| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Liten (läs kort) V8
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (12890 totalt) |
|
Liten (läs kort) V8
Hej! Jag har ju en V6:a liggande hemma, men blir mer och mer sugen på en åtta. Problemet är platsen... Jag pratade med Kenson om hur långt det var mellan kupén och drivaxlarna i hans Ultima. Det måttet var 97 centimeter, mitt skulle bli ca 90cm. Jag har för mig att det sitter en smallblock i hans bil, och jag undrar om det finns någon annan V8 som är: 1. Aningens kortare än en smallblock (chevy) 2. Vanlig så det finns trimdelar och företag som sysslar med dem. 3. Helt i alu... 4. 32 ventiler Några som har koll på V8 motorer här? Bilmodell? Årsmodell? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
|
En version av rovers V8a, inte nyast inte bäst men finns i ganska vassa versioner i tex tvr!
BMW M5 e39 motor kanske? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
men ack så få trimdelar...
|
||||
|
Har jag fått för mig att det finns en relativt ny 4liters(?) BMW v8a som är en rätt så kompakt , har dock inga mått
Annars kan man sälja villan och köpa en Cosworth DFV 3.0l....kostar en förmögenhet men är ~56 cm kort, kan trimmas hårt, hel alu och 32 ventiler, finns att köpa hos bla http://www.nicholsonmclaren.com/ _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
|
Steqve: Kenson använder en 911 Turbo 4vxl låda, jag vet för jag sålde min som sitter i hans bil nu.
Det finns två sätt att gå runt detta problem. 930 lådan finns i två versioner, den första med kort sprängkåpa, den senare versionen med större sprängkåpa (längre) har Kenson och jag. Det talar för sig självt att fixar du fram den första versionen av lådan med kort sprängkåpa så behöver du inte jaga 7 cm längre, snarare 4 cm max. Porsche 911 med V8 i baken använder vanligen elvattenpump och enkelt remhjul till generatorn. Detta gör motorn rätt kompakt, det är en cheva smallblock. Jag rekommenderar dig att försöka hitta någon känd motor med STORT utbud av trimdelar, det är roligare att bygga då. Cheva SB är trots sin stenåldersteknik rätt trimvänlig och går att fås med alublock och alutoppar. Någonstans kunde man fixa 4ventilstoppar.. V8:an i Audi S4 är kompakt för den har en del av drivningen på baksidan t.ex kamkedjan om jag minns rätt. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Använder koenigsegg ett motorblock från 1999-2001? inte nyaste som finns? Intressant info, en sådan motor vore kul att bygga på faktiskt. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Rover-rovan (ha ha ha) är lätt men inte så liten. Den är ca 4cm kortare än en cheva sb. Runt 300hk kan man komma upp i med sug om med en stor och ganska dyra delar. ~230 går med en vanlig mindre enklare. Stenålder dock (ritad tidigt 60-tal av buick ursprungligen). _________________ Markus Ålind |
||||
|
Koenigsegg använder något speciellt motorblock från ett gjuteri i italien. Speciellt kompakt är motorn inte i alla fall.
Har man råd så finns ju utöver Cosworth DFV även ex. Cosworth XB och XD. Fanns även något som anpassat gamla IRL motorer för gatbruk. |
||||
Jag har läst någonstans att de använder ett modifierat motorblock från Ford. Det skulle varit en V12 från Motori Moderni från början, kanske det du tänker på Johan? _________________ Kör cheva numer. |
||||
Vart finner jag sådana? Länk? Återförsäljare? Kan man kontakta dig för bilder och mått? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Johan har rätt... det är ett ford block i grunden fast kommer från ett Italienskt gjuteri som bygger racing motorer dvs med genom gående pinbultar osv...en mycket trevlig skapelse. Ang V12 eller rättare sagt boxer 12 från Motori Moderni så äger Christian Koeningsegg hela deta konseptet med alla formar osv... tror att det blev för dyrt att tillverkar denna maskien. Boxer 12 som det är var först tänkt till Subarus sattsning i F1 men det blev aldrig av så Motori Moderni sod med en motorkonstruktion och Christan kunde komma över den biligt dä det inne fanns någon annan intresent. Tror att jag har någon bild liggande där hemma på detta. _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
Boxer 12:a, det där har du rätt i, mindes fel , det känns att man närmar sig de 30..
_________________ Kör cheva numer. |
||||
Jag blev väldigt nyfiken och surfade i ett tag på Summit racing för att veta vad en sådan motor kan kosta och trimvänlighet, det enda jag får fram är 16V V8:an, Ford modular är det väl? 4.6L 1999-2001.. jaa? Vad väger en sådan motor f.ö? _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
Butterfly-Håkan hade nån sån 32V Fordmaskin för ett tag sen till ett Cobrabygge(?). Han kanske vet vad de väger. De kom väl 99, men fanns väl längre än till '01? För övrigt är de även tillgängliga från andra modeller.
I kartong finns de här: http://www.fordracingparts.com/crate _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Det stämmer som ni säger, blocket är från Ford och gjuts i Italien. En kompis fick se en Koenigsegg motor på nära håll (i bänk) och kunde konstatera att det var mer än han trodde som var stämplat med FORD loggan.
Jag köpte min motor från www.mustangperformance.se
Motorn är ca. 75cm bred och 70cm lång, vikt har jag inte exakt koll på men Koeningsegg anger 200kg och det med kompressorkittet så säg 230kg med stålvev och stålstakar??? Jag tänker åka N/A till en början men vill man så finns det hur mycket godis som helst till riktigt överkomliga priser. Idag byggs bara modular motorn som "Cammer" och i 5 liters utf. men i övrigt samma motor. |
||||
|
Volvos V8 är förmodligen ganska kompakt men är sannolikt svår att få tag på.
230 kg för Ford-motorn uppges i den lista över motorvikter som jag har. Jämfört med exempelvis den motor som hittas i de nyare Corvetterna är den ganska stor och även ett antal kg tyngre, men dessa saknar ju dock överliggande kamaxlar. Motori-Moderni motorn är sannolikt en 180 graders V12 motor som även Porsches 917 motor var då detta är fördelaktigt då det gäller torsionssvängningar hos vevaxeln då varje vevtapp delas av två cylindrar till skillnad från boxerns en per cylinder. Oavsett vilken typ det är så erbjuder ju dessa motorer lite mindre styvhet i och med att de är platta, vilket ibland kan ge problem. Med sina 150 kg är den betyligt lättare än Ford-motorn även om det är ganska mycket för en F1 baserad motor. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Liten (läs kort) V8
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (12890 totalt) |

