Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Topplockspackningsknas?
1350 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Topplockspackningsknas?

Jag kör med Cometics 3 skiviga packning tillsammans med ARP bultar. Har hela tiden haft problem med att maskinen verkar dra vatten så jag tog evakueringsslangen från expansionskärlet och drog ner i en cola flaska men där verkar det inte komma ut något vatten. Frågan är då vart vattnet tar vägen samt varför?

Toppen är dragen med 75nm har jag för mig att det var. Ska man hålla på och efterdra dessa packningar/bultar eller ska det bara behöva dras en gång? Kan man återanvända packningen, om den nu inte blåsts helt förstås, eller ska man bara skicka den?
Är inte helt 100 på att jag blåst packningen men misstankarna finns där...

Vad finns det isf för bättre lösningar? Är det bara pyramidringar som gäller i det läget?

/Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Tycker det låter lite med 75nm.
Är det inte 75nm + tex 90grader eller liknande?
Fast kör du med ARP så är det ju inte sträckbultar så dom kanske inte ska vinkeldras...

Har beställt ARP till min motor men inte monterat toppen än.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jag är principiellt emot super-duper metallpackningar. Även om dom kanske tätar bra (med o-ringar och annat krafs) så har dom förmåga att läcka vatten/olja eller i värsta fall låta dessa två blandas. Man o-ringar trotts allt inte kylkanaler.

Jag tycker att du ska köra på helt vanlg packning tills den ger vika. SAAB:ar åker med orginalpackning med herrejösses cylindertryck och dom håller.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Kanske är det andra moment till en sådan packning?
Men med originalpackning skall den dras i en speciell ordning i tre steg:
50 NM +-2NM
80 NM +-2NM
vänta 15 min
100NM +-2NM

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Re: Topplockspackningsknas?

M3Jonas skrev:
Toppen är dragen med 75nm har jag för mig att det var. Ska man hålla på och efterdra dessa packningar/bultar eller ska det bara behöva dras en gång?


Jag har ARP pinnbult/mutter till min topp, de skall dras 85 Nm en gång (med ARP Lube). Ingen efterdragning, ingen vinkeldragning.

_________________
Johan H
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag är principiellt emot super-duper metallpackningar. Även om dom kanske tätar bra (med o-ringar och annat krafs) så har dom förmåga att läcka vatten/olja eller i värsta fall låta dessa två blandas. Man o-ringar trotts allt inte kylkanaler.

Jag tycker att du ska köra på helt vanlg packning tills den ger vika. SAAB:ar åker med orginalpackning med herrejösses cylindertryck och dom håller.


Ja fast SAAB har väl just en flerlagers lamellpackning som standard. Iaf på den nyare generationen motorer, dvs 2,0 samt 2,2 ecotec, vet inte hur det är på de äldre?

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Nu verkar det vara knas på riktigt, tryckte sönder en kylslang igår så nu är det nog inte något annat att göra än att riva toppen och kolla statusen på packning och topp
Funderar på om man ska o-ringa blocket och köra med kopparpackning.

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Packningen var blåst på alla 4 cylindrarna mellan loppen och vattenkanalerna.
Har låtit plana toppen och nu väntar jag bara på en ny packning från PPF så ska det skruvas ihop igen. Är fortfarande väldigt skeptisk till åtdragningsmomentet. 70nm låter lite tycker jag...

_________________
Jonas Edling
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97



M3Jonas skrev:
Nu verkar det vara knas på riktigt, tryckte sönder en kylslang igår så nu är det nog inte något annat att göra än att riva toppen och kolla statusen på packning och topp
Funderar på om man ska o-ringa blocket och köra med kopparpackning.


Kör INTE med kopparpackning om du ska o-ringa! Kör med orgpackning! Vet inte vad du är ute efter för effekt men dom åker 550hk+ med o-ringat och org-packning! thumbs up

o-ringat och kopparpackning kan läka som ett såll, tyvärr... Än om de låter bra så är de inte bra... thumbs down

Men man gör alltid som man själv vill!

Lycka till!

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
Skruva banåkabil
Topplockspackningsknas?
1350 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande