| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Topplockspackningsknas?
|
1350 besök totalt |
|
Topplockspackningsknas?
Jag kör med Cometics 3 skiviga packning tillsammans med ARP bultar. Har hela tiden haft problem med att maskinen verkar dra vatten så jag tog evakueringsslangen från expansionskärlet och drog ner i en cola flaska men där verkar det inte komma ut något vatten. Frågan är då vart vattnet tar vägen samt varför? Toppen är dragen med 75nm har jag för mig att det var. Ska man hålla på och efterdra dessa packningar/bultar eller ska det bara behöva dras en gång? Kan man återanvända packningen, om den nu inte blåsts helt förstås, eller ska man bara skicka den? Är inte helt 100 på att jag blåst packningen men misstankarna finns där... Vad finns det isf för bättre lösningar? Är det bara pyramidringar som gäller i det läget? /Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
Tycker det låter lite med 75nm.
Är det inte 75nm + tex 90grader eller liknande? Fast kör du med ARP så är det ju inte sträckbultar så dom kanske inte ska vinkeldras... Har beställt ARP till min motor men inte monterat toppen än. _________________ Emil Rehnfors |
||
|
Jag är principiellt emot super-duper metallpackningar. Även om dom kanske tätar bra (med o-ringar och annat krafs) så har dom förmåga att läcka vatten/olja eller i värsta fall låta dessa två blandas. Man o-ringar trotts allt inte kylkanaler.
Jag tycker att du ska köra på helt vanlg packning tills den ger vika. SAAB:ar åker med orginalpackning med herrejösses cylindertryck och dom håller. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re: Topplockspackningsknas?
Jag har ARP pinnbult/mutter till min topp, de skall dras 85 Nm en gång (med ARP Lube). Ingen efterdragning, ingen vinkeldragning. _________________ Johan H |
||
Ja fast SAAB har väl just en flerlagers lamellpackning som standard. Iaf på den nyare generationen motorer, dvs 2,0 samt 2,2 ecotec, vet inte hur det är på de äldre? _________________ Jonas Edling |
||
|
Nu verkar det vara knas på riktigt, tryckte sönder en kylslang igår så nu är det nog inte något annat att göra än att riva toppen och kolla statusen på packning och topp
Funderar på om man ska o-ringa blocket och köra med kopparpackning. _________________ Jonas Edling |
||
|
Packningen var blåst på alla 4 cylindrarna mellan loppen och vattenkanalerna.
Har låtit plana toppen och nu väntar jag bara på en ny packning från PPF så ska det skruvas ihop igen. Är fortfarande väldigt skeptisk till åtdragningsmomentet. 70nm låter lite tycker jag... _________________ Jonas Edling |
||
Kör INTE med kopparpackning om du ska o-ringa! Kör med orgpackning! Vet inte vad du är ute efter för effekt men dom åker 550hk+ med o-ringat och org-packning! o-ringat och kopparpackning kan läka som ett såll, tyvärr... Än om de låter bra så är de inte bra... Men man gör alltid som man själv vill!
Lycka till!
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Topplockspackningsknas?
|
1350 besök totalt |
