Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Clio vs RC
1, 2, 3   >>
6867 besök totalt
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Clio vs RC

Sitter med lite funderingar om vilken "småbil" i gti världen som kan tänkas vara liten fortfarande men samtidigt ha lite motor och körglädje kvar.
Då kom jag in på dessa 2 olika fransyskor, som är ganska lika.
De kommer köpas ny, clion går att få in fortfarande om man ber snällt, enligt säljaren jag prata med.
RC'n verkar vara en lite mera lätt åtkomlig bil, men jag är lite osäker på kvalité mm.

Vad säger en luttrad panel, bil under 200k, ny med garantier mm.
Ska användas mera som vardags bilen och inte sladdas runt med varv på var längs någon bana, men de ska gå att kunna ta ett varv på Gelleråsen tex utan att man ramlar omkull.

Har även kikat lite på Fiesta ST men är inge vidare förtjust i Ford, och jag har ingen uppfattning av franska bilar. Hur ska jag komma still steg 2.
Har bokat lite provkörningar men de är 15min och sen ska man ha bildat sig en uppfattning efter en statstrafikskörning i 14min av dom 15 min man fick.

Prova nya Colten CZT men den är inte att rekomendera, nr1 den är inte liten längre, den är högre och störren en vad man kan föreställa sig. Otroligt vinglig och en läskig känsla av returplast infinner sig när man sätter sig i bilen och ser färgerna och former samt kvalitén.

Tips och några råd vore trevligt.

om de är fel forums avdelning får någon Admin flyttamin tråd.

_________________
Tommie Blomqvist
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Clio vs RC

Tommie skrev:

Har bokat lite provkörningar men de är 15min och sen ska man ha bildat sig en uppfattning efter en statstrafikskörning i 14min av dom 15 min man fick.

15min Varför är provkörningarna så korta?
När jag köpte ny bil förra året fick det bli rejäla provturer. Hade tex någon bil en hel eftermiddag.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Jag fick 15min på Mitzu tex, han tyckte de var lagom, han ville väl inte ha testpiloter.
Jag är 29år så jag tycker att man ger ett ganska bra intryck, men jag kan ju ha fel.

_________________
Tommie Blomqvist
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tommie skrev:

Jag fick 15min på Mitzu tex, han tyckte de var lagom, han ville väl inte ha testpiloter.

Var kanske kunder han inte ville ha...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tommie skrev:
Jag fick 15min....
Trist att bilförsäljarna är motvilliga till rejäla provkörningar. thumbs down
om du har problem med att få till en schysst provkörning av en Clio182 kan jag eventuellt bjuda på en provkörning av vår ShoppnigClio, visserligen en gammal 2002 års Clio172'a men i stort är de lika... PM'a mig i så fall.

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Det är ganska vanligt att man bara får prova bilar i 15-20 minuter här i stan. Man får prata en stund med säljarna för att de ska inse att det inte räcker. En säljare jag pratade med igår tyckte jag skulle lägga runt 500 kkr på en bil utan att prova innan.

Både Clio och RC är i grunden ganska gamla konstruktioner. RC känns bättre inuti enligt min mening, men frågan är om inte Clio är mer kommunikativ.
Jag skulle ge Fiesta ST en ärlig chans eftersom det är en färsk konstruktion och jag blev imponerad av vad Ford gjorde med Puma. Det var en Fiesta ST med i senaste Lazzat RS och den såg ut att funka hyfsat mellan konerna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Så du säger att jag borde ge Ford en chans, de känns motvilligt men du har säkert rätt.
Har du sett nån jämförelse mellan Clion och RC i nån Lazzat RS eller nån bankörning, jag har inte lagt en blick på dessa bilar tidigare. Vill ha en RWD bil, men nya BMW tex är helt fel prisklass, jag har inte råd med en sådan bil. Så då får de bli en FWD, och de bör vara en liten bil så man får plats med den någonstans i sthlm city där den står parkerad mesta dels.

Enligt handlaren så kommer RC'n tillverkas nästa år också, men den har hängt med sedan 98.

Synd på Colt CZT, för den hade en väldigt underhållande motor, men som sagt returplast och vingel går inte att ha. Tänkte kika åt alla bilmärken och inte ha fördomar men ( FORD) jag har en del moraliska spärrar Får väl släppa loss hjärnspökena sen får provkörningarna avgöra.

Förjävligt att man inte får prova bilar längre, hur ska man annars köpa
Grisen i säcken

_________________
Tommie Blomqvist
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Förarna påverkar förstås resultatet, men här är tiderna från senaste Lazzat RS:
1 209 Mattias Harvig 37.2 Evo6
2 204 Stefan Söderstedt 37.2 Porsche 911
3 104 Lars Falk 37.6 Clio
4 208 Markus Sandström 38.2 Subaru Impreza
5 207 Peter Wärner 38.6 Skyline
6 210 Erik Jirhall 39.6 BMW330 xd
7 108 Carl Thunström 39.6 MR2
8 202 Jocke Lundin 39.8 Mini
9 205 Mats Örnberg 40.4 Porsche 911
10 201 Johan Sjölinder 40.8 SAAB 95
11 105 Jon Stenquist 41.0 Fiesta ST
12 103 Gunnar Frykfors 41.0 Mini
13 107 Mario Mehnam 42.2 Mini
14 206 Staffan Nyström 43.8 Volvo 240
15 203 Erik Wedlund 43.8 Ascona B
16 101 Markus Lind 45.2 Porshe 924
17 106 Anders olsson 45.4 Skoda octavia
18 211 Björn Holmberg 46.6 Cherry Power

Tider säger ju inget om hur kul en bil är att köra...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 38


Trådstartare
Så sant att förarna påverkar, de va ont om Puggar med på den körningen.
Men Clion kom på en fin 3 plats
Men de kommer bli lite svårt att prova en clio har jag insett, fast allt går ju att ordna.

Ska inte drömma mig bort men lite nya fjädrar och dämpare (torisionsstag?) på fransyskorna kan ju tänkas dyka upp. De lutar faktiskt åt en RC för den är lite billigare, även om den känns lite äldre, så är den mera rätt storleksmässigt en de nya småbilarna.

Men synpunkter och förslag mottages tacksamt

_________________
Tommie Blomqvist
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



om Clion går att beställa med det sk. "Cuppaketet" så är den ett hett tips. Tyvärr är det omöjligt att provköra en sådan här i svedala . Cuppaketet innefattar lättare fälgar, andra fjädrar osv.
Provkör en vanlig 182:a och en Rc, avgör sen om renulten är värd det extra den kostar.
Lasse har ju erbjudit dig att prova hans bil och om du har vägarna förbi mig får du gärna prova min oxå.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag har kört båda och mina intryck kan sammanfattas så här:

Peggan: Lite trist, vevig styrning. Det känns inte som 180 hk. Underbar balans i snabba böjar,
lätt överstyrd. Lite småfel på min kompis tjänstebil, startmotorn lade t.ex. av. Två spruckna rutor
bytta på ett år (stenskott)!

Clio: Mer GTI, mer banduglig och bättre känsla. Inte lika komfortabel som RC:n (även utan Lars A:s
sportsystem ) Annan karaktär på motorn gör att Clion känns rappare (jmf med RC:n).

Min Alfa 147:a är klart mer komfortinriktad och en bättre kamrat på långresan. För bana skulle jag
välja Clion och för landsväg RC:n.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Har bara åkt med i en RC, men skulle själv satsa på Clion... lätt!

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu är väl inte jag någon notorisk CliOSport-anhängare ...långt ifrån. Min hustru råkar ha en sån som bruksbil bara...
Man måste ändå tillstå att den är ganska lyckad som GTI-bil. thumbs up

"Best hot hatch ever" enligt evo.
HÄR kan man läsa lite om vad de tycker i England...

RC'n är utan tvekan också kompetent. Verkar gå mycket bra i slalom och på bana.

_________________

Rice and shine
Citera
Rickard
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 73



Mitt val hade nog fallit på en obetydligt begagnad cooper S, eller en Civic Type-R. Både clion och 206:an är ju som sagt utdaterade med efterföljare på väg in i hallarna.

om jag hade valt mellan dina alternativ är clion given.

Men det är ju som sagt bara min åsikt. thumbs up

_________________
Rickard Franklin
Volvo V50 T5 -06
Yamaha FZ6-N -06
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En detalj som talar för RC'n framför Clion är att Peugeot Sport Club är 100 gånger mer på hugget med roliga aktiviteter och ett livaktigt forum än Club Renault Sverige.

På Francophilia på Gelleråsen den 14/8 finns det nog möjlighet att bilda sig en uppfattning....
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15659

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

en stor fördel med rc:n är att det finns schyssta chassiebitar att handla till dom samt att motorn är mkt trimvänlig med lite jobb.

skicka ett pm till orre här på forumet, så kan han fylla på med delar från peugeot motorsport

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Jag kan inte uttala mig om Clion, eftersom jag inte kört den.
Dock har jag ägt en 206GTi och kört RC ett stort antal gånger.

Min GTi pressade jag upp i 156hk med endast chip, filter och avgas (vilket nog mest berodde på att den hade c:a 145 hk orginal....) och kan nog säga att den var rappare än RC'n.
Chassiemässigt är RC'n bättre orginal, men med lätta modifikationer på endst fjädrarna på min GTi, så är skillnaden obefintlig.

Pengen som blir över för en GTi ist. för en RC gör att du kan få till den till en bättre bil än RC'n orginal.
Med topp/kam/chip/dämp-fjädrar/bromsar får du c:a 170hk (som är rappare och tar längre ner i registret), samma eller bättre väghållning, bättre bromsverkan och en trevligare kamrat (tystare) även på längre turer än RC'n.

Pratar vi rattlås och 0-100 så klarade min GTi av det på 6.8 sek.
Snackar vi svänga så har Pelle i PSC den snabbaste tiden på Superstage i klubben med sin GTi....

Clion däremot har denna "rappare" prestanda orginal....det vet jag iaf.

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Dude skrev:
en stor fördel med rc:n är att det finns schyssta chassiebitar att handla till dom samt att motorn är mkt trimvänlig med lite jobb.

skicka ett pm till orre här på forumet, så kan han fylla på med delar från peugeot motorsport
orres är den enda RC jag sett ordentligt körd, och som det går! originachassi och r-däck verkar funka riktigt bra.

Nu känner jag till litegrann av planerna som gror hos orre, men Jocke Mangs leder JTCC på 206 CC-cup-prylar som inte alls kostar så farligt mycket. Fjärdedelen av de andras Öhlins- och proflex-lösningar i runda slängar.

Nu är RC den enda av de nyare mer effektstinna hot-hatches jag testat, men jag tyckte den funkade bra. Kan dock inse att Peugeot gjorde ett misstag när de gjorde den lite för civiliserad. Det är liksom ingen dramatik på något plan, motorn drar så jämnt även från låga varv så jag tror många växlar innan det egentligen är nödvändigt eller ens rekommendabelt. Småbilsbakvagnen är uppstyvad (på samma sätt som 206 SW, sen kanske det sitter styvare bussningar där utöver, men det vet jag inte) så att reptilbeteendet är egentligen borta.

Nåväl, summeringen är väl att RC är en snabb bil, men att den kanske inte är så kul pga att olaterna är borta. Ta bort förstyvningsstagen i bakvagnen och sätt ev. dit mjukare bussningar så blir vägegenskaperna "intressantare". Flasha gärna också in något crummy styrprogram från nåt mindre seriöst chippningsföretag så att det blir ett hack i effektkurvan på mellanvarv så känns motorn vassare också.

Raljerar lite, men jag tror RC fått lida lite av att den är rätt seriöst utvecklad och att det är först vid körning på den verkliga gränsen den lever upp och blir riktigt kul, medan den vid "sportig körning" kanske upplevs som tråkig. Ganska tvärtemot tex 205 GTi i originalutförande som belönar föraren med bl.a. rapp instyrning på krokiga småvägar där man skojkör på kanske 80% av greppet medan samma beteende gör det jobbigt att ligga precis på gränsen av greppet.

Men klart du ska ha en RC, Tommie, jag tycker också att vi håller en rätt bra klubb för Peugeotförare också, där du kan få lite utlopp för fortåkar-lustarna! Varför inte dyka upp på Francophilia på Gelleråsen 14/8 med din nyinköpta RC t ex?

*Är ordförande i Peugeot SC varför jag kanske inte kan kategoriseras som helt objektiv ;D*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Stenis skrev:

Pratar vi rattlås och 0-100 så klarade min GTi av det på 6.8 sek.


jag körde mot dig med en bil som gjorde det på 7.8 sek på den tiden, och gick väldigt jämt... klippte du verkligen en sekund från den tiden?

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Läs på testerna i Autocar, de har flera gånger utsett Clion i olika varianter till den bästa "hot hatch" map styrning, handling och motor.

RC har främst fått kritik för växellådan som inte är så sportig.

De de främst anmärker i Clion på är körställningen.

Läs igenom testerna noga och kör sen igen för att se om det de anmärker på är nåt som påverkar dig. thumbs up Tajma provkörningen för att få den trafiksituation du behöver....

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Niklas skrev:
Stenis skrev:

Pratar vi rattlås och 0-100 så klarade min GTi av det på 6.8 sek.


jag körde mot dig med en bil som gjorde det på 7.8 sek på den tiden, och gick väldigt jämt... klippte du verkligen en sekund från den tiden?

Efter en rejäl ventilsallad så var toppen hos Ultra Motors, gjorde susen vill jag lova... thumbs up
Så det jag skrev ovan var väl en sanning med mod. ang. "endast chip, filter och avgas"...men man är väl lite blyg av naturen.

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Allmänt banåkaforum
Clio vs RC
1, 2, 3   >>
6867 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande