Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11082 besök totalt |
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Swedish is OK ! I am from the french alps so a bit further north. The mountain roads are great when traffic is light, it's there the EVo and Imprezas do really well, that's why I was suggesting them. However I am not to keen on them myself, mostly because I like track driving instead and they do not really perform there ! For the Speedster people here seem to think it's a hard ride usually it doesn't work to well on mountain roads that's what I was thinking about... If you take one, take air conditionning ! I can't say enough positive things about older Porsches. Mine from 1991 has taken so much punishement and has never flinched, she goes on and on and on. I am very biased but I would say for 300 000 buy a 964C, 993C2 (if you find one) or 964 Turbo, you get very reasonnable performance, OK confort, and that very special 911 handling that will give you the thrill of your life (especially with the last one). For 300 000 SEK that's what I would do if I had to do it again ! Just make sure they don't have improved (harder) suspension otherwise they won't work on B roads. Turbo lag is cool ![]() ![]() ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Det är JUST detta jag som nybörjare är lite rädd för (innan jag lärt mig hantera bilen) _________________ Jan Å |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Ett annat fall kan ju bli att man tror sig lära allt om bankörning när man har en bil som man kan trampa fullt med så fort man kommer i närheten av apex. Dvs bromsa ner lagom, kasta in skrotet och ge fullt. Men det man missar i gaspådragsteknik tar man igen i lärdomen att inte bromsa för mycket ![]() olika bilar kräver olika saker och belönar föraren olika när det blivit riktigt rätt. Försök att terrorisera oss på banträffar så bjuder vi säkert på åtminstonde en åktur (kanske en provkörning). Ska du plöja ner en sån summa så kan det ju vara lite skoj om det känns rätt. |
||||
Är inte det jag är rädd för... problemet är NÄR det oväntade dyker upp i vanlig trafik. En del bilar kan man kasta runt ett hinder utan problem eller "göra fel i" (tex bromsa mitt i kurvan) - andra snurrar av vägen.
En välbalanserad bil har flera fördelar utöver att vara effektiv på bana! Underbart är det när man har en neutral bil som man kan få något över/understyrd beroende av gas/styrning/attack i svängen. Gillar den kontrollen. Brotta runt en bil är inte min grej... _________________ Jan Å |
||||
Det låter som om du ska ha en Seven-bil av något slag! ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
It's just like a girl you just need to treat her with respect in the beginning, thenwhen you are in her panties... well you know how to treat her ![]() ![]() Better to buy a challenging car that you will grow with than an easy car that will grow bored with. That 's my view at least, on the other hand you may want to change car instead... _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
So right ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
![]() Provade en bil som fått väldigt bra kritik idag, nämligen nya Golf GTi. Hade den haft en riktig motor kanske den hade varit riktigt trevlig. Går det inte att bygga turbomaskiner utan att man ska behöva vänta på att de reagerar på gaspedalsjustering? Det kommer en Golf med sexa i september... Ska eventuellt prova en annan bil imorgon. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Jag förstår och håller med - men ni missar fortfarande poängen. om en älg... barn... bil... kör ut framför? eller om man missbedömmer situationen... Då föredrar jag en förlåtande bil än en som straffar en Körglädje för mig är kommunikation o snabba raktioner på mina input. Utmaning för mig är att göra den perfekta kurvan o känna full kontroll. Golf GTI är inte vad jag kallar kommunikativ/reaktionssnabb, ![]() _________________ Jan Å |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Speedstern är ju lite baktung, så i regn spinner man gärna av vägen! ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Det där är ju en Italiensk paradgren att göra kommunikativa bilar. Det är ju därför alla säger att det är något speciellt med dessa skönheter utan att man riktigt kan sätta fingret på vad det är. Det är bara roligt att köra helt enkelt. Ta du och provkör en 308 så ska du se på en lucköppnare. ![]() _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
För 300 kkr får man rätt så många olika TVR-modeller att välja bland. De brukar ha bra gassvar och vara informativa om vad som rör sig under bilen.
Vill ju inte att man ska vara trångsynt när det gäller bilar. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Just my 2 cents on this but don't listen to much to what I say, I am all into having an extreme car and track driving, going fast on public road just doesn't really cut it any longer. 1 - In broad terms a really communicative car will most likely be unforgiving and vice versa a forgiving car will most likely give a crapy feeling, certainly not one of full control, then in between it's a question of compromise. 2 - If something happens.... Well you can't really think that way. Buying a sports car, aiming to enjoy it on public roads and hopping to buy a car safe enough to cover for your short comings and imponderables just doesn't make sense to me ![]() 3 - No Älg in the south of France ! 4 - Do yourself a favor, if you haven't done it yet try a one day track course, then you will know if this is your thing or not and you can stop messing around on public roads. Took me a few years to get there but now I am so happy I did it so I think this is sound advice. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Re: Nya Miata'n satte myror i huvudet på mig..
Jag håller med. Sen jag fått min Westfield lira ordentligt har jag insett att vanlig väg är otroligt tråkigt. Det är ju så rakt fram, och för att närma sig gränserna måste man kanske köra 100-110 på en 70 väg för att det ska bli intressant, och det är ju helt ![]() Däremot vill jag inte hålla med Vincent i att en kommunikativ bil blir unforgiving. Min Westfield är förvisso en relativ flugviktare, men den är mysigt förlåtande och väldigt kommunikativ. Andra lättviktare av Elise-variant, kan väl inte vara så elaka i sitt beteende tror jag inte eftersom de är relativt undermotoriserad till mängden grepp som finns. Jag spekulerar dock och lämnar fältet öppet för andras åsikter. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Mina relativt modesta erfareheter säger mig att bilar som släpper relativt tidigt är mycket mer förlåtande än bilar som släpper senare.
Men jag tycker endå att bilar med bättre grepp är säkrare på allmän väg, förutsatt att man håller sig i närheten av lagstadgad hastighet så har man större marginaler. Skall man däremot köra på gränsen av bilens förmåga, då är det roligare(enklare) med en mer förlåtande bil, även, eller kanske just föratt, det oftast går långsammare när det händer något. |
||||
Provade en "sportig bil med möjlighet att slippa tak" igår. På papperet verkar nämligen SLK 350 vara en intressant kamrat i det här gebitet. På vägen inser man raskt att man aldrig kommer få reda på var gränserna går för chassiet för innan dess har det icke-avstängningsbara stabilitetssystemet dragit åt kopplet. Det är en trevlig bil för halvsportig gatkörning, men för oss som kräver lite mer är det nog inte rätt medicin. Prismässigt hamnade den strax över 440 kkr och vill man ha mer punch finns ju SLK 55 AMG som alltid har automatlåda. Blev erbjuden en sån för 745 kkr...
![]() Varför man har en "ESP off"-knapp när det bara är ESP-minskning övergår mitt förstånd. SLK 350 är dock den trevligaste MB jag kört...vad nu det är värt... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Kan det vara för att kunna sälga bilar i USA utan att bli stämda? |
||||
Testade RX-8 idag. Mycket fin bil!
Tänk på att nedan kommentar är utifrån rejält sportiga bilar som referens; Cooper S, CTR, Boxster. Mer GT-vagn än sportbil. Fin vx-låda, OK styrning, för mjuk fjädring för min smak, rätt klen motor, bra körställning o m bra stolar. Ganska bra musikanläggning. Tveksam klimatanläggning (kylde dåligt trots "hög fläkt") orolig bakvagn vid hård inbromsning. Gäller även Cooper. Klart underhållande bil, den varvar finfint. Tyvärr ÄR den klen på låga varv o trots höga varv uteblir "kicken" som tex CTR har. Ganska bra gensvar på gas oavsett varv - klart plus. Mycket bra chassi!!! Välbalanserad o kontrollerad på gränsen. ![]() Denna kan man åka fort i utan att det känns - både bra o dåligt. Skulle önska mig MER effekt o styvare chassi. Sammanfattningsvis en kalasfin bil om man vill ha en GT. Dock har jag Jagga XK på 1:a plats om man är ute efter en sådan bil. Mycket prisvärd; 370k fullsmetad från fabrik. Är imponerad, verkligen imponerad. Dock inte så rejsig som jag vill ha en bil. (o man får en skaplig Boxster för samma slantar ![]() _________________ Jan Å |
||||
om man kollar på vad som går riktigt bra ÖSK:s banträffar så är det nästan bara produkter av Lotus och Porsche som rockar (åsså KlasNSX
![]() Det är nog en bra mätare på vad som gäller om man gillar att rejsa på en bana ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Kan delvis bero på om man vill köra för att åka fort, eller för att det är roligt. Eller hur man nu skall förklara. Skall man köra för att tävla eller för att ha roligt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11082 besök totalt |