Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (17089 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Lasse Åström skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Ser mycket bra ut !! thumbs up Vad använder ni för spindlar?


Men micke.... de borde väll du om någon se..... hehe =) Det är abarth original spindeln, lite modifierad.... ska precis börja rita på en adapter till oken.


Hehe!! Jag tyckt väl att dom såg bekanta ut. Har du någon bild på bakvagnen från kanske lite mer från sidan?
Stilig inpassning av tanken!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Micke Fredriksson skrev:
Lasse Åström skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Ser mycket bra ut !! thumbs up Vad använder ni för spindlar?


Men micke.... de borde väll du om någon se..... hehe =) Det är abarth original spindeln, lite modifierad.... ska precis börja rita på en adapter till oken.


Hehe!! Jag tyckt väl att dom såg bekanta ut. Har du någon bild på bakvagnen från kanske lite mer från sidan?
Stilig inpassning av tanken!!


Det är lite dåligt om platts men jag ska se i morgon om jag lyckas få till någon bra bild =)

Det var perfekt micke att du skickade med 4 spindlar, då kunde jag använda abarth spindlarna bak också =)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
tobiasutter
Piteå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 27



Hur kommer ni göra drivningen?
Kommer ni använda bmw diffen som Micke hade?

_________________
/Tobias Utterström
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



tobiasutter skrev:
Hur kommer ni göra drivningen?
Kommer ni använda bmw diffen som Micke hade?


Jepp, Jag hade hellst vilja ha liknande diff som megabusorna men, man måste ju hålla nere budgeten någon stanns, hade man en sådan så hade man kunnat tvärställa motorn och sluppit den lilla mellanaxeln, men nu är det som det är och absolut inge fel med de, bmw diffen är samma, men jag kommer inte att använda "mellanaxeln" som micke hade utan jag kommer att måsta svarva en ny där det även kommer att monteras ett drev till en backväxel.
Jag kommer även att "moppetrimma" alltså dreva den lite eftersom det nu finns mer än tillräckligt med effekt för lite högre farter (dock inte för höga till en början då blir jag nog mörkrädd )

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
tobiasutter
Piteå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 27



Aha okej, det blir säkert bra!

_________________
/Tobias Utterström
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Lasse Åström skrev:
tobiasutter skrev:
Hur kommer ni göra drivningen?
Kommer ni använda bmw diffen som Micke hade?


Jepp, Jag hade hellst vilja ha liknande diff som megabusorna men, man måste ju hålla nere budgeten någon stanns, hade man en sådan så hade man kunnat tvärställa motorn och sluppit den lilla mellanaxeln, men nu är det som det är och absolut inge fel med de, bmw diffen är samma, men jag kommer inte att använda "mellanaxeln" som micke hade utan jag kommer att måsta svarva en ny där det även kommer att monteras ett drev till en backväxel.
Jag kommer även att "moppetrimma" alltså dreva den lite eftersom det nu finns mer än tillräckligt med effekt för lite högre farter (dock inte för höga till en början då blir jag nog mörkrädd )


Rättelse inte megabusa utan westfield xtr2 och deras Quaife LSD diff

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
tobiasutter
Piteå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 27



Går det köpa Quaife LSD diffarna eller? Vart då?

_________________
/Tobias Utterström
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



tobiasutter skrev:
Går det köpa Quaife LSD diffarna eller? Vart då?


Jag har som fått för mig det men det kanske är jag som är ute och cycklar , kika på någon av dem här sidorna så kanske du blir lite klokare
http://www.roadster.se/Katalog2005.pdf http://www.roadster.se/xtr2.html

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



tobiasutter skrev:
Går det köpa Quaife LSD diffarna eller? Vart då?


Kolla in: http://www.quaife.co.uk/profile/index.htm /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Katastrof.....!!!
Efter som jag har köpt hus så skulle jag inte komma att behöva garaget nå mer.
Först skulle det vara tillträde den 15 aug. men för ett tag sen ringde fastighetsförmedlingen och sa att vi fick tillträde från och med 1á juli, därför passade jag på att säga upp garaget i tid så jag inte skulle behöva stå med dubbla hyror, perfekt tyckte jag.

Nu är det så här att dem på fastighetsförmedlingen har tjorvat ihop inflyttningsdatumen på vårat hus och ett annat som säljs på samma område,, huset vi köpt var inflyttningsdatum fortfarande 15 aug. Och det fick jag veta i dag, nu när jag blivit av med garaget, så nu har jag inget garage från och med måndag och en och en halv månad framöver tragiskt, fick dock veta att jag fick låna ett litet föråd så jag kan magisinera grejjorna till vi flyttar in, men vad gör det... det går ju inte att skruva =( =(

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Vad är det för patetisk undanflykt?
Det går alltid att skruva med nåt, finns väl minst lika många små problem på den där bilen som alla andra?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



MaZ skrev:
Vad är det för patetisk undanflykt?
Det går alltid att skruva med nåt, finns väl minst lika många små problem på den där bilen som alla andra?




Jo nog ska det alltid gå att pyssla med något, men jag skulle hällst göra klart alla större grejjor så jag får göra byggbesiktning, och då räcker det inte med att skruva, då är det kap och svets som måste fram, vilket han var väldigt tydlig med att jag inte fick.... men jag ska se om jag inte kan fuska lite känns så tråkigt att ha semester och massor av tid och inte kunna göra nå på bilen

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Projekt korta kuggstång.... efter som kugstången var alldeles för lång (fastän den var kort) så fick jag världens bump steer så då blev jag tvungen till att korta den lite


Så då var den kapad



och svetsad


Slipad


Kapad


Klart


Skall montera pedalställ men det blev lite trångare än jag hade tänkt, jag hade nämligen tänkt göra det justerpart, om någon kort eller lång person skall köra, vi får se hur det går


Här en bild på bakvagn... den blev lite udda eftersom jag använde "framspindlar" bak, enkelt att justera toe in toe out i alla fall =)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3513



Såg att du kortat kuggstången genom att kapa av den och sen svetsa ihop den... Enligt SFRo så får du absolut inte svetsa i kuggstången utan man måste svarva dit en ny gänga... Materialkvaliteten kan tydligen inte garanteras när man svetsat i den.

Menar inte att såga ditt bygge är grymt imponerad thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Svante skrev:
Såg att du kortat kuggstången genom att kapa av den och sen svetsa ihop den... Enligt SFRo så får du absolut inte svetsa i kuggstången utan man måste svarva dit en ny gänga... Materialkvaliteten kan tydligen inte garanteras när man svetsat i den.

Menar inte att såga ditt bygge är grymt imponerad thumbs up


Jag skrev och frågade gustaf på sfro ang. det där innan jag satte kapen i den, och han svarade

(citat)
Hej

Kortningen/förlängningen ska göras på ett säkert sätt, dvs ingen
svetsning i okända material. Behöver du förlänga styrarmarna, så gör det
med bultade skarvhylsor eller gör helt nya styrarmar.

/Gustaf
(slut citat)

Jag hoppas att han inte har ändrat sig, för vanligt stål är väll inget okänt material? =)..... kanske måste ta och fråga honnom en gång extra.....

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3513



Är det bara okej med din besiktningsman så är det ju bara att svetsa thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Lasse Åström skrev:

Jag skrev och frågade gustaf på sfro ang. det där innan jag satte kapen i den, och han svarade

(citat)
Hej

Kortningen/förlängningen ska göras på ett säkert sätt, dvs ingen
svetsning i okända material. Behöver du förlänga styrarmarna, så gör det
med bultade skarvhylsor eller gör helt nya styrarmar.

/Gustaf
(slut citat)

Jag hoppas att han inte har ändrat sig, för vanligt stål är väll inget okänt material? =)..... kanske måste ta och fråga honnom en gång extra.....


Vad är det för material i kuggstången då? Ett svar utan att ange en materialstandard och ev. värmebehandlingsprocess är samställt som att det är okänt.
Vad är "vanligt stål"?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



MaZ skrev:
Lasse Åström skrev:

Jag skrev och frågade gustaf på sfro ang. det där innan jag satte kapen i den, och han svarade

(citat)
Hej

Kortningen/förlängningen ska göras på ett säkert sätt, dvs ingen
svetsning i okända material. Behöver du förlänga styrarmarna, så gör det
med bultade skarvhylsor eller gör helt nya styrarmar.

/Gustaf
(slut citat)

Jag hoppas att han inte har ändrat sig, för vanligt stål är väll inget okänt material? =)..... kanske måste ta och fråga honnom en gång extra.....


Vad är det för material i kuggstången då? Ett svar utan att ange en materialstandard och ev. värmebehandlingsprocess är samställt som att det är okänt.
Vad är "vanligt stål"?



Pratade just med gustaf på sfro ang. det där och det verkar som om jag var lite för snabb med kapen jag mistolkade lite han med okänt material men hur som hellst kuggstången måste kortas så det blir till att fundera om

med vanligt stål menade jag vanligt stål i en uppsjö av olika kvaliteer dock, men så vitt jag kunde ta reda på så skulle det inte spela någon större roll ang kvallite (alltså inte rostfritt, härdat eller andra special varianter) bara svetsen var korrekt utförd men det verkar som om det inte stämde helt och hållet just med "styrdetaljer" var det petigare än så, även om jag är övertygad att det kommer att hålla men det räknas inte riktigt =)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Ja nu kommer det se ut så här ett tag har flyttat grejjorna i veckan till ett båt föråd, ja trodde man använde båtarna på sommarn, men de här grabbarna verkar bara skruva


Här några meter bort står en båt det finns mer ryckten om än en tusenfoting har fötter... peter nordlunds scarrab


OK jag vet att det här inte är ett forum för båtar.... men båten är bara så läcker (tordes inte klättra upp å öppna för att ta kort på motorerna, men det ryktas om +fyrsiffriga tal X2)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det var en riktig båt det där! Hyfsad längd på den båtkärran också, troligtvis samma längd som på sopparäkningsspecen
Nu förstår jag vad du menade med en mindre plats till bilen, det ser lite trångt ut.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



kan förstå att den båten står på land.. lär ju dra kubik med "söövel"

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (17089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande