| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Nürburgring
Snart är det dags för första besöket!
|
2992 besök totalt |
Det var ju inget mot hur det var i VLN . Före start när ca 170 förare sitter på race genomgång så visar de på ungefär lika många monitorer hur ett olje spill ter sig i race situation i VLN. Målet var väl att få alla att tänka efter vad som kan händer om man inte observerar( respekterar) gul flagg samt dubbla gul flagg.
Ett flertal bilar blir total skrot, de går med full fart rakt in i varandra och räckena runt om. Utan någon som helst bromsverkan före impact. Snacka om att man var lugn(skrämd) Budskapet gick hem.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det de visade var iofs inte race utan träningen på fradagen, men ändå. Det som jag tycker var mest skrämmande med den situationen var just den totala ignoransen av gulflaggandet. Ingen verkar slå av på tempot. och detta är i Schwedenkreuz. Det går ju ganska fort där...
Efter den här incidenten rödflaggade man träningen. Man hade i princip bara två alternativ; Avsluta träningen för dagen och städa upp, alt. att flytta bilarna hjälpligt åt sidan för att sedan fortsätta med dubbel gulflagg från Flugplatz till Aremberg. Man valde det senare med löfte om att bryta omedelbart om någon skulle ignorera flaggvakterna. Jag åkte själv med Peter Gutniak när man senare öppnade upp igen. Peter sänkte föredömligt farten och tog det lungt förbi det gulflaggade stället. Men man blir ju ganska förvånad, häpen och inte minst förbannad när vi blir omkörda på insidan av en "riktigt tuff kille", i vad jag tror var en Opel, i Schwedenkreuz.
När vi kommer tillbaka till depån är det rödflaggat och slutkört för dagen. Efter några minuter meddelar speakern att man pga. denna "Opel-snubbe" avbryter träningen (man ropade även upp bilens nummer och förarens namn). Utpekningen av föraren aplåderades fö stort i depåområdet. Kan man inte respektera flaggvakternas signaler och funktionärernas säkerhet så har man enligt min mening inget på en bana att göra. Detta gäller naturligtvis även under turistkörning. Jag och Lestrup var bland de som stannade för att om möjligt hjälpa till vid MC-olyckan i Galgenkopf i söndags. Och det var en och annan som inte sänkte farten nämnvärt med följden att de fick ställa sig på bromsen för att undvika att köra in i motorcyklarna. Vad är det folk inte förstår? Folk/funktionärer står ju inte längs banan och ber om fartsänkning för att jävlas.
_________________ Anders Dauner |
||||
![]() |
Nürburgring
Snart är det dags för första besöket!
|
2992 besök totalt |

