| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kopplingsproblem, SAAB 99.
|
1 besök senaste veckan (1637 totalt) |
|
Får bekymmer med min koppling när jag kör hårt med bilen på bana. Det som händer är att slavcylindern bygger upp tryck, vilket medför att dragläget flyttas högre och högre upp och till slut börjar kopplingen att slira, den kopplar alltså ur av sig själv. När bilen stått ett tag i depån och kallnat så fungerar kopplingen normalt igen. Bilen är en SAAB 99a med T16 motor, 240mm koppling med sinterlamell och orginal tryckplatta (tryckplattan är utflyttad lite för att kompensera för den tjockare lamellen). Nån som har några ideer?? Bör tilläggas att jag bytt huvudkopplingscylinder utan att det blev någon skillnad....... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Hmm låter som värme utviddningsproblem.
om jag nu minns rätt sitter uttrmpningslagret på en hylsa med typ en oring så lagret är självjusternde. Lagret måste längre framåt, mer spel. Tänkbara lösingar: Svarva av sylinder i mot växellådan? Minska tjockleken på uttrmpningslagret? Minska tjockleken på svänghjulet? EDIT: Hmm kan det vara så att uttrampningslagter kärvar för mycket länst fram(mot lådan)? _________________ Johan Sjölinder |
||
Det bör vara så mycket utrymme så att slavcylindern skall kunna gå tillbaka tillräckligt mycket....... Ska kolla lite på det, men jag tror inte det är problemet. oljan skall ju kunna gå i retur från slavcylindern genom huvudkopplingscylindern........... Får kolla så att det går att pressa tillbaka urtrampningslagret utan problem...... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Kört hårt på bana? -samma "burk" till koppling/broms(som det brukar vara på 99:a)-kan det ha något med bromsvätskan att den har tagit upp lite fukt och expanderar vid värme- så att inte dräneringen från kopplingens slavcylinder funkar helt ut?-Eller som Johan "Fuling" var inne på något som "sväller" med värmen-du har ju trots allt mixtrat lite med "clutchen"-det kan vara något som inte vill lira...
Kanske inte något vettigt svar-då jag är halvkorkad som människa och tänker högt ibland! Hoppas du hittar felet! _________________ Andreas Werner |
||
|
Har hittat felet.
Huvudcylindern och pedalen linade inte riktigt, vilket gjorde att cylindern inte gick till sitt ändläge. Därför släppte den inte heller vätskan i retur som den skulle. Pedalen är nu lite omgjord. Ska köra bana nu i helgen igen, får se om det funkar bättre nu. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Re: Kopplingsproblem, SAAB 99.
Hur har du gjort för att flytta ut tryckplattan? Jag har en annan tryckplatta och jag har problem med oljud från kopplingen när jag kopplar ur. Jag har bytt urtrampningslagret, så jag funderar på om kopplingen inte riktigt kopplar ur när jag trycker pedalen i botten. _________________ /Tobias Gustavsson |
||
|
99turbo>> En lösning kan vara att svarva ner svänghjulet lika mycket som lamellen är tjockare.
Köpte en koppling till min bil som bestod av en sachs racingplatta till 93viggen, en sinterlamell samt ett nersvarvat svänghjul. Dock var svänghjulet nersvarvat för att passa ihop med tryckplattan som för övrigt har samma bultdelning som og900 215mm svänghjul.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1637 totalt) |