Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 2977 besök totalt |
Snart är det dags för första besöket!
Inget bokat ännu, men resa och boende är planerat så jag vet på ett ungefär hur resan kommer se ut. Jag kommer ha två dagar på mig på plats, 24-25 juli och undrar och någon kan ha en gissning på vilken av dagarna som är bäst? Jag kommer inte kunna lägga hur många varv som helst och tänkte att man kunde lägga det mesta av krutet på en av dagarna. 24 juli är ju en söndag och man undrar ju förstås hur mycket mer trafik på banan det är under helgerna. Skulle det vara bättre att ta det lite lugnt då och fota lite från åskådarplats, kolla museet och bara insupa atmosfären för att på måndagen lägga så många varv jag har råd med? Kan man förresten vara säker på att tiderna i kalendern här på rejsa.nu stämmer eller bör man dubbelkolla så att tiderna stämmer? Erfarenheter och tips mottages tacksamt! ![]() / Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||||||
Hej.
Jag tror att det är mer trafik på Söndagen eftersom det är en heldag. Du kan kallt räkna med att om det är bra väder kommer alla fanatiker innom 40 mils radie att komma dit. Generellt kan man väl säga att det är alltid minst trafik på morgon och kväll. Det brukar kunna vara rätt tätt vid lunchtid och runt där. För att dubbelkolla tiderna kan du gå in på Nürburgrings hemsida.' http://www.nuerburgring.de/ När det gäller vilka tider som är bäst så skulle jag köra söndag förmiddag och kväll. På dagtid skulle jag äta en god lunch och kolla runt banan och på museet vid sydslingan om du är intresserad av det. Sen köra måndageftermiddagen. Lycka till. ![]() _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||||
Jag håller med Patrik.
Söndag morgon, var på banan 8.00 och kör ett par varv. När det blir kaos fram emot 10-11 så lägg ner, åk ut och titta efter banan, fota, fika i Cochem. Återvänd vid ca 16-tiden och kör 3-4 kvällsvarv. Stanna absolut till måndagen och gör samma rutin där, kör så mycket det går när de öppnar, vänta också gärna kvar till ca en halvtimme innan de stänger på måndag kväll. Har du tur kan du få Nordslingan helt för dig själv då! Lycka till! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Det där var tips guld värda! Tack Patrik & Anders.
Ett annat tips jag nyligen fick av en viss STCC åkare var att göra debuten med en långsam bil. "-Åk en Golf 1.6 runt första gången, du hinner inte med att lära dig nått annars" Kanske ligger något i det... ![]() _________________ Magnus Hansson |
||||||||
Även varven med mycket trafik kan va minnesvärda o skojiga.Bara man inte retar upp sig för lätt på andra galningar,så finns risken att det kan bli skoj!
Ah den goa känslan av att ha smitit undan ett kaos inferno utan incidenter..lite som att köra rymdraket i ett asteroid fält, inbillar jag mig,men med den skilnaden att det även kommer kometer farandes bakifrån som man bör ha viss koll på.. ![]() _________________ Robert Kinderwall pugge rc Btg 8:48 |
||||||||
Som alltid får du räkna med olyckor under turistkörningen, förhoppningsvis mindre allvarliga.
Det var en del incidenter när vi var nere denna helg. En ganska läskig med fyra MC som gick hårt åt i utgången galgenkof, sista kurvan innan långa rakan. Eftersom det är många dolda kurvor är det lätt hänt att man åker in i bilar och Mc som kört av. Speciellt om man råkar ha otur att komma just när det hänt. PGA olje spill från bil åkte de fyra mc hårt in i räckene helt chanslösa, vi kom just efter och det var nära att vi körde in i baken på en Riktigt dyr EDo Porsche samt köra in i cycklarna som låg uttsprida totalt kvaddade. Mc förarna han just slänga sig över räcket, men det är inte alltid det kan eller hinns med. Riktigt otäckt var det. Det verkade sluta bra med vad jag förstått, benbrott på armar och ben. Söndags morgon och kväll blev det sköna fria varv. Ha så kul, men se upp! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Ännu bättre är nog att hoppas på "lite sämre" väder. Risk för regn, men naturligtvis utan att det kommer en enda droppe under dagen (som om det skulle kunna inträffa i eifelbergen...), eller att regnet har stått som spön i backen under natten. Då bemödar sig de flesta inte med att åka hit. Gårdagen som Göte skrev om ovan, var nog egentligen en av de bättre helgdagar jag varit med om här. Trots att parkeringen bitvis var ganska stökig så blev det aldrig det där riktiga kaoset då det är stopp i rondellen och landsvägen utanför. Efter det förra VLN-racet så var det redan på lördagkvällen totalkaos med kö upp till Altes Forsthaus, och på banan kändes det som att man hamnat i morgonrusningen på essingeleden. ![]() Allt hänger på vädret, och det verkar inte som att det är någon som styr över det på det här stället. Kl 9:00 i morse var det 24 grader och sol. Men 13:00 såg det ut så här: ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||||
Du skrämmer ju bort pojkstackarna som aldrig varit där tidigare ![]() _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||||
Hehe, så lätt skräms jag inte bort! Men det blir ju att hålla utkik, that's for damn sure! Nu är allt bokat & klart i a f! Färja Trelleborg-Travemünde, vandrarhem i Lübeck och pensionat i Nürburg. Känns bra! _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||||||
Jag körde mitt första (hitills enda) varv i en Astra 1,6, och det är inget jag ångrar. Hade jag tagit motorcykeln eller något snabbare in där är det inte alls säkert att jag kommit ut igen (iaf inte med fordonet i en bit). Bra råd, tycker jag. |
||||||||
Annars har jag ett förslag på två riktigt långsamma bilar. Nya BMW 525disel och nya BMW 320disel. Jag kan gå i god för att de inte gör mer än max ca 210km/t över Swedenkrytz ![]() ![]() ![]() ![]() Kört ca 4 st varv i vardera bil. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Jag har en vrålande enkommafemliters sohc v-tec under huven, så den är nog bra vid första besöket. En undran dock: När jag spelar gt4 på playstation2 brukar jag dra i handbromsen och sladda mig igenom Schwedenkreutz; är det en metod jag ska gå på direkt, eller ska jag vänta några varv tills jag blir varm i kläderna? ![]() _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||||||
Jag tycker att du ska ligga på vänstersidan över krönet i Schwedenkreutz, hålla stumt och dra handbromsen halvvägs in i kurvan. Då får du garanterat rätt anfallsvinkel in i Aremberg. ![]() ![]() _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
Hmm, det här verkar vara Ringen-tips långt över min förmåga ![]() ![]() _________________ Magnus Hansson |
||||||||
Jag tycker att du ska strunta i Patriks rekomendationer. Med den tekniken är jag ganska övertygad om att du inte ens kommer fram till Aremberg. iaf inte med alla fyra hjulen i backen. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||||
Problem med Ironin?? ![]() _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 2977 besök totalt |