Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBOmotor och bromsservo? Pedalen i botten...
2538 besök totalt
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Var iväg och mappade bilen hos JPM idag.
Jag har alltid kört utan bromsservo innan men det satt monterat på den här bilen när jag köpte den så jag tänkte ge det en chans först.

Men när jag håller gas så är bromsarna distinkta och fina men så fort jag släpper så går pedalen 10 cm längre ner och är totalsvampiga.

Har det nåt med vaccumet att göra? Det är fullkomligt okörbart.

Halmstad
Här sen Okt 2004

när vi körade daniel spinolas RX7a strax efter han fått ihop den lite ordentligt så fick vi ett väldigt mystiskt uppträdande på bromspedalen...

vill minnas att det va något liknande och då va det backventilen som saknades på slangen då han bytt slangen...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Heijel skrev:
när vi körade daniel spinolas RX7a strax efter han fått ihop den lite ordentligt så fick vi ett väldigt mystiskt uppträdande på bromspedalen...

vill minnas att det va något liknande och då va det backventilen som saknades på slangen då han bytt slangen...

Vilken slang?

Jag kom på en grej, jag har ju öppen vevhusventilation
kan det ha med det att göra?

Örebro
Här sen Jul 2003

den mellan bromsservo och insug...

kolla att det sitter en backventil där och att den fungerar som den ska.

/ola

Halmstad
Här sen Okt 2004

Ghoofy skrev:

/ola

precis det jag menade... kanske skrev lite luddigt...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Heijel skrev:
Ghoofy skrev:

/ola

precis det jag menade... kanske skrev lite luddigt...

Det var nog inte som du skrev luddigt, jag visste inte alls att en sån slang fanns :P
Har alltid kört servolöst innan så.

Ska kolla den imorron, borde ju faktiskt vara det då.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Med turbomotor har du ju inget vacum som drar servot i insuget när du gasar, men däremot när du släpper gasen. Backventilen ska vara vänd så att övertrycket inte motverkar bromsen. Tycket du att bromsarna är bra när servot inte arbeter (under gas) så behöver du nog inte servot.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eel skrev:
Med turbomotor har du ju inget vacum som drar servot i insuget när du gasar, men däremot när du släpper gasen. Backventilen ska vara vänd så att övertrycket inte motverkar bromsen. Tycket du att bromsarna är bra när servot inte arbeter (under gas) så behöver du nog inte servot.

Strulade lite med det idag och backventilen fungerar ivarjefall. Och den sitter på samma håll som på min privata quattro.
Kan det vara en slang som läcker?

Jag tror faktiskt att jag tar bort servot helt enkelt.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Daniel6xQ skrev:
Strulade lite med det idag och backventilen fungerar ivarjefall. Och den sitter på samma håll som på min privata quattro.

Jag kanske inte förstår problemet men jag tycker det låter som du har ett väl fungerande bromsservo som helt enkelt fungerar FÖR bra för att du ska få den känsla du vill ha?

Ja, slit bort skiten. :P

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eel skrev:
Daniel6xQ skrev:

Jag kanske inte förstår problemet men jag tycker det låter som du har ett väl fungerande bromsservo som helt enkelt fungerar FÖR bra för att du ska få den känsla du vill ha?

Mja. Nu har jag inte hunnit strula med bromsarna idag, ställt hjulen och lite annat men om jag håller bromsen i botten och sen ger gas så åker bromspedalen upp.

Den är stum och fin när jag har gas samtidigt men annars helt svampig. Jag hade den väl i 140-150 idag och tryckte till på bromsen då låste framhjulen utan att jag hade nåt motstånd i pedalen.
Så broms är där ivarjefall.

Kan man rensa servobehållargrejjen bara? Så man slipper bygga om allt, tillfälligt då.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Koppla bara loss slangen från insuget och plugga igen med något så skall det funka, men var försiktig när du provar bilen sen. Risken är att bromsarna blir alldeles för svårjobbade. Bromscylindern lär ju vara dimensionerad för användning med servot.
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004

Daniel6xQ skrev:
Eel skrev:
Daniel6xQ skrev:

Mja. Nu har jag inte hunnit strula med bromsarna idag, ställt hjulen och lite annat men om jag håller bromsen i botten och sen ger gas så åker bromspedalen upp.

Den är stum och fin när jag har gas samtidigt men annars helt svampig. Jag hade den väl i 140-150 idag och tryckte till på bromsen då låste framhjulen utan att jag hade nåt motstånd i pedalen.

Kan man rensa servobehållargrejjen bara? Så man slipper bygga om allt, tillfälligt då.

Ja, den åker upp när servoverkan fösrvinner. Du kan kanske ta bort slangen och plugga hålet i insuget...

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eel skrev:
Daniel6xQ skrev:
Eel skrev:
Daniel6xQ skrev:

Ja, den åker upp när servoverkan fösrvinner. Du kan kanske ta bort slangen och plugga hålet i insuget...

Rev bort servot idag. Turboslangarna är inte på så jag kunde inte provköra, ska göra imorron.

Alexi Törnqvist skrev:
Koppla bara loss slangen från insuget och plugga igen med något så skall det funka, men var försiktig när du provar bilen sen. Risken är att bromsarna blir alldeles för svårjobbade. Bromscylindern lär ju vara dimensionerad för användning med servot.

Det är inte standard bromsar så hur uträknat det är vet jag inte.
Hade likadan huvudbromscylinder på den andra bilen utan servo och det funkade bra. Tungt när bromsarna var kalla men det är de inte så länge direkt

Sitter 4-kolvs AP-racing runt om med Ferodobelägg, borde gå bra efter två tramp när de är varma.

Får se imorron

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
I värsta fall får jag väl häva för hög fart med mer sladd

Avesta
Här sen Jul 2004

om man tar bort bromsservot så är det ju inte själva cylindern som avgör hur tungtrampat det blir utan vad du har för utväxling i pedalen.

Exempel:

OM det vinkelräta avståndet från där du tramapar till den övre infästningen är 6 ggr längre än avståndet från kolvfästet till den övre infästningen så blir kraften som sedan trycker in kolven i bromscylindern 6 ggr så stor som den kraft din fot trampade med.

Hmmm, gick det där och förstå och mer viktigt, var det riktigt resonerat?

Edit: Man kan ju såklart variera arean på kolven i bromscylindern också inser jag nu när jag funderat lite. Det kanske är lättare än att pyssla med pedalstället?

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Martin_Ö skrev:
om man tar bort bromsservot så är det ju inte själva cylindern som avgör hur tungtrampat det blir utan vad du har för utväxling i pedalen.

Exempel:

OM det vinkelräta avståndet från där du tramapar till den övre infästningen är 6 ggr längre än avståndet från kolvfästet till den övre infästningen så blir kraften som sedan trycker in kolven i bromscylindern 6 ggr så stor som den kraft din fot trampade med.

Hmmm, gick det där och förstå och mer viktigt, var det riktigt resonerat?

Edit: Man kan ju såklart variera arean på kolven i bromscylindern också inser jag nu när jag funderat lite. Det kanske är lättare än att pyssla med pedalstället?

På den andra bilen så hade jag massa hål längs bromspedalen så vi kunde flytta staget till huvudbromscylindern upp och ner.

Jag provkörde idag utan servo och det fungerade kanon faktiskt, stum bra känsla direkt och den orkar låsa alla 4:a på asfalt utan större problem. Fick tom rätt på bromsbalansen rätt omgående, blir lite skillnad väl på tävling iof.

2538 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande