds motor exploderar osv.

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
(Editerat bort bitar)

Jag har bara fått informationen vidarebefodrad från han som monterade bågen och också är inblandad i stämningen.
Burbyggaren har en hel del vana och är inte direkt någon nybörjare....

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Har nån verkligen blivit stämd, eller finns det bara en inlämnad stämningsansökan?

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (2168 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande