Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Effekt kontra kul?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9367 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
fridh skrev:
okej
vem har minst effekt och vrid här då?
148hk här


Man får kanske ta effekt/vikt?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=855 thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Som nybörjare på det där med bankörning så är det perfekt med ett chassie som klarar mer effekt än vad som finns att tillgå och en motor som inte kräver att jag måste anpassa körningen efter effekten. Jag kan stå på så mkt som går på de flesta ställen utan att chassie och däck säger ifrån. Visst får man balancera lite i vissa böjar men oftast är det fullt på som gäller i en undermotoriserad bil.

Detta tycker jag som nybörjare, preferensramarna ändras säkert med rutinen.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



BMW E30 318is tycker jag är ett bra exempel på att ha kul i en bil utan stor motor.

Mycket anser jag handlar om karaktären på motorn och hur bilen pratar med mig.
Sen att ha 650 hk i en 750 kg speedster skulle nog jag inte definera som "kul" utan snarare galet kul.

Men jag tror allt handlar om individualism, vissa tycker mer om känslan i magen när man trycker gasen i botten, för andra sprutar adrenalinet ur öronen när man lyckas häva en driftsladd i wipperman, någon kanske tycker att livet går ut på att bygga bilen, inte att köra den.

Det finns inga rätt eller fel, bara olika vägval.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Antar att jag som cossieåkare blivit gammal när jag också sällar mig till de som uppkasttar en lagom effekt samt matchande väghållning.

Härom veckan gick förresten ett event i England kallat GT Battle där en uppsjö av bilar gjorde upp på Rockinghamns innerbana. Det var mycket snack innan om alla monsterbilar.

När dagen var slut stod en 450-500hk Escort Cosworth som segrare med en varvtid på ca 1min30s. Den var för övrigt närmare 5 sekunder snabbare än tvåan som var en Skyline med 900hk.

Nu är visserligen 450-500hk också en hiskelig effekt men det visar verkligen hur mycket väghållning och körkunskaper inverkar. Förhoppningsvis fick det fler att ta en funderar över om massvis med effekt verkligen är den snabbaste vägen.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1304



effekt kontra kul hette ju tråden...

124+ hk
1,07,XX på kinnekulle...

Jag hade skitkul thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Super Seven
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Effekt är bra att ha till att öka farten med. Jag tycker det är kul med massor av effekt. Det blir samma sak som att försöka hålla bilen på greppsgränsen i en kurva fast nu får man passa sig även rakt fram för annars blir avdriften för stor. Kast kan dyka upp om beläggningen blir annorlunda mm. Rätt spännande...
Men som sagt, det är samma sak i alla riktningar, men det är sällan man sitter i en bil som har tillräckligt med Hkr för uppgiften och då kan det suga i magen att få känna på sensationen.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Själv behöver i alla fall jag en väldigt lättkörd motor för att kunna göra något vettigt på bana med mycket mos - massa pulver är verkligen hur kul som helst, men börjar det vara en bångstyrig motor så föredrar jag mer chassie än pulver, men som sagt, är motorn väldigt lättkörd - utmärkt respons, trevligt register osv så är det bara kul,kul,kul!! att behöva pricka exakt rätt med gaspedalen också! =)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Göran Malmberg skrev:

Jag skulle behöva 2100 Nm för att spinna däcken på femman! Sen kan vi räkna vilka effekter vi får på olika varvtal beroende på i vilken hastighet vi tänker röka däck.
Göran Malmberg


(Läs med Peter Harrysons röst)
Vilket osööökt får mig att tänka på när Bilsport provkörde Dahlbäcks Golf, och på fullt allvar påstog att det spann loss i 250km/h.... Jo, tjena. Det måste väl snudd på vara att idioförklara sina läsare?
Dahlbäck förklarade lite senare att det verkligen spann i den farten, men att det var kopplingen som var för klent dimentionerad...Vilket känns som...orimligt det med.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Sladden
Västervik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 4



Jag har en gammal Top Gear snutt på datorn (senare delen av 90-talet) därman korar "best handling" bland en mängd superbilar som Ferrari 355,HondaNSX, Porsche 911, BMW M3, Nissan Skyline Gt-r och några vanligare som Golf VR6 och Peugeot 106 Gti.
Man betonar att Superbilarna har mycket bättre "road holding" och "power" än vanliga bilar men att det i sig inte säger nåt om "handling".. dvs feelingen från bilen.. kan föraren välja hur bilen ska bete sig liksom..

Det visar sig såklart att många av superbilarna faller bort.. dålig känsla i styrningen, tråkiga mm.
Den enda bil som ansågs perfekt i "handling" dvs körkänsla var Peugeot 106Gti.
Testförare var Richard Burns från rally-vm och Tim Harvy från BTCC.

Porche 911, Mitsubishi 3000Gt och Golf Vr6 gick fett-bort enligt dem.

Det är därför jag gillar min Peugeot 309 Gti16.. Bra bromsar, dämpare, krängningshämmare är orginal och 148hk i ca 1ton tung bil räcker gott. Det finns bilar som går fortare rakt fram och på bana. Men balansen och känslan är så skön, jag kan välja om jag vill åka överstyrt eller understyrt (den är ganska neutral) utan att behöva "fuska" men handbromsen tex. Räcker med litet knyck på ratten.. Just det är körglädje för mig. Det är fö min förstabil som 24åring ung man. Jag är desvärre i minoritet. Många jag känner är effektkåta och att nå en viss siffra 0-100 osv är viktigare för dem.

_________________
Niklas Andersson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Kallar man 911 för att ha tråkig "handling" så kan man inte framföra en bil överhuvudtaget

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



964c2 skrev:
Kallar man 911 för att ha tråkig "handling" så kan man inte framföra en bil överhuvudtaget


Undras vad den rallyföraren hade för arbetsgivare ......
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Hög effekt är som knark.

Har man aldrig provat vet man inte vad det handlar om och hävdar att det är livsfarligt.

Har man provat blir man beroende och det enda man vill ha är mer effekt.....


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



porschedriver skrev:
Hög effekt är som knark.

Har man aldrig provat vet man inte vad det handlar om och hävdar att det är livsfarligt.

Har man provat blir man beroende och det enda man vill ha är mer effekt.....



visste ger hög effekt en liten kick, men den är ingenting mot när man kommer in i en kurva och hela kroppen skriker att det här går aldriiiiig, jag kommer dö nu... bara för att sekunden senare kasta sig in i nästa kurva och förloppet återupprepar sig... det är beroendeframkallande - adrenalin tror jag det heter förresten

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ghoofy skrev:
porschedriver skrev:
Hög effekt är som knark.

Har man aldrig provat vet man inte vad det handlar om och hävdar att det är livsfarligt.

Har man provat blir man beroende och det enda man vill ha är mer effekt.....



visste ger hög effekt en liten kick, men den är ingenting mot när man kommer in i en kurva och hela kroppen skriker att det här går aldriiiiig, jag kommer dö nu... bara för att sekunden senare kasta sig in i nästa kurva och förloppet återupprepar sig... det är beroendeframkallande - adrenalin tror jag det heter förresten

/ola


Kör man så lär det gå åt hel_ete för eller senare. Åtminstonde med en 911a.

Men jag håller med att de gånger man missar bromspunkten på rakan med 5 meter så är det lite heeeeeeeel_ete....puhhh.

Men att ha 500+ hästar i baken som man skall trycka ner i backen på väg ut ur kurvan är lite som att balansera en mingvas på huvudet och förska gå, lite till, lite till går nog , lite till.

M.a.o då lär man få dubbel adrenalinkick en på vägen in och en på vägen ut. Dessutom lär kicken på vägen in bli större eftersom hastigheten blir större när det är dags att bromsa.

1+1,5=2,5>>1

vsb

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag tror man kan få samma kick med 50hk, bara väghållingen är gjord för 40

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
Jag tror man kan få samma kick med 50hk, bara väghållingen är gjord för 40


Eller med en dåligt packad fallskärm....


Nä faktiskt så får jag väldigt sällan adrenalinkickar av att köra bana. Det är när man missar bromspunkter i höga farter, håller på att/eller snurrar i 150-200+ km/h. är på väg in i muren, rysligt tight racing där man blir helt stängd och farten blir för hög. På en banträff skall det i princip aldrig hända. Poängen med racing är ju faktiskt att nöta in banan och köra den på gränsen men inte över. Är man livrädd vid varje ingång så kör man över sin förmåga (man har ju uppenbarligen bedömt läget fel)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Ghoofy skrev:
porschedriver skrev:
Hög effekt är som knark.

Har man aldrig provat vet man inte vad det handlar om och hävdar att det är livsfarligt.

Har man provat blir man beroende och det enda man vill ha är mer effekt.....



visste ger hög effekt en liten kick, men den är ingenting mot när man kommer in i en kurva och hela kroppen skriker att det här går aldriiiiig, jag kommer dö nu... bara för att sekunden senare kasta sig in i nästa kurva och förloppet återupprepar sig... det är beroendeframkallande - adrenalin tror jag det heter förresten

/ola

Dom få gångerna jag har fått den känslan har jag stannat, pustat ut och låtit det vara färdigbusat för den dagen. Jag gillar inte att vara rädd när jag kör...

Nä, den bästa känslan tycker jag är när man kommer in i ett nästan meditativt tillstånd; nästan som att se allting "utifrån" i slow motion och känner, ser, luktar och hör allt mycket klarare. Vet inte riktigt hur man skall beskriva det, men ni vet säkert vad jag menar.

fuling skrev:

Jag tror man kan få samma kick med 50hk, bara väghållingen är gjord för 40

... Om bilen väger 50kg så.

Jag vet inte hur riktigt snabba bilar känns. Det värsta jag provat är brorsan 250cc cross. Accet är något vansinnigt(iaf för mig som inte är van), och man får krampaktigt hänga kvar i styret för att överleva(om man inte är en såndär galning som kan köra skiten ur sådana där självmordsmaskiner ). Det går liksom inte att jämföra med en slö bil som har dålig väghållning.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Är man livrädd vid varje ingång så kör man över sin förmåga (man har ju uppenbarligen bedömt läget fel)

Men är det inte det man lär sig var gränsen är, genom att tänja på det som man tror är rimligt?
Finns väll fler sätt att komma dit, 1 sats fult och snurra mm eller ta det lilla lungna och suksesivt öka.
Jag tillhör den som åker efter den andra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3281



hm, ja kom på att jag har en 250 cross jag med, ja jävla va det axxar, men acc tröttnar man så fort på, det blir liksom lite tråkigt. Däremot får jag adrenalinkickar av att svänga aktivt med bilen min (inte sådant man kan göra på gatan), beror ju på hur man är lagd, individer gillar olika saker... annars skulle nog inte ordet dendrofil nånsin vara uppfunnet......

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Citat:

Är man livrädd vid varje ingång så kör man över sin förmåga (man har ju uppenbarligen bedömt läget fel)


nja, nu kommer vi tillbaka till trådens början - behövs det 500hk och 300km/h för att att få fram det roliga som i mitt fall är den livrädda känslan och framför allt lättnaden efteråt...

med min förra busbil var det tvunget att gå fort, för fort och då var jag tvungen att ligga väldigt nära (och över) min förmåga. med den nya bilen som ännu inte fått lekt på banan så får jag fram samma känsla i hastigheter som till och med min mamma skull klara av att hantera...
känslan av att det kan inte sluta bra börjar ungefär samtidigt som motorn startar...


/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Sladden
Västervik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 4



Citat:
Kallar man 911 för att ha tråkig "handling" så kan man inte framföra en bil överhuvudtaget

Jag tror inte dom tyckte att just 911 hade tråkig handling.. men att man ( Reremy Clarkson)inte riktigt vågar testa bilens gränser.. den är för svårkörd och opålitlig för att ha bra "handling". Betänk att det var en 911 från 90talet, inget ESP el dyligt som räddar dina misstag!

_________________
Niklas Andersson
Citera
Allmänt banåkaforum
Effekt kontra kul?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9367 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande