Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11082 besök totalt
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..

Sportbilsentusiasten skrev:
VincentM skrev:
No track = no Speedster unless you are in love with the looks.
In the south of France you have really fun B roads, often they are not in a great state of repair so you need a "relatively" soft suspension to enjoy them + you need air conditionning.

I think you will be happy with any of the following older 911, Boxter S, S2000, older M3 or Z3M or the queens of the B roads Impreza and Mitsu EVo...

Förstår du svenska? Lite osäker så jag svarar på engelska.
Actually - around Montpellier, the roads are very good (new). 20 min North we also have the mountains (roads)
What a joy an early morning!
Rally cars isn't my passion really, turbo lag and narrow power band thumbs down

Regarding Speedster, I'm not in love with the look, just how it handles That will do it for me.

Swedish is OK ! I am from the french alps so a bit further north. The mountain roads are great when traffic is light, it's there the EVo and Imprezas do really well, that's why I was suggesting them. However I am not to keen on them myself, mostly because I like track driving instead and they do not really perform there !

For the Speedster people here seem to think it's a hard ride usually it doesn't work to well on mountain roads that's what I was thinking about... If you take one, take air conditionning !

I can't say enough positive things about older Porsches. Mine from 1991 has taken so much punishement and has never flinched, she goes on and on and on. I am very biased but I would say for 300 000 buy a 964C, 993C2 (if you find one) or 964 Turbo, you get very reasonnable performance, OK confort, and that very special 911 handling that will give you the thrill of your life (especially with the last one). For 300 000 SEK that's what I would do if I had to do it again ! Just make sure they don't have improved (harder) suspension otherwise they won't work on B roads.

Turbo lag is cool thumbs up

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

VincentM skrev:
and that very special 911 handling that will give you the thrill of your life (especially with the last one).

Det är JUST detta jag som nybörjare är lite rädd för (innan jag lärt mig hantera bilen)

Fixhult
Här sen Apr 2004

VincentM skrev:
and that very special 911 handling that will give you the thrill of your life (especially with the last one).
Det är JUST detta jag som nybörjare är lite rädd för (innan jag lärt mig hantera bilen)
Det går ju att börja lungt och lära sig egenheterna på jättesäkra ställen (som slalomträffar, superstage). Jag skulle nog inte vilja hitta gränserna för en ny bil under bron.
Ett annat fall kan ju bli att man tror sig lära allt om bankörning när man har en bil som man kan trampa fullt med så fort man kommer i närheten av apex. Dvs bromsa ner lagom, kasta in skrotet och ge fullt.
Men det man missar i gaspådragsteknik tar man igen i lärdomen att inte bromsa för mycket
olika bilar kräver olika saker och belönar föraren olika när det blivit riktigt rätt.

Försök att terrorisera oss på banträffar så bjuder vi säkert på åtminstonde en åktur (kanske en provkörning). Ska du plöja ner en sån summa så kan det ju vara lite skoj om det känns rätt.

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är inte det jag är rädd för... problemet är NÄR det oväntade dyker upp i vanlig trafik. En del bilar kan man kasta runt ett hinder utan problem eller "göra fel i" (tex bromsa mitt i kurvan) - andra snurrar av vägen.
En välbalanserad bil har flera fördelar utöver att vara effektiv på bana!
Underbart är det när man har en neutral bil som man kan få något över/understyrd beroende av gas/styrning/attack i svängen. Gillar den kontrollen. Brotta runt en bil är inte min grej...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Underbart är det när man har en neutral bil som man kan få något över/understyrd beroende av gas/styrning/attack i svängen. Gillar den kontrollen. Brotta runt en bil är inte min grej...

Det låter som om du ska ha en Seven-bil av något slag!

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

VincentM skrev:

It's just like a girl you just need to treat her with respect in the beginning, thenwhen you are in her panties... well you know how to treat her

Better to buy a challenging car that you will grow with than an easy car that will grow bored with. That 's my view at least, on the other hand you may want to change car instead...

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

NiklasFalk skrev:

Men det man missar i gaspådragsteknik tar man igen i lärdomen att inte bromsa för mycket
olika bilar kräver olika saker och belönar föraren olika när det blivit riktigt rätt.

So right thumbs up

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hobbe skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Nu är det över två år sen jag körde en Z4, men jag minns den som väldigt underhållande. Då var det en av de mest körglada bilar jag provat enligt vad jag hittar när jag söker här på forumet.
Eftersom du snart har testat alla bilar i Stockholm (inkl. Johan W:s MINI utan fadäser) så har du en inbjudan att fräscha upp minnet med min Z4
En svår nöt att knäcka är om du vill testa med eller utan tak ?
Provar gärna din bil vid lämpligt tillfälle. thumbs up Tak eller inte beror ju på vädret.

Provade en bil som fått väldigt bra kritik idag, nämligen nya Golf GTi. Hade den haft en riktig motor kanske den hade varit riktigt trevlig. Går det inte att bygga turbomaskiner utan att man ska behöva vänta på att de reagerar på gaspedalsjustering? Det kommer en Golf med sexa i september...

Ska eventuellt prova en annan bil imorgon. Sambon sa nåt om att jag nyss bytt bil...

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

VincentM skrev:
It's just like a girl you just need to treat her with respect in the beginning, thenwhen you are in her panties... well you know how to treat her

Jag förstår och håller med - men ni missar fortfarande poängen.
om en älg... barn... bil... kör ut framför? eller om man missbedömmer situationen... Då föredrar jag en förlåtande bil än en som straffar en
Körglädje för mig är kommunikation o snabba raktioner på mina input. Utmaning för mig är att göra den perfekta kurvan o känna full kontroll.
Golf GTI är inte vad jag kallar kommunikativ/reaktionssnabb, thumbs down rätt trist jämfört med CTR o Cooper S. Tung...turbo lag...styrkänsla?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Golf GTI är inte vad jag kallar kommunikativ/reaktionssnabb, thumbs down rätt trist jämfört med CTR o Cooper S. Tung...turbo lag...styrkänsla?
Ratten är antagligen inte ihopkopplad med hjulen rent mekaniskt. Den går nog att köra ganska fort med, men det finns bilar jag hellre kör.

Linköping
Här sen Okt 2004

Westfield skrev:

Det låter som om du ska ha en Seven-bil av något slag!

Speedstern är ju lite baktung, så i regn spinner man gärna av vägen!

A master of going faster!
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Körglädje för mig är kommunikation o snabba raktioner på mina input. Utmaning för mig är att göra den perfekta kurvan o känna full kontroll.

Det där är ju en Italiensk paradgren att göra kommunikativa bilar. Det är ju därför alla säger att det är något speciellt med dessa skönheter utan att man riktigt kan sätta fingret på vad det är. Det är bara roligt att köra helt enkelt. Ta du och provkör en 308 så ska du se på en lucköppnare.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

För 300 kkr får man rätt så många olika TVR-modeller att välja bland. De brukar ha bra gassvar och vara informativa om vad som rör sig under bilen.
Vill ju inte att man ska vara trångsynt när det gäller bilar.

Stockholm
Här sen Jan 2004

VincentM skrev:

Jag förstår och håller med - men ni missar fortfarande poängen.
om en älg... barn... bil... kör ut framför? eller om man missbedömmer situationen... Då föredrar jag en förlåtande bil än en som straffar en

Just my 2 cents on this but don't listen to much to what I say, I am all into having an extreme car and track driving, going fast on public road just doesn't really cut it any longer.

1 - In broad terms a really communicative car will most likely be unforgiving and vice versa a forgiving car will most likely give a crapy feeling, certainly not one of full control, then in between it's a question of compromise.
2 - If something happens.... Well you can't really think that way. Buying a sports car, aiming to enjoy it on public roads and hopping to buy a car safe enough to cover for your short comings and imponderables just doesn't make sense to me
3 - No Älg in the south of France !
4 - Do yourself a favor, if you haven't done it yet try a one day track course, then you will know if this is your thing or not and you can stop messing around on public roads. Took me a few years to get there but now I am so happy I did it so I think this is sound advice.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

VincentM skrev:

I am all into having an extreme car and track driving, going fast on public road just doesn't really cut it any longer.

1 - In broad terms a really communicative car will most likely be unforgiving and vice versa a forgiving car will most likely give a crapy feeling, certainly not one of full control, then in between it's a question of compromise.

Jag håller med. Sen jag fått min Westfield lira ordentligt har jag insett att vanlig väg är otroligt tråkigt. Det är ju så rakt fram, och för att närma sig gränserna måste man kanske köra 100-110 på en 70 väg för att det ska bli intressant, och det är ju helt ur både körkorts-, men framförallt säkerhetsaspekt. Vanliga vägar är ointressanta helt enkelt. De var roliga i en std 116hk Miata, men nu helt oinspirerande.

Däremot vill jag inte hålla med Vincent i att en kommunikativ bil blir unforgiving. Min Westfield är förvisso en relativ flugviktare, men den är mysigt förlåtande och väldigt kommunikativ. Andra lättviktare av Elise-variant, kan väl inte vara så elaka i sitt beteende tror jag inte eftersom de är relativt undermotoriserad till mängden grepp som finns. Jag spekulerar dock och lämnar fältet öppet för andras åsikter.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Mina relativt modesta erfareheter säger mig att bilar som släpper relativt tidigt är mycket mer förlåtande än bilar som släpper senare.

Men jag tycker endå att bilar med bättre grepp är säkrare på allmän väg, förutsatt att man håller sig i närheten av lagstadgad hastighet så har man större marginaler.

Skall man däremot köra på gränsen av bilens förmåga, då är det roligare(enklare) med en mer förlåtande bil, även, eller kanske just föratt, det oftast går långsammare när det händer något.

--VVTS--
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Provade en "sportig bil med möjlighet att slippa tak" igår. På papperet verkar nämligen SLK 350 vara en intressant kamrat i det här gebitet. På vägen inser man raskt att man aldrig kommer få reda på var gränserna går för chassiet för innan dess har det icke-avstängningsbara stabilitetssystemet dragit åt kopplet. Det är en trevlig bil för halvsportig gatkörning, men för oss som kräver lite mer är det nog inte rätt medicin. Prismässigt hamnade den strax över 440 kkr och vill man ha mer punch finns ju SLK 55 AMG som alltid har automatlåda. Blev erbjuden en sån för 745 kkr...

Varför man har en "ESP off"-knapp när det bara är ESP-minskning övergår mitt förstånd.
SLK 350 är dock den trevligaste MB jag kört...vad nu det är värt...

Umeå
Här sen Maj 2004

Lennart Mäkinen skrev:

Varför man har en "ESP off"-knapp när det bara är ESP-minskning övergår mitt förstånd.
SLK 350 är dock den trevligaste MB jag kört...vad nu det är värt...

Kan det vara för att kunna sälga bilar i USA utan att bli stämda?

--VVTS--
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Testade RX-8 idag. Mycket fin bil!
Tänk på att nedan kommentar är utifrån rejält sportiga bilar som referens; Cooper S, CTR, Boxster.
Mer GT-vagn än sportbil. Fin vx-låda, OK styrning, för mjuk fjädring för min smak, rätt klen motor, bra körställning o m bra stolar.
Ganska bra musikanläggning. Tveksam klimatanläggning (kylde dåligt trots "hög fläkt")
orolig bakvagn vid hård inbromsning. Gäller även Cooper.
Klart underhållande bil, den varvar finfint. Tyvärr ÄR den klen på låga varv o trots höga varv uteblir "kicken" som tex CTR har.
Ganska bra gensvar på gas oavsett varv - klart plus.
Mycket bra chassi!!!
Välbalanserad o kontrollerad på gränsen. thumbs up
Denna kan man åka fort i utan att det känns - både bra o dåligt.
Skulle önska mig MER effekt o styvare chassi.

Sammanfattningsvis en kalasfin bil om man vill ha en GT. Dock har jag Jagga XK på 1:a plats om man är ute efter en sådan bil.
Mycket prisvärd; 370k fullsmetad från fabrik.

Är imponerad, verkligen imponerad.
Dock inte så rejsig som jag vill ha en bil.
(o man får en skaplig Boxster för samma slantar )

Linköping
Här sen Okt 2004

om man kollar på vad som går riktigt bra ÖSK:s banträffar så är det nästan bara produkter av Lotus och Porsche som rockar (åsså KlasNSX ).

Det är nog en bra mätare på vad som gäller om man gillar att rejsa på en bana

A master of going faster!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

apex skrev:
om man kollar på vad som går riktigt bra ÖSK:s banträffar så är det nästan bara produkter av Lotus och Porsche som rockar (åsså KlasNSX ).

Det är nog en bra mätare på vad som gäller om man gillar att rejsa på en bana

Kan delvis bero på om man vill köra för att åka fort, eller för att det är roligt.

Eller hur man nu skall förklara. Skall man köra för att tävla eller för att ha roligt.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande