Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Effekt kontra kul?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9367 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Sladden skrev:
Citat:
Kallar man 911 för att ha tråkig "handling" så kan man inte framföra en bil överhuvudtaget

Jag tror inte dom tyckte att just 911 hade tråkig handling.. men att man ( Reremy Clarkson)inte riktigt vågar testa bilens gränser.. den är för svårkörd och opålitlig för att ha bra "handling". Betänk att det var en 911 från 90talet, inget ESP el dyligt som räddar dina misstag!


Det är därför man tränar på sin bilkörning, klart det är tråkigt att strutta omkring i en bil om man inte vågar utnyttja potentialen. Jag tror många tycker att bilar är läskiga på gränsen för att man gör fel som förare när man väl börjar inse att det inte greppar så bra längre - om man lyfter på gasfoten just när man går över greppgränsen får man ruskigt otäck viktförskjutning men om man håller kvar gasen och styr upp situationen med gas och ratt så blir det helt plötsligt inte lika dramatiskt.

Nu har jag inte kört så mycket 911 men har provat att hänga ut baken på dem och kört 964RS på slalombana, det är underbara kommunikativa bilar och som med allt annat med bra grepp går det att köra ruskigt snabbt innan man går över gränsen för när man kan hämta hem dem. Den 650-hästars bakjulsdrivna 993 turbon jag körde provocerade jag ganska ordentligt med gas och viktförskjutning och visst blev det lite kas på bakhjulen när effekten kom men den bröt loss på ett väldigt civiliserat sätt. En fyrhjulsdriven 993 är ganska enkel att köra över greppgränsen om man bara har utrymme då den drar sig själv ur stället när kraften överförs till framhjulen - det gäller dock att inte lyfta på högerdojan under tiden.

_________________
Anders Hansson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Cédric skrev:
individer gillar olika saker... annars skulle nog inte ordet dendrofil nånsin vara uppfunnet......

thumbs up

Nä, visst är det så! Jag har bara lite svårt att förstå att så många dissar effekt. Även om svängegenskaperna prioriteras högst är det ju effekten som driver bilen, och då har iaf jag gärna mycket av den varan än lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3281



Alexi Törnqvist skrev:
Cédric skrev:
individer gillar olika saker... annars skulle nog inte ordet dendrofil nånsin vara uppfunnet......

thumbs up

Nä, visst är det så! Jag har bara lite svårt att förstå att så många dissar effekt. Även om svängegenskaperna prioriteras högst är det ju effekten som driver bilen, och då har iaf jag gärna mycket av den varan än lite.


äh, bara ett onödigt ont som jag måste ha för att få upp farten innan kurvorna

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Cédric skrev:
äh, bara ett onödigt ont som jag måste ha för att få upp farten innan kurvorna


Nödvändigt?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16820

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908




Jag formulerar om det lite vassare: om man inte gillar motor så kan man åka lådbil istället!

Det är väl så att street-kidsen har lagt beslag på begreppet "trimmad motor", precis som rasisterna gjorde med svenska flaggan och nationalsången.

Kom igen nu, nu tar vi tillbaka motorn!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3281



Erik Norberg skrev:
Cédric skrev:
äh, bara ett onödigt ont som jag måste ha för att få upp farten innan kurvorna


Nödvändigt?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16820



ooops, skrev visst inte ordet jag täntke på .

onödigt är det absolut inte, i så fall skulle jag monterat ur in motor för länge sedan för att spara vikt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Motor är hur kul som helst, tror dock att de flesta av oss har väldigt roliga minnen från någon undermotoriserad skapelse som man ändå tagit till sig'.

Tex så saknar jag fortfarande min gamla Renault 5 GTS - ingen motor, ingen väghållning, ingen komfort - men jävligt rolig att skramla omkring burkandes i kurvorna med... äkta "aktiv körning" och mycket spänning!!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Tar man en undermotoriserad bil på t.ex. knutstorp så kan man hålla fullt på hela baksidan genom alla svängar (utom NGK) utan att närma sig gränsen. Med rejält pulver i kärran så är hela baksidan en åkning på gränsen. Samma sak på stora partier på falkenberg för att inet tala om SPA och ringen.

Så...


...reclaim the horsepower!!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Sladden skrev:
Citat:
Kallar man 911 för att ha tråkig "handling" så kan man inte framföra en bil överhuvudtaget

Jag tror inte dom tyckte att just 911 hade tråkig handling.. men att man ( Reremy Clarkson)inte riktigt vågar testa bilens gränser.. den är för svårkörd och opålitlig för att ha bra "handling". Betänk att det var en 911 från 90talet, inget ESP el dyligt som räddar dina misstag!


Är ju det som är det härliga med de gamla (eller riktiga) 911:orna Har själv ägt en 964 från -91

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Jan-E
Älvsbyn
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



Instämmer helt att de gamla 911:orna 'kul och inspirerande att köra. Även om jag tycker att en 964 är ganska... ny...

mvh Jan-Erik

_________________
Jan-Erik Forsman

PCS 2074
Porsche 997 turbo -07
Porsche 996 GT3 CS -04 Såld
BMW X3 råoljebrännare
SKS 850
Citera
Allmänt banåkaforum
Effekt kontra kul?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9367 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande