Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mittsverigebanan
1474 besök totalt
Putte
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Mittsverigebanan

Är det någon här som har erfarenhet av Mittsverigebanan i Härnösand? Kanske lite tips och råd osv. vid körning på den banan.
Mvh
Patric

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Välkommen hit!
Finns en tråd om detta här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20046v
Inte så välfylld ännu, men det kommer väl...

Rice and shine
Citera
Putte
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Tack, Lasse.

Jag letade men hittade själv ingen tråd om det men det är första gången jag är här (och är dessutom nybörjare på forum) men det verkar finnas nåt om det mesta på den här siten.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Tog racinglicensen där och har kört ~35varv.
Mycket kul bana!
Den är inte besiktigad med långa nedförsrakan iår och det är den som brukar visa vilka bilar som är utrustade med riktigt bromssystem
Det är svårt att tala om spårval osv så bäst är ju att gå banan ett varv och kolla. Annars så kan man ju åka med nån erfaren, brukar gå att lösa om man verkligen vill det.

Man kan ju prova på banan varje onsdag och åka några varv och se banan och testa lite olika spår.

Åk med runt banan i den här filmen!
ftp://compello.kicks-ass.net/-=Moviez=-/2004.07.07-Compello@Motorpark- . . . .

Besök oss gärna på www.compello.se där dom flesta Mittsverigebana stammisarna hänger Lokalt forum främst alltså...

Putte
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hej, Johan och tack för svaret.

Vad menar du med att långa rakan inte är besiktigad?

Jag får inte igång filmlänken, det hade ju varit kul att få se ett varv.

Mvh
Patric

Här sen Apr 2004

ett tips att komma och köra med instruktör och själv
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19218
Citera
Nikurasu
Sundsvall
Här sen Dec 2004

Putte skrev:
Hej, Johan och tack för svaret.

Vad menar du med att långa rakan inte är besiktigad?

Jag får inte igång filmlänken, det hade ju varit kul att få se ett varv.

Mvh
Patric

Det är jag som har alla filmerna...det går inte att streama dom utan dom måste laddas ner

Den här filmen visar ett varv på banan innifrån min Honda DelSol
ftp://compello.kicks-ass.net/-=Moviez=-/2004.07.07-Compello@Motorpark. . . . .

VW Squareback E Automatic -72
Citera
Putte
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hej,
hur gör jag för att ladda ner filmklippet? Det kommer ju bara ett felmeddelande när man klickar på länken.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Högerklicka, välj "Spara mål som..." och välj vart du vill ha den sen

Putte
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Tack igen, Johan.
Jag kom precis på hur man gjorde efter det att jag skickade mitt förra inlägg. Banan känns mycket knixigare "innifrån" än när man ser banskissen.

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Banans raka ligger i rätt kraftig nedförsbacke samtidigt som det knappt är någon avåkningszon. Därför brukar många som arrangerar där använda en liten slinga på mitten på rakan som är riktigt knixig. Har bara kört med knixen men jag är rätt säker på att jag föredrar med knix. Annars är det kul med en kuperad bana. Kul också för alla mindre rakor är så pass långa att man hinner växla upp en gång och ibland även två nästa inbromsning. Tog ett tag innan jag hittade rätt ingångshastighet i högerkurvan "längst upp i hörnet". Den är kul för man ser inte riktigt hur banan fortsätter och man kan hålla klart högre fart än man tror

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Jag personligen gillar banan UTAN "knixen".
Blir ett annat tempo då.

Men som Johan säger det är först då man vet vilka bilar som HAR bromsar.
Tyvärr är det alltid nån som kör över sin förmåga.

Sundsvall
Här sen Dec 2004

Själv så har man ju sett ett antal bilar köra av där...både i kurvan efter långa rakan som sluttar utför och kurvan efter start/målrakan!

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Jo jag är åxå medveten om detta då jag åxå sett bilar åka av där.
Men det måste ju finnas nått uns av säkerhetstänkande för att få åka.
Se till att bilarna är ok och förarna VET vad de gör och vad det handlar om så....

Men jag personligen föredrar iaf långa rakan.

Sundsvall
Här sen Dec 2004

Antar att det är nån som läst den här tråden och sitter nånstans i Kristianstadstraken och har BIKAB som internetleverantör och laddar från ftp:n...

Tänkte bara tala om att det går bara att ladda en film i taget...så det är ingen mening att försöka ladda en massa filmer samtidigt
Fortsätter det så bannar jag ipnumret....för det drar grymt mycket kraft av datorn...för ftpprogrammet måste hela tiden blocka att DU försöker ansluta...

Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

ok här kommer mina tafatta försökt till lite tips
Är relativt ny på bankörning men har hunnit med upp mot en 300 varv på Mittsverige.

Mitt generella tips är att kolla bromsvätskan och beläggen så att de är i tipp topp... När du är klar med det så repeterar du proceduren en gång till

Rakan
Att köra banan med hela rakan är spännande. Med 928an kommer jag upp i ca 200 knutar innan det är dags för inbromsningen och då gäller det att hålla tungan rätt i mun och hoppas att man inte värmde bromsarna för mycket i förra kurvan... För det mesta brukar jag slå av på takten vid 150-170 och rulla sista biten. Jag brukar även för säkerhets skull känna efter lite på bromsen innan bromspunkten bara för att försäkra mig om att de inte är varma. På så sätt får man någon extra sekund att pumpa upp trycket om man skulle upptäcka tendens till svampig broms.

Domusparkeringen
om banan är konfigurerad med knixxen på mitten av rakan, eller den sk "Domusparkeringen" så är tipset att förlora den första högersvängen. Dvs ta första svängen ganska sent så kommer man hyffsat i spår. Har du en lite tyngre bil (som jag) så är denna en riktig utmaning att få till då det kasar både lite här och där Det tar ett tag innan man lär sig kasta omkring bilen på rätt sätt i denna...

Kurvan innan depån,
Har två apexar och kan kännas lite lurig. Tight in förbi däcken... driv ut en bit där apexen borde varit... sikta på apex nr2.. lägg på gas och driv mot turn out.

"Reklamkurvan" (Kurvan efter målrakan)
1 apex... Gäller att gå ut lååångt ut mot kanten och lägga turn in ganska sent. Man kan köra en bra bit utanför heldragna linjen då det går en liten avtagsväg rakt fram. Detta gäller framför allt RWD-bilar. Denna kurva går att köra jättefort om man gör rätt.

E4-kurvan (visst kallas den så...?)
Är lurig som fasn... Jag har haft problem att hitta rätt turn in här. När man hittar denna så faller allt på plats och man får vid gaspådrag en nätt fyrhjulsdrift ut mot turn out.

Knixxen (Eller var det denna som kallades E4-kurvan? )
Som sagts tidigare... går att köra fortare än man tror till en början. Det gäller att få ett rakt spår mellan turn in, apex och turn out och gena över kurbsen aningens. Var inte rädd för kurbsen utan använd dem.

Shikanen...
Har jag brottats med en massa och är fortfarande inte riktigt nöjd... Se denna tråden för råd om denna samt lite spårskisser:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20046v

Kurvan direkt efter shikanen...
Ta det varligt i denna då räcket ligger ganska nära här.

I denna tråden, första inlägget så hittar du en film där det körs på Mittsverige i regn.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20373&highlight=

Allmänt banåkaforum
Mittsverigebanan
1474 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande