Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Friktionsdäck (splittad tråd)
1542 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Pär Hylander skrev:
Är det någon mer än jag som åkt på Ringen på vinterdäck?

om jag förstår rätt så är det flera av tyskarna som kör med vinterdäck på Ringen tidigt på säsongen. Jag har faktiskt sett en del vinterdäck även på hösten.

Jag hört någon som hävdat att ett modernt lågrpofils friktionsdäck kan ge bättre grepp än ett sommardäck när temperaturen är nära noll, speciellt om det regnar. Tyvärr inga ovanliga förhållanden på Ringen...

Vet inte om det stämmer men helt otänkbart är det ju inte.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Pär Hylander skrev:
Är det någon mer än jag som åkt på Ringen på vinterdäck?

om jag förstår rätt så är det flera av tyskarna som kör med vinterdäck på Ringen tidigt på säsongen. Jag har faktiskt sett en del vinterdäck även på hösten.

Jag hört någon som hävdat att ett modernt lågrpofils friktionsdäck kan ge bättre grepp än ett sommardäck när temperaturen är nära noll, speciellt om det regnar. Tyvärr inga ovanliga förhållanden på Ringen...

Vet inte om det stämmer men helt otänkbart är det ju inte.

Med tanke på greppet i Lördags på Sviestad, eller rättare sagt avsaknaden av grepp med sommardäck vid +4 grader så kan det nog stämma. Har dessutom för mig att friktionsdäck har bättre grepp redan från +7 och neråt.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jag har sett Örnulf Wirdheim jaga Porschar på Kinnekulle med en Volvo 745 Turbo med friktionsdäck en tidig vårdag.
Det var en härlig syn! thumbs up

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

När jag var nere nu stod det en 996:a på parkeringen utanför hotellet med nummerlappar på dörrarna och vinterdäck. Och, jodå, det var is på rutorna på morronen. Men inte på backen.

Att greppet skulle vara bättre med friktionsdäck på asfalt, oberoende av temperatur och blöta betvivlar jag starkt (alltså inte snö eller is). Friktionsdäck är dessutom erkänt dåliga i regn.

JohanR

Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
Att greppet skulle vara bättre med friktionsdäck på asfalt, oberoende av temperatur och blöta betvivlar jag starkt (alltså inte snö eller is). Friktionsdäck är dessutom erkänt dåliga i regn.

JohanR

Vem sa "oberoende av temperatur"? Det är väl just temperaturen som är den avgörande faktorn? Vinterdäcken är anpassade till att ge sitt bästa vid låga temperaturen, de vanliga puckarna optimerade för varmare utomhustemperaturer.

Regn innebär ju ofta att asfaltstemperaturen sjunker och att det blir än svårare att få upp värmen i däcken, därför kan vinterdäcken funka väl även i väta.

Gissar mest...

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Gissar mest...

Du gissar rätt!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Vad jag menade med "oberoende av temperatur" var att sommardäck alltid är bättre om det så är -10 grader eller +40, så länge det inte är snö eller is.

Jag satte på sommardäcken för ett par veckor sedan, det var ju bara några plusgrader och det bet klart bättre än friktionsdäcken.

I.o.f.s. har dom ju inte samma typ av vinterdäck i Tyskland, så det kan ju vara annorlunda där.

Jag kan ha fel.

JohanR

Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
Vad jag menade med "oberoende av temperatur" var att sommardäck alltid är bättre om det så är -10 grader eller +40, så länge det inte är snö eller is.

Jag satte på sommardäcken för ett par veckor sedan, det var ju bara några plusgrader och det bet klart bättre än friktionsdäcken.

I.o.f.s. har dom ju inte samma typ av vinterdäck i Tyskland, så det kan ju vara annorlunda där.

Jag kan ha fel.

JohanR

Jag tror du har fel.

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Det är väl just temperaturen som är den avgörande faktorn? Vinterdäcken är anpassade till att ge sitt bästa vid låga temperaturen, de vanliga puckarna optimerade för varmare utomhustemperaturer

Lite rörigt här med trådsplitt och grejer.

Jag säger så här:
- Sommardäck (vanliga, alltså ej R-däck eller slicks) är optimerade för regn.
- Vinterdäck är otimerade för snö och is.

Då finns det en vit fläck i området kall, torr asfalt som väl är det vi försöker utreda här?

JohanR

Horda
Här sen Nov 2002

Det beror ju helt på vad man har för typ av friktionsdäck. Min far har feta tyska friktiondäck på sin s-klass och det ser ut som sommardäck med lite extra mönster i. Är den gummiblandningen mjukare så förstår jag att det kan gå fortare med sånna. Men med gislaved friktion, nä! thumbs down

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Det beror ju helt på vad man har för typ av friktionsdäck. Min far har feta tyska friktiondäck på sin s-klass och det ser ut som sommardäck med lite extra mönster i. Är den gummiblandningen mjukare så förstår jag att det kan gå fortare med sånna. Men med gislaved friktion, nä!

Det köper jag.

JohanR

Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
JohanR skrev:

Jag säger så här:
- Sommardäck (vanliga, alltså ej R-däck eller slicks) är optimerade för regn.
- Vinterdäck är otimerade för snö och is.

Då finns det en vit fläck i området kall, torr asfalt som väl är det vi försöker utreda här?

JohanR

Korrekt.

Du sa också
JohanR skrev:

och det tycker jag är fel. Ett sommardäck är säkert sämre vid -10 än ett friktionsdäck, även om det är barmark.

Nåväl, detta är ju av akademiskt intresse, påsken skall ju bjuda på 20 grader, sol och R-däck!

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Det kan säkert ha sin finess att åka på "kontinentala" friktionsdäck. Alltså på så vis att det då går att påbörja säsongen tidigare och avsluta den senare och därmed kunna åka när det är mindre trafik på banan!

Fast om vädret är lika lynnigt som annars finns det ju risk för snö och is! thumbs down

Justeras öppethållandet för väder&väglag alls? Ex. en kall morgon i april skulle man ju kunna tänka sig rimfrost och is på banan!?

Bromma
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Justeras öppethållandet för väder&väglag alls? Ex. en kall morgon i april skulle man ju kunna tänka sig rimfrost och is på banan!?

Innan man öppnar banan så kör alltid funktionärerna ett varv och kollar läget. Inte sällan är öppnandet förskjutet på grund av isfläckar. Än vanligare är att man håller stängt på grund av dimma. I bland kan det ta flera timmar efter planerad öppettid innan dimman lättar.

Ibland stänger de också av banan på grund av alltför mycket regn.

I december/januari är det inte ovanligt att banan är stängd flera dagar i sträck, trots att det enligt kalendern skall vara öppet.

När vi kör Scuderia kursen är det lite speciellt, då bestämmer ju kurs-ledningen hur man skall förfara och eftersom schemat i princip är omöjligt att rubba så kör man i "alla väder".

Jag har varit med om att köra ut med decimeterhöga snövallar efter bankanten. Ibland har dimman varit så tät att man inte sett mer än ett par meter framför sig - en lite kuslig känsla att köra på en bana som Nordslingan i tät dimma...

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jag har varit med om att det snöat på ringen, så sent som i början på Maj.
Standardpackningen innehåller därför alltid såväl shorts som dunjacka!
och så förstås paraply...

När vi var och tittade på 24-timmars 1992, så regnade det så mycket och var så dimmigt,
att dom blev tvungna att stoppa tävlingen under natten för att det helt enkelt blev alldeles för farligt att köra vidare.
Sen drog dom igång tävlingen framåt morgonen igen.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Ett år när jag stod och hängde på låset när dom öppnade,
så släppte dom ut mig på ett gratisvarv för att jag skulle kolla om det var för blött och dimmigt.

Jag har även varit med om att det sprungit rådjur över banan tidigt på morgonen!

Förlåt, nu kom vi visst långt ifrån friktionsdäcken.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vanliga sommardäck (typ Pirelli P6000) brukar bli fruktansvärt hala när man börjar närma sig +5...
Borde man inte kunna ta friktionsdäck och svarva ner dom ett par, tre millimeter? visst sämre våtgrepp men på torr asfalt bör ju ett osvarvat däck överhetta efter fem kurvor eller nåt med den sajpningen som brukar finnas på friktionsdäck.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Vanliga sommardäck (typ Pirelli P6000) brukar bli fruktansvärt hala när man börjar närma sig +5...
Borde man inte kunna ta friktionsdäck och svarva ner dom ett par, tre millimeter? visst sämre våtgrepp men på torr asfalt bör ju ett osvarvat däck överhetta efter fem kurvor eller nåt med den sajpningen som brukar finnas på friktionsdäck.

Det är ju bättre då att ta ett mer kontinentalt vinterdäck, eller?

Som jag fattat typerna är det enligt följande:

Friktionsdäck för nordiskt klimat: Blir i princip aldrig för hårda av låg temperatur. Har mycket bra grepp på snö. Lider av dåligt grepp på torr och blöt asfalt på grund av att lamellerna i däcket hasar mycket och ger dålig stabilitet i sidled och under inbromsning.

Friktionsdäck för kontinenten: Ytterst lite lameller. Mer som ett vanligt sommardäck men med en gummiblandning som är anpassad för lägre temperaturer. I princip lika bra sidostabiltet som ett vanligt sommardäck. Överhettar lättare än ett sommardäck vid hård körning i högre temperaturer.

Sommardäck: Gummiblandningen är anpassad för högre temperaturer och börjar bli märkbart hårt och halt när temperaturen kommer under +5 C.

Jag tycker +5C verkar vara en brytpunkt för sommar vs vinter gummiblandning generellt sett.

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
1542 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande