Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar kring krängningshämm... fjäder...
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5782 totalt)
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
fuling skrev:
Jag åkre R-däck med en std bakvagn från 69, ej bytt bussningar ÄN.
Bak och framvagn är i prinscip std och är lika sen 1955.


så du menar att jag är för feg?

har fått nya R-däck på fälg i morse....


/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
så du menar att jag är för feg?

Nädå, bara att du är gul och har fjädrar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
hmm, mr forumägare vi saknar en smilie letade efter något som var gult och fjäderklätt men hittade inget

det är ju just dom fjädrarna som orsakade frågan till att börja med - menar du att jag måste måla bladfjädern gul ???

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Tills dess att gelleråsen bevisat att bladfjädern måste bort så är det min bästa vän ;-)
måste bara förstå lite mer hur det fungererar...
om jag inte förtår hur det funkar - hur ska man då kunna förbätta något?

Helt rätt thumbs up
1 ta redan på hur skiten funkar, 2 ändra.
Nu skall det lösas bladfjädergåta. Men jag har jä... svårt att tänka mig att baldfjäder inte ger någon krängingstyvhet.

citat:
visst går det att förstärka tornen och få dit fjädrar, den dagen det kommer en bur in i bilen så kommer den troligen gå fram till stötdämparfästena fram (och bak) och då kan skulle jag nog kunna tänka om fjädringen... med det ligger nog ett par år bort...

Den tiden den sorjen

citat:
men sen är det väldigt olika definitioner på bra väghållning usa och här...

Ja du, varför kan man ju fråga sig

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Nu skall det lösas bladfjädergåta. Men jag har jä... svårt att tänka mig att baldfjäder inte ger någon krängingstyvhet.


ritade lite i paint...
skiss på framvagnen sett rakt framifrån i genomskärning


om det inte fanns någon friktion mellan fjäder och balk så skulle rollstyvheten vara 0

som sagt det som fick mig att börja fundera så mycket på det här var när jag fick dit friska dämpare - då minskade roll-benägenheten med 20000% - som jag har fått lärt mig så ska det vara fjädrarna som ska bestämma hur mycket en bil kränger, inte dämparna...

då började jag fundera på hur den där bladfjädern fungerade och..ja...här är jag nu...


/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



om man skulle bredda bladfjäderns anliggningsyta mot balken, med hjälp av två halvrunda "klossar" och förankra bladet i balken på mitten, så borde styvheten förendras. (hårdare ju längre ifrån varandra klossarna hamnar.)

Men om det bara är rollstyvheten du vill öka, så är nog kralligare krängpinne enklaste vägen.

Är föresten krängfjädern på B-kadett presis som på A-ascona en del av trianguleringen för undre bärarm?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Ghoofy:
Det sitter väll krängare std på bilen, eller?
Kan jag få måtten på krängran och infästingspunkerna?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
fuling skrev:
Ghoofy:
Det sitter väll krängare std på bilen, eller?
Kan jag få måtten på krängran och infästingspunkerna?


nja det fanns som extra, standard på en del modeller...

min har haft krängare men inte längre >

tänkte rota fram en lagom bred bil med lite olika grova krängare till och prova...

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



så på alla bilar som inte hade lyxen av krängare ligger på ena sidans bumpstopp ända tills man svänger åt andra hållet då den plötsligt ramlar över? Låter "intressant", jänkare är roliga...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
så på alla bilar som inte hade lyxen av krängare ligger på ena sidans bumpstopp ända tills man svänger åt andra hållet då den plötsligt ramlar över? Låter "intressant", jänkare är roliga...

Hmm, just därför jag INTE tror på noll krängningsmotstånd
Det ligger en hund begraven någonstans.
Vi har nu en kycking och en dö hund, vad blir härnäst i djurriket

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Vi har nu en kycking och en dö hund, vad blir härnäst i djurriket


så fort jag får ute den på banan så



/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sen finns ju rollmotstånd i bakvagnen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Sen finns ju rollmotstånd i bakvagnen.

Hmm måste göra busken KOPIÖST överstyrd om det är NOLL fram.
Men titta nu är jag i växtriket också

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Bladfjäder ser ut som en BANAN och ser ut att vara fast inspänd med en led längst ut stämmer det???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Japp, har inte själv rattat såndäringa bladfjäderkassett sedan jag var 13 eller så, men men.

beroende på kontaktytans bredd, mellan balk och fjäder, så blir det ett visst rollmotstånd.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
Jepp den är en banan, så kom frukterna in också...
sitter fast med vanlig gummibussning.. se bild balken ovanför är ett demonteringsverktyg...


det går inte att bulta fast fjädern i mitten enl jänkarna då binder fjädern och det går inte att rubba hjulen, så visst måste det vara ganksa högt tryck/hög friktion mellan fjädern och balken - men ändå så måste det kunna rubba sig lite???

/ola "snart lika förvirrad som... någon som är väldigt förvirrad"

_________________
Ola Gustavsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Det sitter någon form av överfall en bit in på bärarmen, vad gör de?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
ingenting som jag lyckats hitta - dom har inte kontakt med fjäder eller nåt som rör sig. tror det är någon form av skydd ifall bulten som håller fast fjädern skull gå av...

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Min spånatan åsikt är att rollmotståndet verkar vara lätt obestämbart.
En bra anleding att stoppa upp bladfjädern där solen inte skiner.
Eller så går vi till botten OM och varför det finns ett rollmotstånd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



om man lägger två stycken stödpunkter mellan fjädern och framvagnsbalken, så borde man kunna variera både fjäderstyvhet och kränmotstånd med avståndet mellan stödpunkterna.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299


Trådstartare
Magnus L skrev:
om man lägger två stycken stödpunkter mellan fjädern och framvagnsbalken, så borde man kunna variera både fjäderstyvhet och kränmotstånd med avståndet mellan stödpunkterna.


Joo, det borde funka tycker jag med, men jag tror det vore väldigt svårt att få det att bli lika på båda sidorna...

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Skruva banåkabil
Funderingar kring krängningshämm... fjäder...
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande