| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring krängningshämm... fjäder...
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5782 totalt) |
|
tänke bara höra lite med er om några lösa funderingar som virrar runt i mitt huvud... Då det här forumet har döpt om krängningshämmare till krängningsfjäder som borde vara mer korrekt. Hur fungerar det på framvagnen vi ser nedan???
K-fjädern här borde ha exakt samma funktion som bladfjädern (eller rättare sagt bladfjädern borde ha egentligen kallas för K-fjäder) vilket får mig att fundera på om man på denna framvagn kan få justerbar fjäderhårdhet väldigt enkelt med lite olika k-fjädrar? det borde ge exakt samma (lika dåligt) resultat som att ha olika hårda bladfjädrar att väla mellan? och ja, det råkar vara en framvagn från en Opel Kadett B/Opel GT /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
Re: Funderingar kring krängningshämm... fjäder...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Handlar inte så mycket om din framvagn - sorry! |
||
ahhh! där var tankenöten när båda hjulen fjädrar lika mycket som kommer inte k-fjädern påverka något, men bladfjädern jobbar som vanligt... eller vänta lite... vidd roll så jobbar k-fjäder och bladfjäder tillsammans / emot varandra!?! om vänster sidan komprimeras så kommer bladfjädern försöka trycka ner höger hjul samtidigt som k-fjädern kommer försöka lyfta på höger hjul vid pitch så påverkar inte k-fjädern någonting men bladfjädern borde upplevas som betyligt hårdare eftersom den då får jobba på båda sidorna och inte kan "trycka i andra änden" på samma sätt som vid roll... har jag några nya tankevurpor nu?
/ola _________________ Ola Gustavsson |
||
jag tycker inte det borde vara så med två skruvfjädrar (eller två längsmonterade bladfjädrar) så har påverkar inte hjulen varandra med en tvärmonterad bladfjäder så måste en uppåtriktad kraft på vänster sida bli en neråtriktad kraft på höger sida... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
Du tänker nog inte fel, det blir säkert en liten påverkan på motsatt sida, men jag tror att
den är väldigt liten. Det beror också på hur bladfjädern sitter fast. K-fjäderns närvaro på bilden stärker min tro. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
citat:
vidd roll så jobbar k-fjäder och bladfjäder tillsammans / emot varandra!?! Fjädrar/bladfjädrar mm jobbar MED, samma håll, som krängaren. Ja jag vet det är lite lurigt, men så är det. Hmm skall fundera ut en lite mer utförlig svar senare. citat: vid pitch så påverkar inte k-fjädern någonting men bladfjädern borde upplevas som betyligt hårdare eftersom den då får jobba på båda sidorna och inte kan "trycka i andra änden" på samma sätt som vid roll... Nej, som bladfjädern är inspänd kommer inte det ena hjulet påverka det andra. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Ghoofy:
Som stötdämparna sitter skulle man kanske kunna skicka bladfjädern i omloppsbana och ersätta stötdämparen men coilovers. Lite beronde på hur styva stötdämparfästena är. _________________ Johan Sjölinder |
||
bladfjädern är inte fastsatt på några andra ställen än längst ute i A-armarna sedan vilar den löst i mitten mot framvagnsbalken - i mitt huvud ser jag den som en upp-och-ner-vänd gungbräda... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
jag vet, men det känns fel - sen är inte tornen sååå starka. bilmodellen kom 1966 och dom hade inte planerat för r-däck och hårda dämpare
det är innerskärmen som håller fast dämparen, tornet är bara lite stöd för att få det rätt. innerskärmen är förstärkt med en veckad 0,75mm plåt runt fästet... måste prova först om jag kan få något vettigt av den som det är nu - funkar det inte så får vi se... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
citat:
bladfjädern är inte fastsatt på några andra ställen än längst ute i A-armarna sedan vilar den löst i mitten mot framvagnsbalken - i mitt huvud ser jag den som en upp-och-ner-vänd gungbräda... om jag nu inte tänker krokigt så om så var fallet skulle man ha NOLL krängingsstyvhet. Är det så? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag tror att de som åker historisk racing (och rally) på slicks är av en annan uppfattning.
_________________ Jörgen Eriksson |
||
Noll är nog att ta i, men den är väldigt krängningsbenägen i framvagnen... jag började fundera mycket på detta när jag fick på nya dämpare i går - då blev den mycket, väldigt mycket mindre krängningsbenägen. Och som jag resonerar så borde inte dämparna ha så stor betydelse på det... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Det är därför det finns krängfjäder
|
||
|
|
||
|
När jag tittar närmare på framvagnen, som ser ut att vara ganska lik en A-ascona, förutom fjädrarna, så ser det ut som om framvagnsbalken går upp och agerar övre stötdämparfeste, presis som på Ascona-A vilket borde innebära att med modesta förstärkningar borde det fungera med coiloverfjädrar, eventuellt som hjälpfjädrar till bladet, men kanske företrädesvis med bortploackat blad.
|
||
|
ok, om jag formulerar mig så här:
Tills dess att gelleråsen bevisat att bladfjädern måste bort så är det min bästa vän ;-) måste bara förstå lite mer hur det fungererar... om jag inte förtår hur det funkar - hur ska man då kunna förbätta något? visst går det att förstärka tornen och få dit fjädrar, den dagen det kommer en bur in i bilen så kommer den troligen gå fram till stötdämparfästena fram (och bak) och då kan skulle jag nog kunna tänka om fjädringen... med det ligger nog ett par år bort... så tills dess skulle jag vilja förbättra nuvarnade prylar, vet att det går en del Opel GT på långlopp i usa med stor framgång utan att bygga om egentligen någonting. men sen är det väldigt olika definitioner på bra väghållning usa och här... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5782 totalt) |