Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Snart är det dags för första besöket!
<<   1, 2
2977 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

PatrikT skrev:
RS6 skrev:
Som alltid får du räkna med olyckor under turistkörningen, förhoppningsvis mindre allvarliga.

Det var en del incidenter när vi var nere denna helg. En ganska läskig med fyra MC som gick hårt åt i utgången galgenkof, sista kurvan innan långa rakan.
Eftersom det är många dolda kurvor är det lätt hänt att man åker in i bilar och Mc som kört av. Speciellt om man råkar ha otur att komma just när det hänt.

PGA olje spill från bil åkte de fyra mc hårt in i räckene helt chanslösa, vi kom just efter och det var nära att vi körde in i baken på en Riktigt dyr EDo Porsche samt köra in i cycklarna som låg uttsprida totalt kvaddade. Mc förarna han just slänga sig över räcket, men det är inte alltid det kan eller hinns med. Riktigt otäckt var det.

Det verkade sluta bra med vad jag förstått, benbrott på armar och ben.
Söndags morgon och kväll blev det sköna fria varv.
Ha så kul, men se upp!

Du skrämmer ju bort pojkstackarna som aldrig varit där tidigare

Det var ju inget mot hur det var i VLN . Före start när ca 170 förare sitter på race genomgång så visar de på ungefär lika många monitorer hur ett olje spill ter sig i race situation i VLN. Målet var väl att få alla att tänka efter vad som kan händer om man inte observerar( respekterar) gul flagg samt dubbla gul flagg.

Ett flertal bilar blir total skrot, de går med full fart rakt in i varandra och räckena runt om. Utan någon som helst bromsverkan före impact. Snacka om att man var lugn(skrämd) Budskapet gick hem.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

RS6 skrev:
Det var ju inget mot hur det var i VLN . Före start när ca 170 förare sitter på race genomgång så visar de på ungefär lika många monitorer hur ett olje spill ter sig i race situation i VLN. Målet var väl att få alla att tänka efter vad som kan händer om man inte observerar( respekterar) gul flagg samt dubbla gul flagg.

Ett flertal bilar blir total skrot, de går med full fart rakt in i varandra och räckena runt om. Utan någon som helst bromsverkan före impact. Snacka om att man var lugn(skrämd) Budskapet gick hem.

Det de visade var iofs inte race utan träningen på fradagen, men ändå. Det som jag tycker var mest skrämmande med den situationen var just den totala ignoransen av gulflaggandet. Ingen verkar slå av på tempot. och detta är i Schwedenkreuz. Det går ju ganska fort där...

Efter den här incidenten rödflaggade man träningen. Man hade i princip bara två alternativ; Avsluta träningen för dagen och städa upp, alt. att flytta bilarna hjälpligt åt sidan för att sedan fortsätta med dubbel gulflagg från Flugplatz till Aremberg. Man valde det senare med löfte om att bryta omedelbart om någon skulle ignorera flaggvakterna. Jag åkte själv med Peter Gutniak när man senare öppnade upp igen. Peter sänkte föredömligt farten och tog det lungt förbi det gulflaggade stället. Men man blir ju ganska förvånad, häpen och inte minst förbannad när vi blir omkörda på insidan av en "riktigt tuff kille", i vad jag tror var en Opel, i Schwedenkreuz.

När vi kommer tillbaka till depån är det rödflaggat och slutkört för dagen. Efter några minuter meddelar speakern att man pga. denna "Opel-snubbe" avbryter träningen (man ropade även upp bilens nummer och förarens namn). Utpekningen av föraren aplåderades fö stort i depåområdet. Kan man inte respektera flaggvakternas signaler och funktionärernas säkerhet så har man enligt min mening inget på en bana att göra.

Detta gäller naturligtvis även under turistkörning. Jag och Lestrup var bland de som stannade för att om möjligt hjälpa till vid MC-olyckan i Galgenkopf i söndags. Och det var en och annan som inte sänkte farten nämnvärt med följden att de fick ställa sig på bromsen för att undvika att köra in i motorcyklarna. Vad är det folk inte förstår? Folk/funktionärer står ju inte längs banan och ber om fartsänkning för att jävlas.

Snart är det dags för första besöket!
<<   1, 2
2977 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande