Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vilken bensinpump?
2 besök senaste veckan (1358 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
vilken bensinpump?

Jag behöver tips ang vilken pump jag kan plocka (från lämplig skrotad svenssonbil) till mitt projekt, alt. pumpar

Pump/arna bör klara ca 600 hästar.

Jag vet att jag kan köpa en aeromotive för si och så många tusen som klarar herrejösses med hästar, men de är lite utanför min budget
Tänkte att någon här kunde tipsa om en pump som gör att man kan komma undan med så lite pengar som möjligt.

Först var det tänkt att jag skulle ha catchtank, men det lär få vänta till nästa år pga tidsbrist och att den fortfarande ligger på en annan ort Läser du detta Kristian?

Kom med något tips nu så är ni snälla!
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004

Hmm, 600hk, jaa du, de va inte ett dåligt krav du hade! Det jag kan säga på rak arm, och som jag troligen skulle göra om jag var ute efter den effekten var nog att beställa en Bosch 044 pump från nåt företag som säljer den! Den är god för 700hk+. Men, om du nu vill göra de enklare, så vet jag att Volvo 240GLT pumpen klarar 400hk själv. Från K-jet bilarna. 2st sånna är inte alls dyrt och 2st sånna á 400hk st kan man ju tänka 800hk då, men de är nog lite fel, men nog tror ja dom pallar att trycka för 600hk!

Lycka till!

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

sierra cosworth pump
168l/tim vid 5bar
ska enligt rykten klara runt 500hk (nån som ids kolla upp om det stämmer?)

Skänninge
Här sen Maj 2003

Hmmm nu vet jag inte allt om pontiac men en sån bil från -74 har inte dom förgasare?

Förgasare mår oftast inte bra av pumpar till motorer med insprutning, dom får svårt att hålla tätt

Men det kanske är säkrast att Anders säger själv vilket tryck han vill ha så ska jag sluta gissa

EDIT: Anders hade visst konventerat till sprut enl. hans hemsida.. får väl lita på det då

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Färingsö
Här sen Dec 2002

Både Walbropumpen och Bosch 044 pump är nog på gränsen om du vill kunna plocka ut 600hk.
Det kan gå med lite tur och väl dimensionerade slangar men troligast är att en pump inte räcker... En 044 pump räcker garanterat till 552hk men inte till 627hk, det är testat...

Dubbla volvopumpar från tex 240glt borde funka ypperligt eller varför inte ta från någon nyare bil om det kanske finns fler sådana på skrotarna. På Volvos eller SAAB's överladdade maskiner ligger verkar de fleeta originalprylarna hänga med till en bit över 300hk så då borde väl ett par sådana pumpar funka kanon.

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Returbilen Malmö, två st parallellkopplade Bosch-pumpar från ngn BMW med lite större motor.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för alla svar och tack Nyman för att du fick igång tråden!

Jag tyckte Habbe verkar sammanfatta hela tråden ganska ok:
Plocka två boschpumpar från nyare bil med stor motor?

om man inte hittar det - 240 GLT!

För en som är totalt elinkompetent - hur svårt är det att tex koppla en pump så att den slås på vid tex 3000 rpm? Känns onödigt att cruisa omkring med båda pumparna inkopplade(?).
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
För en som är totalt elinkompetent - hur svårt är det att tex koppla en pump så att den slås på vid tex 3000 rpm? Känns onödigt att cruisa omkring med båda pumparna inkopplade(?).

Det är i stort sett ingen som gör så...antigen är hela systemet inkopplat eller inte. Ingen stage:ar pumpar på det sättet. Mitt tips är att köpa en Bosch 040-pump eller motsvarande, koppla in tryckmätare och kolla om trycket sjunker vid gaspådrag...gör den inte det så klarar du dig.

Umeå
Här sen Nov 2004

beepbeep skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Det är i stort sett ingen som gör så...antigen är hela systemet inkopplat eller inte. Ingen stage:ar pumpar på det sättet. Mitt tips är att köpa en Bosch 040-pump eller motsvarande, koppla in tryckmätare och kolla om trycket sjunker vid gaspådrag...gör den inte det så klarar du dig.

Precis! Håller med! Men som sagt, billigt och effektfullt, 2 st 240 GLT pumpar. Dyrt och ännu mera effektfullt, en eller två st Bosch 044 pumpar!

Adios!

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
Skruva banåkabil
vilken bensinpump?
2 besök senaste veckan (1358 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande