Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jag rattade Schneiders DTM-Mercedes på Nürburgring idag...
2066 besök totalt
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Jag rattade Schneiders DTM-Mercedes på Nürburgring idag...

Ja, det är faktiskt sant. Jag kan säga detta utan att ljuga.

Låt vara att motorn inte var igång, att bilen blev puttad av mans- och kvinno-kraft och att det bara var i depån. Men ändå.

Hur många här på rejsa har genomgått detta mandomsprov? Klämt ner sig i kolfibermonocoquen (som förmodligen skulle kunna aspirera på titeln som världens minsta och exklusivaste badkar), försökt göra en korkskruv av rattsången (med bilen stillastående och maskineriet avstängt fanns inte en möjlighet att vrida på 265:orna som satt ifram) och som avslutning försökt ta sig ur eländet till bil?




_________________
Anders Dauner
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



och jag som trodde att du hade varit på muséet...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Sörpan skrev:
och jag som trodde att du hade varit på muséet...

Det hade ju kunnat vara så, men det var mer verkligt än så. Jag blev helt enkelt ombedd att hoppa in i bilen och ratta (Schneider fanns ju inte på plats).

_________________
Anders Dauner
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



thumbs up

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:


Ungefär så där känner jag mig fortfarande. Det är nog den hårigaste Mercedes jag fastnat i.

_________________
Anders Dauner
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332




_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Anders Dauner skrev:
Daniel Magnusson skrev:


Ungefär så där känner jag mig fortfarande. Det är nog den hårigaste Mercedes jag fastnat i.


Min helg med er var enastående! Super thumbs up men klart missar man nåt när man åkte.
Hadde oxå velat se Merccen >

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
RS6 skrev:
Min helg med er var enastående! Super thumbs up men klart missar man nåt när man åkte.
Hadde oxå velat se Merccen >


Tänkte faktiskt på dig i det här läget. Det var ju inte bara Mercedesen som var på plats. Abt var där med två DTM-bilar. Och sedan har vi ju den där hemliga bilen under täcket i den här tråden.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=279685#279685

_________________
Anders Dauner
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vilken hastighet kom du upp i ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Hobbe skrev:
Vilken hastighet kom du upp i ?

Finns ingen hastighetsmätare i räserbilar

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Frazze skrev:
Hobbe skrev:
Vilken hastighet kom du upp i ?

Finns ingen hastighetsmätare i räserbilar


Exakt! Så vi kommer aldrig att få redan på hur långsamt det verkligen gick.

Det första som slog mig var hur otroligt bökigt det var att ta sig in. Jag förmodar att ratten är av snapp-off-typ, men jag ville inte pilla för mycket på Schneiders grejor. Och även om man inte sitter i mitten av bilen som på tex. V8 Star-bilarna så är förarplatsen något längre in än man är van vid. Att ta sig ut var ju minst lika bökigt. Man sitter nästan som i en formelbil men där förmodar jag att man liksom hasar sig upp för att stående kliva ur bilen. De har ju satt tak på eländet! Hur ska man då ta sig ut? En taklucka vore nog en bra lösning.

_________________
Anders Dauner
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Dauner skrev:

Att ta sig ut var ju minst lika bökigt. Man sitter nästan som i en formelbil men där förmodar jag att man liksom hasar sig upp för att stående kliva ur bilen. De har ju satt tak på eländet! Hur ska man då ta sig ut? En taklucka vore nog en bra lösning.

Sen finns det väl krav på att man ska vara ute ur bilen på några sekunder (5??).
Då blir man lite imponerad över vigheten på gamla gubbar som Schneider och Häkkinen

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Sen finns det väl krav på att man ska vara ute ur bilen på några sekunder (5??).
Då blir man lite imponerad över vigheten på gamla gubbar som Schneider och Häkkinen


Tänkte också på det. Även om dessa bilar inte används för långlopp med förarbyten i normala fall, så måste man ju kunna ta sig ut fort vid en eventuell krasch där bilen kanske rent av brinner. Om man tar sig ur den sittbrunnen på 5 sek. så är jag imponerad. thumbs up

_________________
Anders Dauner
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Schneider skrotade ju rätt bra på Spa-Francorchamps, har man byggt en helt ny bil eller har man renoverat den befintliga?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Jag gissar på att man byggt nytt. Det såg ju inte ut att vara allt för mycket kvar av bilen efter kraschen på Spa.

_________________
Anders Dauner
Citera
Allmänt banåkaforum
Jag rattade Schneiders DTM-Mercedes på Nürburgring idag...
2066 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande