| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring krängningshämm... fjäder...
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5782 totalt) |
så du menar att jag är för feg?
har fått nya R-däck på fälg i morse.... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
hmm, mr forumägare vi saknar en smilie
letade efter något som var gult och fjäderklätt men hittade inget
det är ju just dom fjädrarna som orsakade frågan till att börja med - menar du att jag måste måla bladfjädern gul ??? /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
citat:
Tills dess att gelleråsen bevisat att bladfjädern måste bort så är det min bästa vän ;-) måste bara förstå lite mer hur det fungererar... om jag inte förtår hur det funkar - hur ska man då kunna förbätta något? Helt rätt 1 ta redan på hur skiten funkar, 2 ändra. Nu skall det lösas bladfjädergåta. Men jag har jä... svårt att tänka mig att baldfjäder inte ger någon krängingstyvhet. citat: visst går det att förstärka tornen och få dit fjädrar, den dagen det kommer en bur in i bilen så kommer den troligen gå fram till stötdämparfästena fram (och bak) och då kan skulle jag nog kunna tänka om fjädringen... med det ligger nog ett par år bort... Den tiden den sorjen
citat: men sen är det väldigt olika definitioner på bra väghållning usa och här... Ja du, varför kan man ju fråga sig
_________________ Johan Sjölinder |
||
ritade lite i paint... skiss på framvagnen sett rakt framifrån i genomskärning
om det inte fanns någon friktion mellan fjäder och balk så skulle rollstyvheten vara 0 som sagt det som fick mig att börja fundera så mycket på det här var när jag fick dit friska dämpare - då minskade roll-benägenheten med 20000% - som jag har fått lärt mig så ska det vara fjädrarna som ska bestämma hur mycket en bil kränger, inte dämparna... då började jag fundera på hur den där bladfjädern fungerade och..ja...här är jag nu... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
om man skulle bredda bladfjäderns anliggningsyta mot balken, med hjälp av två halvrunda "klossar" och förankra bladet i balken på mitten, så borde styvheten förendras. (hårdare ju längre ifrån varandra klossarna hamnar.)
Men om det bara är rollstyvheten du vill öka, så är nog kralligare krängpinne enklaste vägen. Är föresten krängfjädern på B-kadett presis som på A-ascona en del av trianguleringen för undre bärarm? |
||
nja det fanns som extra, standard på en del modeller... min har haft krängare men inte längre >
tänkte rota fram en lagom bred bil med lite olika grova krängare till och prova... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
så på alla bilar som inte hade lyxen av krängare ligger på ena sidans bumpstopp ända tills man svänger åt andra hållet då den plötsligt ramlar över? Låter "intressant", jänkare är roliga...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
citat:
så på alla bilar som inte hade lyxen av krängare ligger på ena sidans bumpstopp ända tills man svänger åt andra hållet då den plötsligt ramlar över? Låter "intressant", jänkare är roliga... Hmm, just därför jag INTE tror på noll krängningsmotstånd
Det ligger en hund begraven någonstans. Vi har nu en kycking och en dö hund, vad blir härnäst i djurriket
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
|
||
|
Japp, har inte själv rattat såndäringa bladfjäderkassett sedan jag var 13 eller så, men men.
beroende på kontaktytans bredd, mellan balk och fjäder, så blir det ett visst rollmotstånd. |
||
|
Jepp den är en banan, så kom frukterna in också...
sitter fast med vanlig gummibussning.. se bild balken ovanför är ett demonteringsverktyg...
det går inte att bulta fast fjädern i mitten enl jänkarna då binder fjädern och det går inte att rubba hjulen, så visst måste det vara ganksa högt tryck/hög friktion mellan fjädern och balken - men ändå så måste det kunna rubba sig lite??? /ola "snart lika förvirrad som... någon som är väldigt förvirrad" _________________ Ola Gustavsson |
||
|
Min spånatan åsikt är att rollmotståndet verkar vara lätt obestämbart.
En bra anleding att stoppa upp bladfjädern där solen inte skiner. Eller så går vi till botten OM och varför det finns ett rollmotstånd. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
om man lägger två stycken stödpunkter mellan fjädern och framvagnsbalken, så borde man kunna variera både fjäderstyvhet och kränmotstånd med avståndet mellan stödpunkterna.
|
||
Joo, det borde funka tycker jag med, men jag tror det vore väldigt svårt att få det att bli lika på båda sidorna... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring krängningshämm... fjäder...
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5782 totalt) |