| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
För mycket luft?
|
1510 besök totalt |
|
För mycket luft?
Pratade nyligen med en yngling som hävdade att mitt jätte SAAB filter gav motorn för mkt luft. Har aldrig hört det argumentet tidigare och tänkte kolla med panelen om det stämmer att man kan ge motorn för stor filteryta och därmed för mkt luft För mig låter det konstigt men mkt möjligt att jag har fel. Vidare har jag plockat bort ena lyktan så att "luffarturbo" ingår också i historien.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Det beror ju lite på hur man doserar bränslet, har du inget som på något vis känner av luftmängden(Alfa N eller MAP insprutning ). Så kan det hända att motorn går snålt, och då krävs ommappning. annars är det ju mer luft vi vill ha in i motorn för mer effekt, alla "standardbetonade" insprutningar känner av luftmängd och anpassar bränsle efter det, presis som förgasare, men det kan hjälpa med lite finjustering.
|
||
|
Jo, det sitter ju en LMM (luftmassemätare) på bilskrället så det där med att mäta luften borde ju fungera tycker jag, personligen så tror jag att han var ute och cyklade lite grann.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Många är ute och cycklar på grunt vatten.
Sen kan man ju oxo om man lyckas höja fyllnadsgraden behöva backa av tändningen med, det kan ju börja knacka. |
||
|
Ett annat luftfilter brukar ligga inom vad styrsystemet kan acceptera. Nyare styrsystem som arbetar med drive by wire är dock konstruerade för att i en viss situation ge motorn en viss luftmassa/förbränning så får motorn genom ett filter med lägre tryckfall mera luft kompenserar motorn för detta så att rätt värde nås. I dessa situationer finns mao ingen effekt att tjäna såvida man inte mappar om motorn.
När det gäller "luffarturbo" ska ska man veta exakt hur det ska placeras/utformas för att göra någon nytta. Gör man fel så kan man placera intaget vid ett lokalt undertryck och motoreffekten sjunker något. |
||
|
ja, gudarna skall veta att jag inte vet exakt vart och hur man monterar en sk "luffarturbo" men det funkar som jag känner det ändå. Intressanta teorier kring ämnet.
||
|
Det där med "luffarturbo" är lite intressant.
Pratade med en kompis som jobbar på volvo aero med jetmotorer, bräkningar på luftströmmar och han gav mig ett ex. på detta. En vägg på ca:(kommer inte ihåg exakt nu) 20 kvm i 180 kmh ger ett övertryck på ca: 0.018 bar
Han sa till mig att sk "luffarturbo" börjar fungera vid extremt höga hastigheter, över ljudets hastighet. Är väl sk scramjetmotorer tror jag det kallas. Så att få ett högre tryck in i motorn är väl inte att hoppas på men en bra luftburk kan ju ge andra fördelar så som att den kan lugna ner luften istället för turbulent luft som ska in . Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||
Tvärtom vad många tror fungerar ram-air genom att man bromsar in luften, man ska mao ha ett luftintag varefter tvärsnittsarean ökas så att luften når så låg hastighet som möjligt. Densistetsökningen kan beräknas med (V1-V2)^2/(2*R*T) där p är densiteten och, hastigheten, R=287 (för luft) och T är temperaturen bromsar man luften från 180 km/h till stillastående vid 10 grader C så ökar densiteten med ca 1,5% och motoreffekten lika mycket. Denna effektökning är i de flesta fall ej kännbar. Går man över ljudvallen så brukar det dock bli lite mera komplicerat med shockvågor och liknande. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
För mycket luft?
|
1510 besök totalt |