Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9367 besök totalt |
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Som nybörjare på det där med bankörning så är det perfekt med ett chassie som klarar mer effekt än vad som finns att tillgå och en motor som inte kräver att jag måste anpassa körningen efter effekten. Jag kan stå på så mkt som går på de flesta ställen utan att chassie och däck säger ifrån. Visst får man balancera lite i vissa böjar men oftast är det fullt på som gäller i en undermotoriserad bil.
Detta tycker jag som nybörjare, preferensramarna ändras säkert med rutinen. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
BMW E30 318is tycker jag är ett bra exempel på att ha kul i en bil utan stor motor.
Mycket anser jag handlar om karaktären på motorn och hur bilen pratar med mig. Sen att ha 650 hk i en 750 kg speedster skulle nog jag inte definera som "kul" utan snarare galet kul. ![]() Men jag tror allt handlar om individualism, vissa tycker mer om känslan i magen när man trycker gasen i botten, för andra sprutar adrenalinet ur öronen när man lyckas häva en driftsladd i wipperman, någon kanske tycker att livet går ut på att bygga bilen, inte att köra den. Det finns inga rätt eller fel, bara olika vägval. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Antar att jag som cossieåkare blivit gammal när jag också sällar mig till de som uppkasttar en lagom effekt samt matchande väghållning.
Härom veckan gick förresten ett event i England kallat GT Battle där en uppsjö av bilar gjorde upp på Rockinghamns innerbana. Det var mycket snack innan om alla monsterbilar. När dagen var slut stod en 450-500hk Escort Cosworth som segrare med en varvtid på ca 1min30s. Den var för övrigt närmare 5 sekunder snabbare än tvåan som var en Skyline med 900hk. ![]() Nu är visserligen 450-500hk också en hiskelig effekt men det visar verkligen hur mycket väghållning och körkunskaper inverkar. Förhoppningsvis fick det fler att ta en funderar över om massvis med effekt verkligen är den snabbaste vägen. |
||||||
effekt kontra kul hette ju tråden...
124+ ![]() ![]() 1,07,XX på kinnekulle... Jag hade skitkul ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() |
||||||
Effekt är bra att ha till att öka farten med. Jag tycker det är kul med massor av effekt. Det blir samma sak som att försöka hålla bilen på greppsgränsen i en kurva fast nu får man passa sig även rakt fram för annars blir avdriften för stor. Kast kan dyka upp om beläggningen blir annorlunda mm. Rätt spännande...
Men som sagt, det är samma sak i alla riktningar, men det är sällan man sitter i en bil som har tillräckligt med Hkr för uppgiften och då kan det suga i magen att få känna på sensationen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Själv behöver i alla fall jag en väldigt lättkörd motor för att kunna göra något vettigt på bana med mycket mos - massa pulver är verkligen hur kul som helst, men börjar det vara en bångstyrig motor så föredrar jag mer chassie än pulver, men som sagt, är motorn väldigt lättkörd - utmärkt respons, trevligt register osv så är det bara kul,kul,kul!! att behöva pricka exakt rätt med gaspedalen också! =)
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
(Läs med Peter Harrysons röst) Vilket osööökt får mig att tänka på när Bilsport provkörde Dahlbäcks Golf, och på fullt allvar påstog att det spann loss i 250km/h.... ![]() Dahlbäck förklarade lite senare att det verkligen spann i den farten, men att det var kopplingen som var för klent dimentionerad...Vilket känns som...orimligt det med. _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||
Jag har en gammal Top Gear snutt på datorn (senare delen av 90-talet) därman korar "best handling" bland en mängd superbilar som Ferrari 355,HondaNSX, Porsche 911, BMW M3, Nissan Skyline Gt-r och några vanligare som Golf VR6 och Peugeot 106 Gti.
Man betonar att Superbilarna har mycket bättre "road holding" och "power" än vanliga bilar men att det i sig inte säger nåt om "handling".. dvs feelingen från bilen.. kan föraren välja hur bilen ska bete sig liksom.. Det visar sig såklart att många av superbilarna faller bort.. dålig känsla i styrningen, tråkiga mm. Den enda bil som ansågs perfekt i "handling" dvs körkänsla var Peugeot 106Gti. Testförare var Richard Burns från rally-vm och Tim Harvy från BTCC. Porche 911, Mitsubishi 3000Gt och Golf Vr6 gick fett-bort enligt dem. Det är därför jag gillar min Peugeot 309 Gti16.. Bra bromsar, dämpare, krängningshämmare är orginal och 148hk i ca 1ton tung bil räcker gott. Det finns bilar som går fortare rakt fram och på bana. Men balansen och känslan är så skön, jag kan välja om jag vill åka överstyrt eller understyrt (den är ganska neutral) utan att behöva "fuska" men handbromsen tex. Räcker med litet knyck på ratten.. Just det är körglädje för mig. Det är fö min förstabil som 24åring ung man. Jag är desvärre i minoritet. Många jag känner är effektkåta och att nå en viss siffra 0-100 osv är viktigare för dem. _________________ Niklas Andersson |
||||||
Hög effekt är som knark.
Har man aldrig provat vet man inte vad det handlar om och hävdar att det är livsfarligt. Har man provat blir man beroende och det enda man vill ha är mer effekt..... ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
visste ger hög effekt en liten kick, men den är ingenting mot när man kommer in i en kurva och hela kroppen skriker att det här går aldriiiiig, jag kommer dö nu... bara för att sekunden senare kasta sig in i nästa kurva och förloppet återupprepar sig... det är beroendeframkallande - adrenalin tror jag det heter förresten ![]() /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||||
Kör man så lär det gå åt hel_ete för eller senare. Åtminstonde med en 911a. Men jag håller med att de gånger man missar bromspunkten på rakan med 5 meter så är det lite heeeeeeeel_ete....puhhh. Men att ha 500+ hästar i baken som man skall trycka ner i backen på väg ut ur kurvan är lite som att balansera en mingvas på huvudet och förska gå, lite till, lite till går nog , lite till. M.a.o då lär man få dubbel adrenalinkick en på vägen in och en på vägen ut. Dessutom lär kicken på vägen in bli större eftersom hastigheten blir större när det är dags att bromsa. 1+1,5=2,5>>1 vsb ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Eller med en dåligt packad fallskärm.... Nä faktiskt så får jag väldigt sällan adrenalinkickar av att köra bana. Det är när man missar bromspunkter i höga farter, håller på att/eller snurrar i 150-200+ km/h. är på väg in i muren, rysligt tight racing där man blir helt stängd och farten blir för hög. På en banträff skall det i princip aldrig hända. Poängen med racing är ju faktiskt att nöta in banan och köra den på gränsen men inte över. Är man livrädd vid varje ingång så kör man över sin förmåga (man har ju uppenbarligen bedömt läget fel) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Dom få gångerna jag har fått den känslan har jag stannat, pustat ut och låtit det vara färdigbusat för den dagen. Jag gillar inte att vara rädd när jag kör... Nä, den bästa känslan tycker jag är när man kommer in i ett nästan meditativt tillstånd; nästan som att se allting "utifrån" i slow motion och känner, ser, luktar och hör allt mycket klarare. Vet inte riktigt hur man skall beskriva det, men ni vet säkert vad jag menar. ![]()
... Om bilen väger 50kg så. ![]() Jag vet inte hur riktigt snabba bilar känns. Det värsta jag provat är brorsan 250cc cross. Accet är något vansinnigt(iaf för mig som inte är van), och man får krampaktigt hänga kvar i styret för att överleva(om man inte är en såndär galning som kan köra skiten ur sådana där självmordsmaskiner ![]() |
||||||
citat:
Är man livrädd vid varje ingång så kör man över sin förmåga (man har ju uppenbarligen bedömt läget fel) Men är det inte det man lär sig var gränsen är, genom att tänja på det som man tror är rimligt? Finns väll fler sätt att komma dit, 1 sats fult och snurra mm eller ta det lilla lungna och suksesivt öka. Jag tillhör den som åker efter den andra. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
hm, ja kom på att jag har en 250 cross jag med, ja jävla va det axxar, men acc tröttnar man så fort på, det blir liksom lite tråkigt. Däremot får jag adrenalinkickar av att svänga aktivt med bilen min (inte sådant man kan göra på gatan), beror ju på hur man är lagd, individer gillar olika saker... annars skulle nog inte ordet dendrofil nånsin vara uppfunnet......
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
nja, nu kommer vi tillbaka till trådens början - behövs det 500hk och 300km/h för att att få fram det roliga som i mitt fall är den livrädda känslan och framför allt lättnaden efteråt... med min förra busbil var det tvunget att gå fort, för fort och då var jag tvungen att ligga väldigt nära (och över) min förmåga. med den nya bilen som ännu inte fått lekt på banan så får jag fram samma känsla i hastigheter som till och med min mamma skull klara av att hantera... känslan av att det kan inte sluta bra börjar ungefär samtidigt som motorn startar... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||||
Jag tror inte dom tyckte att just 911 hade tråkig handling.. men att man ( Reremy Clarkson)inte riktigt vågar testa bilens gränser.. den är för svårkörd och opålitlig för att ha bra "handling". Betänk att det var en 911 från 90talet, inget ESP el dyligt som räddar dina misstag! _________________ Niklas Andersson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9367 besök totalt |